2012-05-01, 18:40
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Och du syftar på vad?

Tron på att kunskap förändrar världen. Att sprida liberala idéer kommer inte förstöra staten. Ni libertarianer äger inte ens i nuläget begreppet liberal utan det gör M, C och Fp vilket är rätt illa. Folk bryr sig varken om moral eller idéer, det är konkreta saker som de bryr sig om - sådant som de kan relatera till och inte någon filosofisk teori om rättigheter eller etik.
Citera
2012-05-01, 18:43
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Vad är det som är så extremt med min slutsats?

Är inte min slutsats den mest troliga?

Där kommer du igen med din arroganta och lite smått narcissistiska ton igen. Du antar att Bernanke menar, med sin kommentar om att din kommentar om att "Wuornos måste vara psykiskt sjuk", att DU MÅSTE TRO PÅ ALLT SOM HON SÄGER OCH BESKRIVER. Vilket jag tycker är att dra det till sitt extrema. För jag kan inte se det någonstans i det han skrev.

Det är att dra slutsatser låååååångt utöver det troliga.
Citera
2012-05-01, 18:56
Medlem
Fris avatar
Jag tycker att en del av diskussionen här börjar bli lite för personlig angående vem som träffat vem och hur denne då betedde sig. Kan ni inte ta de bitarna via PM? Eller träffas och prata ut eller nåt?
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Mm, det är väl i vilket fall ändå rätt värdelöst att försöka minska statens makt genom politiken?
Ja, det hade jag faktiskt utgått ifrån själv, men Ron Paul har ju motbevisat detta! Åtminstone har han visat att man kan vara konsekvent kompromisslöst libertariansk även som parlamentsledamot. Så med fler såna som han så vips! Libertarianer vill ju att staten slutar göra saker, så att rösta nej räcker hela vägen. Behöver inte tillsätta nån utredning eller starta nån myndighet o.s.v. Bara lägg ned allt nu helt enkelt!

Tänk dig att ett gäng slödder trakasserar folk och vandaliserar i grannskapet. Om detta gäng höll regelbundna möten och röstade fram sina ledare och vad verksamheten ska syssla med, ja då vore det givetvis en vettig idé att ta över såna möten. Som komplement till övriga åtgärder. Varje stat, även t.ex. Sovjetunionen, har sina organisatoriska hierarkier. Gorbatjev hade sina idéer och gjorde sin karriär i denna stat. Det är en öppen dörr som man bör använda, en svaghet som den icke-enväldigt monarkistiska staten har. (Och några av de mest enväldiga monarkierna, som Liechtenstein och Dubai, hör ju till de mest frihetliga platserna på jorden, så behovet av "demokratisk legitimitet" är kanske proportionellt mot statstvånget!)
Citat:
Mängder har ju redan försökt (sägs i alla fall), allt från Reagan, George Washington, Barry Goldwater till Bush etc. men ändå så har amerikanska staten bara växt ofantligt under alla år som dessa varit aktiva.
För att de flesta av dem du nämner inte har varit konsekventa libertarianer. Total och undantagslös libertariansk disciplin är en grundförutsättning för ett libertarianskt parti. Det är så enkelt och självklart att inte förespråka politiskt tvång som att inte ta till våld och hot i umgänget person till person till vardags. Varje avsteg från denna sociala umgängesregel är totalt oacceptabel!

Sen tror jag att du kan hitta gott om libertarianska politiska reformer under 1800-talet, då det gamla planekonomiska skråväsendet avvecklades till förmån för frihandel, industrialism och vetenskap. Och det är synd att den tidens parlamentariska hjältar inte är mer kända, där har vi nog en guldgruva att utveckla som inspiration för en nutida libertariansk rörelse!

