Förstår inte varför folk är så galna i sina kvarnar, sina kaffemalare och smashare...
Jag sköter ett litet ställe där jag serverar en hel massa hamburgare och för att få till den ABSOLUT bästa basen för köttet så måste den vara riktigt saftig så att man inte får den torra smaken när man äter den.
Dvs det måste vara ordentligt med vätska i smeten.
Jag gör så här:
Till 1 kg blandfärs
-1.5 riven gullök
-3 äggulor
-1 stor tesked sambal oelek
-3 "skvättar" rödvin
-1 sdtor tesked dijon senap
-2 krm grovhackad svartpeppar
-1 krm salt
-(variera med lite honung, oregano, timjan, mer eller mindre senap/sambal)
-Mosa/blanda smeten ordentligt och länge med HÄNDERNA, att ta i maten och forma den är ju en del utav konsten. Inte som något stolpskott som går till ICA och köper färdigförpackade burgare!!! SKÄMS!
Men det här är grundreceptet för att få till den bästa burgaren jag någonsin smakat.
Byt gärna ut färsen mot en hel köttbit som du hackar själv. Äggen och löken kommer att binda ihopa smeten ordentligt.
Om ni har några variationer på grundreceptet så säg gärna till.
För att citera Marshall i HIMYM:
"Just a Burger? Just a burger. Robin, it's so much more than "just a burger." I mean... that first bite-oh, what heaven that first bite is. The bun, like a sesame freckled breast of an angel, resting gently on the ketchup and mustard below, flavors mingling in a seductive pas de deux. And then... a pickle! The most playful little pickle! Then a slice of tomato, a leaf of lettuce and a... a patty of ground beef so exquisite, swirling in your mouth, breaking apart, and combining again in a fugue of sweets and savor so delightful.
This is no mere sandwich of grilled meat and toasted bread, Robin. This is God, speaking to us in food."
You're welcome world!