2011-06-07, 19:16
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Det där med att trycka burgaren med stekspaden gör ont att läsa. Du kanske hör att det fräser en himla massa när man gör det, det är köttjuice som försvinner ner i pannan och transformeras till en ånga du aldrig kommer kunna smaka. Nu gör du det första minuten, och det är väl bättre än att göra det senare... Gör du hamurgarna själv borde det vara straffbart att göra så.

Att ha den lite tunnare på mitten är dock ett bra alternativ!

Ibland stämmer inte teorin med verkligheten. Jag tänkte precis som du, innan jag själv testade konceptet "smash burger". Resultatet blir fantastiskt bra.

Nu när det är grillsäsong formar jag dock burgarna med händerna. En press verkar ju fullständigt onödigt för något som går lika bra och snabbt med händerna.

Hursomhelst är det avgörande kvaliteten på färsen.
Citera
2011-06-07, 19:29
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Ibland stämmer inte teorin med verkligheten. Jag tänkte precis som du, innan jag själv testade konceptet "smash burger". Resultatet blir fantastiskt bra.

Nu när det är grillsäsong formar jag dock burgarna med händerna. En press verkar ju fullständigt onödigt för något som går lika bra och snabbt med händerna.

Hursomhelst är det avgörande kvaliteten på färsen.

håller helt med angående smashtekniken. Kör man med den pressar man inte ur mer saft än om man plattar ut färsen på en skärbräda. Fördelen är att man pressar ner och formar färsen efter pannans yta vilket förbättrar stekytan. Mums!

Ett hett tips om burgaren har en förmåga att fastna på undersidan av spaden man pressar med är att först steka köttbollen någon sekund på ena sidan för att snabbt vända den och smasha till den. Den korta tidens stekning gör att den inte fastnar.

... eller så kan man bara ha så mycket fett i färsen att det inte gör något att lite pressas ur
Citera
2011-06-21, 20:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
När jag käkat restauranghamburgare av nötfärs har de alltid känts...torra, blir det alltid så med nötfärsburgare eller?
Citera
2011-06-21, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När jag käkat restauranghamburgare av nötfärs har de alltid känts...torra, blir det alltid så med nötfärsburgare eller?
Enkelt svarat: Nej.

~Paul~
Citera
2011-06-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Nä, har snarare problem med att de blir för saftiga och blöter ned brödet istället. Brukar steka på lite extra så de blir lagom saftiga.
Citera
2011-06-25, 19:48
Medlem
.-.-.s avatar
Har börjat få upp intresset för att göra egna burgare istället för att köpa på Tex Frasses, max eller liknande.

Och visst fan är det mycket smarrigare? Man får ju välja själv precis hur man vill ha den, det gäller bara att ha kvalitetskött så blir det magiskt.

Varför gå och köpa en burgare för en femtilapp när man kan göra en bättre burgare hemma själv för en femma?
Citera
2011-06-25, 23:45
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Varför gå och köpa en burgare för en femtilapp när man kan göra en bättre burgare hemma själv för en femma?

Femma blir svårt, vettig färs kostar ca 70 spänn kilot - så runt 14 spänn för en lagom bit (200 g). Bröd kostar nästan 4 spänn styck så bara där är man uppe i en selma ... lägg på en drös tillbehör så snackar vi minst 25-30.

Å andra sidan vet jag inget hamburgerställe i Sverige där jag blir mätt för 50 spänn, och ytterst få som kan mäta sig rent kvalitetsmässigt - oavsett pris. Sen finner jag det rätt roande att laga mat själv

---

Det har säkert nämnts tidigare i tråden, men ett hett tips på tillbehör är stekta champinjoner som man smälter ost i. Googla "blue cheese burger" för recept!
Citera
2011-07-11, 13:50
Medlem
Förstår inte varför folk är så galna i sina kvarnar, sina kaffemalare och smashare...

Jag sköter ett litet ställe där jag serverar en hel massa hamburgare och för att få till den ABSOLUT bästa basen för köttet så måste den vara riktigt saftig så att man inte får den torra smaken när man äter den.
Dvs det måste vara ordentligt med vätska i smeten.

Jag gör så här:
Till 1 kg blandfärs
-1.5 riven gullök
-3 äggulor
-1 stor tesked sambal oelek
-3 "skvättar" rödvin
-1 sdtor tesked dijon senap
-2 krm grovhackad svartpeppar
-1 krm salt
-(variera med lite honung, oregano, timjan, mer eller mindre senap/sambal)

-Mosa/blanda smeten ordentligt och länge med HÄNDERNA, att ta i maten och forma den är ju en del utav konsten. Inte som något stolpskott som går till ICA och köper färdigförpackade burgare!!! SKÄMS!

Men det här är grundreceptet för att få till den bästa burgaren jag någonsin smakat.
Byt gärna ut färsen mot en hel köttbit som du hackar själv. Äggen och löken kommer att binda ihopa smeten ordentligt.

