Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jamen grattis, då är din ensamhet självvald och alltså egentligen inga problem med sociala interaktioner utanför jobbet? Om så är fallet: Varför sitter du och gnäller på flashback och i synnerhet i ensamhetstråden då?
(Känns rent spontant som ditt inlägg är till bredden fullt med rationaliseringar.)
Vad bra detta forum är. Jag är alltså en person som förtjänar ensamheten och antingen får jag gå genom livet ensam och dessutom hata mig själv eller också måste jag ändra på mig eftersom du anser att jag är en hemsk person. Bra talat!
Citat:
Ursprungligen postat av Jonex
Det är klart att det alltid är ens val och egenskaper som gör en person ensam. Om det var enkom samhällets fel skulle ju alla vara ensamma. Men när en person väl är i situationen är det ju inte så enkelt att ta sig ur alltid. De flesta vänskaper, särskilt de djupare, bildas vid en ganska ung ålder, efter det är det svårare att hitta vänner. Väldigt många förhållanden uppstår via vänner och bekanta på något sätt, så har man inte lyckats bygga upp vänskapskretsen så blir det också svårare att hitta partner.
Dejtingsidor står dock för en ganska stor del av förhållanden som uppstår i Sverige, runt 30% enligt någon siffra jag såg. Det är ju en möjlighet att undersöka om det är just partner man söker efter och är bra på att göra ett bra intryck via text.
Sen kan jag personligen kommentera det där om bitterhet med att det är ganska lätt att ha helt olika framtoning i olika fora. Själv kan jag vara jättegnällig på vissa ställen på Internet, men folk som träffat mig IRL brukar inte alls se den bilden av mig.
Val och val. Jag blev arbetsnarkoman. Om jag istället varit före detta alkoholist hade det varit en stor förståelse för mig, alla hade tyckt synd om mig, nu kastar man istället skit på mig och säger att jag valt ensamheten. Tvärt om, ensamheten valde mig.
Precis så. Detta är min ventil. Här släpper jag ur mig det som jag inte vill att min omgivning ser.