Jag tycker att en del av diskussionen här börjar bli lite för personlig angående vem som träffat vem och hur denne då betedde sig. Kan ni inte ta de bitarna via PM? Eller träffas och prata ut eller nåt?
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Mm, det är väl i vilket fall ändå rätt värdelöst att försöka minska statens makt genom politiken?
Ja, det hade jag faktiskt utgått ifrån själv, men Ron Paul har ju motbevisat detta! Åtminstone har han visat att man kan vara konsekvent kompromisslöst libertariansk även som parlamentsledamot. Så med fler såna som han så vips! Libertarianer vill ju att staten slutar göra saker, så att rösta nej räcker hela vägen. Behöver inte tillsätta nån utredning eller starta nån myndighet o.s.v. Bara lägg ned allt nu helt enkelt!
Tänk dig att ett gäng slödder trakasserar folk och vandaliserar i grannskapet. Om detta gäng höll regelbundna möten och röstade fram sina ledare och vad verksamheten ska syssla med, ja då vore det givetvis en vettig idé att ta över såna möten. Som komplement till övriga åtgärder. Varje stat, även t.ex. Sovjetunionen, har sina organisatoriska hierarkier. Gorbatjev hade sina idéer och gjorde sin karriär i denna stat. Det är en öppen dörr som man bör använda, en svaghet som den icke-enväldigt monarkistiska staten har. (Och några av de mest enväldiga monarkierna, som Liechtenstein och Dubai, hör ju till de mest frihetliga platserna på jorden, så behovet av "demokratisk legitimitet" är kanske proportionellt mot statstvånget!)
Citat:
Mängder har ju redan försökt (sägs i alla fall), allt från Reagan, George Washington, Barry Goldwater till Bush etc. men ändå så har amerikanska staten bara växt ofantligt under alla år som dessa varit aktiva.
För att de flesta av dem du nämner inte har varit konsekventa libertarianer. Total och undantagslös libertariansk disciplin är en grundförutsättning för ett libertarianskt parti. Det är så enkelt och självklart att inte förespråka politiskt tvång som att inte ta till våld och hot i umgänget person till person till vardags. Varje avsteg från denna sociala umgängesregel är totalt oacceptabel!
Sen tror jag att du kan hitta gott om libertarianska politiska reformer under 1800-talet, då det gamla planekonomiska skråväsendet avvecklades till förmån för frihandel, industrialism och vetenskap. Och det är synd att den tidens parlamentariska hjältar inte är mer kända, där har vi nog en guldgruva att utveckla som inspiration för en nutida libertariansk rörelse!
Citat:
LP bör snarare försöka ta efter Ron Paul i stället för att försöka omvandla sig till något socialliberalt inferno ā la C eller Liberaldemokraterna, sådana partier har vi väl redan gott av idag?
Håller med helt och hållet! Vid första kompromiss mot frihet, så åker LP ned i papperskorgen för min del.