Citat:
LP bör snarare försöka ta efter Ron Paul i stället för att försöka omvandla sig till något socialliberalt inferno ā la C eller Liberaldemokraterna, sådana partier har vi väl redan gott av idag?
Håller med helt och hållet! Vid första kompromiss mot frihet, så åker LP ned i papperskorgen för min del.
Senast redigerad av Fri 2012-05-01 kl. 19:00.
Citera
2012-05-01, 19:22
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -I.Bergman-
Där kommer du igen med din arroganta och lite smått narcissistiska ton igen. Du antar att Bernanke menar, med sin kommentar om att din kommentar om att "Wuornos måste vara psykiskt sjuk", att DU MÅSTE TRO PÅ ALLT SOM HON SÄGER OCH BESKRIVER. Vilket jag tycker är att dra det till sitt extrema. För jag kan inte se det någonstans i det han skrev.

Det är att dra slutsatser låååååångt utöver det troliga.

Återigen, är inte min slutsats den mest troliga?
Citera
2012-05-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Bry sig och bry sig, om någon känner till ett internt problem inom ett annat parti kan det ju sprida sig ryktesvägen genom diskussioner. Det är knappast otänkbart att folk här och var känner till interna problem inom andra partier och många av "klassiska liberalers" märkliga mentalitet verkar ju inte vara helt främmande. Jag säger inte att det Wournos säger är sant, men du kan knappast avfärda det så som du gjorde.

Visst, jag säger väl då att det är mindre än 20% (samt mer än 15%) sannolikt (min subjektiva upplevelse) att de interna konflikterna (så som de porträtterades i Wuornas första (?) inlägg) är allmänt kända inom allianspartierna.
Senast redigerad av daemon3.14 2012-05-01 kl. 19:33.
Citera
2012-05-01, 20:13
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Återigen, är inte min slutsats den mest troliga?

Är lite förvirrad vilken slutsats det är du syftar på, var det den som handlade om Bernanke eller om Wuornos anklagelser?
Citera
2012-05-01, 21:05
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -I.Bergman-
Är lite förvirrad vilken slutsats det är du syftar på, var det den som handlade om Bernanke eller om Wuornos anklagelser?

Den om Wuornos anklagelser.
Citera
2012-05-01, 22:03
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
NEJ TILL TJUVGODS

Just den där biten är någonting som jag verkligen vill att partiet gör till sin egen grej. Antingen genom att så långt som det bara går, vägra ta emot bidrag, eller ta bidragen och ställa sig på torg landet runt och ge tillbaka pengarna till deras riktiga ägare. För att det över huvud taget ska vara möjligt krävs det naturligtvis också att medlemmarna faktiskt skänker pengar till partiet i större utsträckning än övriga partiet.
Citera
2012-05-01, 22:03
Medlem
Hattpappers avatar
Anordnade LP några demonstrationer idag och kan någon i så fall avlägga rapport från dessa? Kanske finns det lite bilder också?
Citera
2012-05-01, 22:17
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattpapper
Anordnade LP några demonstrationer idag och kan någon i så fall avlägga rapport från dessa? Kanske finns det lite bilder också?
Demonstrationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag var med i Stockholm. Ca 25 personer dök upp och vi fick lite uppmärksamhet, lyckligtvis verkar alla städer ha sluppit angrepp från AFA eller AFA-liknande grupper. Jag axlade rollen som partifotograf men p.g.a. datortrassel kan jag sannolikt inte lägga upp bilderna förrän på fredag. Då bör jag kunna länka dem i den här tråden.
Citera
2012-05-01, 22:41
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStorfurste
ta bidragen och ställa sig på torg landet runt och ge tillbaka pengarna till deras riktiga ägare.
Vilken fett bra idé!
Ljusår bättre än att vägra ta emot dem. "Här får du ett flygblad och tjugo spänn i skatteåterbäring!"
Citera
2012-05-01, 23:16
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStorfurste
Just den där biten är någonting som jag verkligen vill att partiet gör till sin egen grej. Antingen genom att så långt som det bara går, vägra ta emot bidrag, eller ta bidragen och ställa sig på torg landet runt och ge tillbaka pengarna till deras riktiga ägare. För att det över huvud taget ska vara möjligt krävs det naturligtvis också att medlemmarna faktiskt skänker pengar till partiet i större utsträckning än övriga partiet.
Det där är en lysande idé. Det borde föras vidare uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in