vanliga vlsorterade matbutiker brukar vl ha munkar bland frskbrdet, allts bland wienerbrdet och dom dr gosakerna. brukar vl va 3 fr 15:- eller ngot....
Bsta munkarna jag kkat var i London, mycket bttre n Krispy Kreme och allt annat nordamerikanskt. Bara att g p morgonen till ngon utav bagerierna eller livsmedelsbutikerna s hittar du stora frska donuts till bra priser.
Nr jag var barn hade man p PUB huset ( i Stockholm) en kta munkmaskin, en enorm sak dr man kunde se smeten plumsa ner i frityrsmeten, hur den nykokta munken kom upp p ett rullband, doppades i socker fr att sen hamna bland sina andra bruna brder fr att sedan bjudas ut till frsljning till munksugna kunder.
man kunde knna munkdoften, se skdespelet och sen kpa och ta dom varma flottiga munkarna.. detta var tider det! med andra ord fre ntet och fre de flesta FB anvndares fdelse...fre den ohmmande invandringen, p den tiden negrer och svartmuskiga var exotiska anomalier som tillhrde ngon ambassad eller tillflliga beskare i vrt land...men nu r munkmaskinen borta, ersatt av ett multikulti kaos p torget utanfr PUB...men fortfarande kan jag knna doften av munkar och n kan jag minnas hur vi vita svenskar stod p ett ordnat led i vntan p att f en nyfritterad munk...
De som oftast sljs i sverige r ett kompakt mediokert bakverk som kallas munk. Gr det att f tag p riktiga dougnuts (ls fluffiga/sega, cintronsmak, glazade) i stockholm?
Dunkin dounuts r bra, en annan riktigt bra r de som sljs i plastldor p supermarkets i medelhavslnderna.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!