2008-03-03, 23:39
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior
Hoppas du inte precis definerade mig som en av libertarianismens motståndare nu. Vad jag syftade på var att där finns en potentiell väljarkår. 95% är marknadsliberaler enligt min erfarenhet - det är alltid något.

I övrigt instämmer jag i brist på kunskap.

/Lex

Hmm, får man fråga vid vilket universitet du bildat dig den här uppfattningen? För den stämmer inte med den bild jag fått i Uppsala.
Citera
2008-03-03, 23:44
Medlem
Realizts avatar
För att lyckas fånga väljarmassornas uppmärksamhet och gunst från ground zero där vi befinner oss i Sverige idag, så krävs det att man skamlöst använder utilitaristiska och populistiska argument om hur väldigt mycket pengar väljaren personligen skulle tjäna på att diverse skatter och förbud avskaffades. Det är en utmärkt eye catcher som kan få de intresserade att ta del av det logiska och moraliska budskapet också.

Libertarianernas främsta stronghold borde vara glesbygden, i synnerhet Norrlands inland, där man kokar över bensinskatten.
Citera
2008-03-04, 00:30
Medlem
LexSuperiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Hmm, får man fråga vid vilket universitet du bildat dig den här uppfattningen? För den stämmer inte med den bild jag fått i Uppsala.

Läs "Juridiska biblioteket" - min uppfattning bygger på kallprat däri och antal backslick per capita.

/ Lex
Citera
2008-03-04, 00:50
Medlem
bona officias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior
Läs "Juridiska biblioteket" - min uppfattning bygger på kallprat däri och antal backslick per capita.

/ Lex

Förvisso ganska många backslick på JB men det vete katten om det betyder samma sak som många anhängare av KLP.
Citera
2008-03-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Lustigt hur ingen av libertarianismens motståndare vågar argumentera att lbiertarianismen vore dålig. De bara påstår att den är omöjlig, fast all erfarenhet entydigt visar att den fungerat suveränt varje gång den aproximerats. Det är väl staten-tron som religion som spökar...

japp, det håller jag med om.

Argumentation blir svårt då de grundläggande uppfattnigarna om tex marknadens förträfflighet, går isär. Som tidigare nämnts är jag inte väldigt insatt i allt vad filosofer heter men anser man att det finns en avvägning mellan individens frihet och ett jämlikt samhälle ( i form av statligt subventionerad skolgång, sjukvård osv.) så är det väll inte otroligt att alla inte ställer sig på liberterianernas sida.
Citera
2008-03-04, 01:04
Medlem
LexSuperiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bona officia
Förvisso ganska många backslick på JB men det vete katten om det betyder samma sak som många anhängare av KLP.

Potentiella väljare låg fokus på min vän.

/ Lex
Senast redigerad av LexSuperior 2008-03-04 kl. 01:08.
Citera
2008-03-04, 01:37
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelfrans
Argumentation blir svårt då de grundläggande uppfattnigarna om tex marknadens förträfflighet, går isär.
Trots att all erfarenhet pekar i samma riktning? Jorden är äldre än 4000 år och planekonomi fungerar inte. Det är ju helt uppenbsart för alla som ägnar saken eftertanke och undersökning.

Citat:
ett jämlikt samhälle ( i form av statligt subventionerad skolgång, sjukvård osv.)
Se där, den ur tomma luften gripna religiösa föreställningen att statvåld på något sätt skulle kunna åstadkomma mirakel såsom "skolgång, sjukvård osv". Det går inte att förklara hur det skulle kunna vara så, men man kan ju blint tro på det under hårt förnekande av alla slags erfarenheter och logiska resonemang.

Du hittar plötsligt en gulvit sten på marken en dag. Du hittar då fritt på att detta är Jesu ben. Sen hittar du vidare på att dyrkan av detta föremål är vägen till evigt liv. Det är där du står, när du påstår att våld (alltså staten) skulle kunna omvandla fattigdom till rikedom, bota de sjuka och göra alla jämlikt lyckliga.
Citera
2008-03-04, 19:05
Medlem
Realizts avatar
Apropå topic om libertarianskt partiarbete, så tycker jag att det här citatet stakar ut vad som måste vara en viktig taktik:

"He comes across very sincere, and he really attracts those who are against something that goes on in the government," Laughlin said. "Everybody has something they don't like that goes on in the government."

Det handlar alltså om Ron Paul, och "Laughlin" som citerar var hans republikanske (en f.d. demokrat) motståndare i kongressvalet i Texas på 90-talet.

Det gäller dels att framstå som en icke-politiker, att urskilja sig från etablissemanget så att man kan dra fulla växlar på det mycket utbredda politikerföraktet. Dels att ta upp enskildheter i politiken där alla andra partier är eniga, men som är impopulära för målgruppen.

Och naturligtvis så ska i första skedet målgruppen inte vara "alla", utan en grupp vari stödet kan bli tillräckligt stort för att slå 4%-spärren, eller ca 3% kommunalt då. Företagare och bilister är två uppenbara såna grupper.

Det är väl en hel del uppsalabor som arbetspendlar till Stockholm. En vanlig bilist betalar kanske 40 000 kr om året i skatter specifikt just bara för bilen och dess användande. Om man kör bil i 50 år, så blir det 2 miljoner kronor. Detta bara i skatter. Därtill kommer ju de verkliga kostnaderna för själva bilen och dess användning...
Senast redigerad av Realizt 2008-03-04 kl. 19:10.
Citera
2008-05-06, 01:19
Medlem
Deeecs avatar
Kommer du rösta på Klassiskt Liberala Partiet?

Programmet finns att läsa i PDF här: http://www.liberalapartiet.se/

Till er som ser er som liberaler, kommer ni rösta på dom?
Citera
2008-05-06, 01:21
Medlem
Kanske. Gjorde det i förra valet, men ångrar det nästan.
Citera
2008-05-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notmrspoq
Kanske. Gjorde det i förra valet, men ångrar det nästan.

Varför?
Citera
2008-05-06, 01:32
Bannlyst
Har de ingen chans till att få ett mandat har man ju bara kastat bort sin röst.
Liberala partiet fick 202 röster, de olika Kalle Anka-partier fick 230 röster.

Man kan förstås tycka att de som röstade på det liberala partiet gjorde en politisk markering som kändes bra för de själva. men det gjorde nog många ankiter också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka-partiet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassiskt_Liberala_Partiet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in