Om ni har några variationer på grundreceptet så säg gärna till.

För att citera Marshall i HIMYM:

"Just a Burger? Just a burger. Robin, it's so much more than "just a burger." I mean... that first bite-oh, what heaven that first bite is. The bun, like a sesame freckled breast of an angel, resting gently on the ketchup and mustard below, flavors mingling in a seductive pas de deux. And then... a pickle! The most playful little pickle! Then a slice of tomato, a leaf of lettuce and a... a patty of ground beef so exquisite, swirling in your mouth, breaking apart, and combining again in a fugue of sweets and savor so delightful. This is no mere sandwich of grilled meat and toasted bread, Robin. This is God, speaking to us in food."

You're welcome world!
Citera
2011-07-11, 14:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeMoma
Jag gör så här:
Till 1 kg blandfärs
-1.5 riven gullök
-3 äggulor
-3 "skvättar" rödvin
-1 krm salt
Ser ut som pannbiff de där :S
Citera
2011-07-11, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Förstår inte varför folk är så galna i sina kvarnar, sina kaffemalare och smashare...

Jag sköter ett litet ställe där jag serverar en hel massa hamburgare och för att få till den ABSOLUT bästa basen för köttet så måste den vara riktigt saftig så att man inte får den torra smaken när man äter den.

Jag gör så här:
Till 1 kg blandfärs
-1.5 riven gullök
-3 äggulor
-3 "skvättar" rödvin
-1 krm salt

-Mosa/blanda smeten ordentligt och länge med HÄNDERNA, att ta i maten och forma den är ju en del utav konsten. Inte som något stolpskott som går till ICA och köper färdigförpackade burgare!!! SKÄMS!

Men det här är grundreceptet för att få till den bästa burgaren jag någonsin smakat.
Byt gärna ut färsen mot en hel köttbit som du hackar själv. Äggen och löken kommer att binda ihopa smeten ordentligt.

Om ni har några variationer på grundreceptet så säg gärna till.

För att citera Marshall i HIMYM:

"Just a Burger? Just a burger. Robin, it's so much more than "just a burger." I mean... that first bite-oh, what heaven that first bite is. The bun, like a sesame freckled breast of an angel, resting gently on the ketchup and mustard below, flavors mingling in a seductive pas de deux. And then... a pickle! The most playful little pickle! Then a slice of tomato, a leaf of lettuce and a... a patty of ground beef so exquisite, swirling in your mouth, breaking apart, and combining again in a fugue of sweets and savor so delightful. This is no mere sandwich of grilled meat and toasted bread, Robin. This is God, speaking to us in food."

You're welcome world!
Om man har en nötfärs på ca 20-25% fetthalt, och tillagas rätt så kommer det ALDRIG kunna bli torrt.
Vanligaste felet folk gör är just att översteker det och sen blir det torrt som attan.

Sen när du skickar i så många andra saker så är det inte hamburgare längre.
Citera
2011-07-11, 15:20
Medlem
syke555s avatar
Citat:

...bla bla bla...

Wow. Så mycket fel och konstigheter i ett och samma inlägg. Jag vet inte ens var man ska börja. Det här är så typiskt för det som är fel med hela hamburgerkulturen i sverige. I stället för att använda färskt, nymalet och aldrig fruset kött av hög kvalitet försöker man ha i så mycket skräp så att man omöjligen kan känna köttsmak.

Bara för att du serverar massa burgare säger det inte ett skit om hur de smakar. Inte heller ger det dig någon som helst legitimitet i mina ögon, SÄRSKILT inte efter att du skrev ditt recept, snarare tvärtom. Saftighet får du genom hög fetthalt på nötköttet, inte nån jäkla vätska som ska bindas med massa skitämnen.

Om du någon gång provar att just mala, smasha och äta en riktig burgare kommer du nog att förstå varför folk är så galna i dem. Och just det, prova att inte köra med generiska köpebröd från korvbrödsbagarn så ska du se att det även finns mycket att göra på den fronten.

Huvva. Inte konstigt att det i princip inte finns några bra burgare i Sverige när de som säljer dem har den där inställningen.

För att citera marshall "a patty of ground beef so exquisite, swirling in your mouth, breaking apart, and combining again in a fugue of sweets and savor so delightful". Ground beef = nötkött. Inte blandfärs med massa skit i. Åk till NY och besök några bra burgarställen så får du se vad de har i sina köttpuckar. Hint: Det är inte lök, ägg, fläskfärs eller något annat av det du listade i ditt "superrecept".
Senast redigerad av syke555 2011-07-11 kl. 15:39.
Citera
2011-07-11, 16:25
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

Jag gör så här:

FAIL! Varför låta som en guru när du har alla fel?
Variationer till ett annat grundrecept frågar du efter, mitt tips är nötkött, punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in