2012-01-16, 20:09
Medlem
någon som har tips på en bra och billig köttkvarn att mala kött med för hamburgare? Eller är det lika bra att köra med kniven och hacka köttet? Tycker det är lite halvsegt (jobbigt) att hacka köttet varje gång
Citera
2012-01-16, 20:11
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
någon som har tips på en bra och billig köttkvarn att mala kött med för hamburgare? Eller är det lika bra att köra med kniven och hacka köttet? Tycker det är lite halvsegt (jobbigt) att hacka köttet varje gång
Jag har Julas för några hundralappar och den funkar hur bra som helst, låter en del dock.
Citera
2012-01-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Jag har Julas för några hundralappar och den funkar hur bra som helst, låter en del dock.

tack!

kan man köra köttet i mixer eller försämras kvaliten i jämförelse med att mala i köttkvarn?
Citera
2012-01-16, 20:36
Medlem
Citat:
tack!

kan man köra köttet i mixer eller försämras kvaliten i jämförelse med att mala i köttkvarn?

Jag tror det blir bättre att finhacka det med en kniv, om du inte har en kvarn.
Citera
2012-01-17, 01:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Stekt kycklingfilé istället för nötkött, kan de funka?
Citera
2012-01-17, 02:12
Medlem
Citat:

Husqvarnas gamla hederliga som man kan skruva fast på bänkar finns på nästan varenda loppis, myrorna, erikshjälpen och så vidare. Billigt! Jag har en som är min mormors gamla, men jag har inte använt den själv i min matlagningskarriär än. Men den är definitivt billig. Jag tror säkert den är bra också.
Citera
2012-01-17, 18:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Stekt kycklingfilé istället för nötkött, kan de funka?
Utan att tänka mer än det tog tid att läsa raden: det lät torrt... om man tänker det som hel filé i alla fall.

Men kanske, tror det går att köpa fågelburgare eller nåt ditåt om det nu inte bara var nuggets - fast har inte testat det.
Citera
2012-01-17, 18:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Utan att tänka mer än det tog tid att läsa raden: det lät torrt... om man tänker det som hel filé i alla fall.

Men kanske, tror det går att köpa fågelburgare eller nåt ditåt om det nu inte bara var nuggets - fast har inte testat det.
Kycklingfilé i samband med hamburgare är ingen höjdare. Utan att blanda i fler smaker så får en sådan burgare ganska udda smak. Blandar man in lite kryddor (t ex sumak, chilipulver och vitlök), bacon, äggvita, lökpulver och dessutom panerar en sådan biff så är den dock helt godkänd. Dock är det svårt att säga om det är en burgare längre. Snarare fågelpannbiff.

~Paul~
Citera
2012-01-17, 18:32
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
tack!

det blir bara grövre bitar av "färsen" men det funkar hur bra som helst om man är ok med konsistensen
Citera
2012-01-17, 18:33
Medlem
christerys avatar
Japp, jag är ganska säker på att det inte är en hamburgare. Men för att spinna lite vidare på fågeldelen får den som så önskar snoka vidare bland experterna på dessa, tex https://www.flashback.org/sp35167820

Sjutton åxå, nu blev jag sugen på en riktig burgare och jag som just köpt parisergrill (korv, ifall ni inte vet vad det är) och tänkte göra en parisare. Nåja, så går det när man inte kan hålla sig från trådar...

Duger det att steka hamburgare på grilljärn, eller måste jag starta grillen till helgen?

Det osar lite men det beror nog mer på att grilljärnet inte är helt utan rester av olja (vill inte använda diskmedel till såna, men nu slår det mig att salt borde hjälpa).

Men det är ju snart vår, så det kanske är dags att starta grillsäsongen.
Citera
2012-01-17, 21:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, jag är ganska säker på att det inte är en hamburgare. Men för att spinna lite vidare på fågeldelen får den som så önskar snoka vidare bland experterna på dessa, tex https://www.flashback.org/sp35167820

Sjutton åxå, nu blev jag sugen på en riktig burgare och jag som just köpt parisergrill (korv, ifall ni inte vet vad det är) och tänkte göra en parisare. Nåja, så går det när man inte kan hålla sig från trådar...

Duger det att steka hamburgare på grilljärn, eller måste jag starta grillen till helgen?

Det osar lite men det beror nog mer på att grilljärnet inte är helt utan rester av olja (vill inte använda diskmedel till såna, men nu slår det mig att salt borde hjälpa).

Men det är ju snart vår, så det kanske är dags att starta grillsäsongen.

Hehe, här slutar den aldrig, men det blir lite roliga miner på grannarna när man packar fram grilltunnan ur presenningarna mitt i vintern och drar igång den, menmen, grillat är godast
Citera
2012-01-17, 22:28
Medlem
christerys avatar
Det blir nog grilljärnet, annars kommer det vitklädda män med en rock med långa ärmar till mig antar jag. Kan dom på frasses så kan jag. Men dom har en press.

Jag får lägga nåt på burgarn. Tefat med vatten tror jag tipset var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in