2020-06-12, 17:56
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Hög värme är för stänga porer i köttet och därmed få kvar mer köttsaft i köttet dvs saftigare kött. Smör hjälper även till att stänga porerna. Nackdel smör är att det bränns vid vid hög temp. Olja gör inte det men stänger ej porer på samma sätt, olja ger dock vacker yta på köttet. Blanda gärna olja och smör.
Nej vad kul, har den här gamla myten återupplivats igen?

Let the bashing begin.
Citera
2020-06-17, 17:08
Medlem
maxorrs avatar
Hamburgerdressing kan man ju även göra med färskostar såklart. Ta en eller flera smaker, blanda som du vill och tillsätt vatten eller mjölk.. så den blir mer lättflytande

Man kan även krydda till den dressingen sen som man vill, typ chili, ketchup, senap, bostongurka (ättika), vitlök, småbitar av gullök eller riven, riven ost mm i själva färskost såsen.. bara fantasin sätter gränser..

En sån där liten ask kosta en 10 typ, gjorde en dressing nyss på 2 st creme bonjour jag blanda ihop, vart kanon.. sen i en sån där sprutflaska...
Hade trots det ost på burgaren .. här har ni en del smaker

https://www.google.com/search?q=creme+bonjour&rlz=1C1CHBF_svSE892SE892&sx srf=ALeKk002P3QY_43URy4GIyZWaTLL957dRA:15924060208 66&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiWr9jZjonq AhVErosKHRSXCrcQ_AUoAXoECAkQAw&biw=1536&bih=722

creme fraiche funka de med
Citera
2020-07-08, 10:36
Avstängd
urverksapelsins avatar
Har just investerat i The Bob's Burgers Burger Box. Inte boken men väl en samling av kort med massor av recept från TV-serien.
Har köpt massor med ingredienser och håller på att testa igenom mig. Lever på två burgare om dan denna vecka. Så jäkla kul att se programmet och äta burgaren som hör till varje program. Självklart är recepten testade och skapta av proffs. Första kortet handlar om hur man steker burgaren på bästa sätt (många av tipsen är lika dem som är i denna tråd). Om man dessutom som jag älskar TV serien är det så klart ett plus.

Nu skall jag bara lära mig hur man gör det ultimata hamburgerbrödet!
Några tips?
Citera
2020-07-08, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Har just investerat i The Bob's Burgers Burger Box. Inte boken men väl en samling av kort med massor av recept från TV-serien.
Har köpt massor med ingredienser och håller på att testa igenom mig. Lever på två burgare om dan denna vecka. Så jäkla kul att se programmet och äta burgaren som hör till varje program. Självklart är recepten testade och skapta av proffs. Första kortet handlar om hur man steker burgaren på bästa sätt (många av tipsen är lika dem som är i denna tråd). Om man dessutom som jag älskar TV serien är det så klart ett plus.

Några tips?

Potatobuns, det jag oftast bakar och tycker är bäst till burgare -

Det här behöver du för ca 13 potatisfrallor:
0,5 dl potatismospulver
50g rumstempererat smör
500g / 5 dl mjölk
20g jäst
30g socker
5g salt
600g Manitoba Cream
1 uppvispat ägg
Mjölk till pensling

Gör så här:
Värm mjölken tills den är fingervarm (37 grader). Smula jästen i en bunke, tillsätt mjölken och rör om tills jästen har löst upp sig.
Tillsätt mjöl och potatismospulver. Tillsätt sedan socker och salt samt det uppvispade ägget och smöret. Låt degen gå i en hushållsassistent med degkrok i 10 minuter.

Täck över bunken och låt jäsa till dubbel storlek (60 min).

Stjälp upp degen på ett bakbord, forma 95g tunga degbollar och lägg på bakplåtspapper. Om de är för kladdiga, knåda in lite mer mjöl i dem. Försök forma bollar och platta ut dem lite lite grann. Kom dock ihåg att de jäser både i sidled och uppåt. Låt bröden jäsa en gång till (ca 30 – 60 min beroende på hur varmt du har det). Spraya bröden med vatten under jäsningen för att hålla ytan fuktig.

Medan bröden jäser andra gången, sätt ugnen på 200 grader och ställ in en stor, ugnsfast form fylld med vatten långt ner. När bröden jäst klart, pensla dem med mjölk, ställ dem mitt i ugnen och grädda ca 12 minuter eller tills de fått lagom färg. Ta ut bröden, lägg dem på en bakduk, spraya med vatten och lägg över ytterligare en bakduk.
När de svalnat så pass att de kan ligga i en plastpåse utan att den smälter lägger du ner dem och försluter påsen. Detta gör att de mjuknar ännu mer.

Recept på Spotted Pigs hamburgerbröd, översatt till svenska -

Det här behöver du för 8 hamburgerbröd:
180g vatten
120g mjölk
10g jäst
20g socker
10g salt
535g mjöl
2 + 1 ägg
60g rumstempererat smör

Gör så här:
Värm vatten och mjölk tills det är fingervarmt. Rör ut jästen i vätskan. Blanda mjöl, salt och socker i en bunke. Häll i degvätskan och bearbeta degen 2 minuter i köksassistent. Tillsätt båda äggen, ett i taget och låt det första arbetas in ordentligt i degen innan nästa tillsätts. Arbeta in det andra ägget och tillsätt smöret i en matsked stora klickar som får arbetas in i degen var för sig. Fortsätt bearbeta degen 5 – 6 minuter efter att smöret har blandats in. Täck bunken med plastfolie och låt degen jäsa till den blivit dubbel så stor.

Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord och dela den i 8 lika stora delar (ca 120g st). Rundriv degbitarna och platta ut dem till lagom storlek (tänk på att de jäser i båda riktningar). Lägg dem på en plåt, pensla med en neutral olja (t.ex. rapsolja), täck med platsfolie och låt jäsa ytterligare en gång.

Värm ugnen till 200 grader. Vispa upp det tredje och sista ägget tillsammans med en matsked vatten. Pensla bröden och skjutsa in dem ganska högt i ugnen. Efter 7 minuter tar du ut dem och penslar dem ordentligt en gång till. Sätt därefter in dem igen och baka ca 10 minuter till eller tills de fått en djup, gyllene färg.
Senast redigerad av cdec 2020-07-08 kl. 20:35.
Citera
2020-07-08, 20:31
Bannlyst
Citat:

Några tips?

Detta måste du ju skriva mer om!
Vilka burgare gjorde du idag?
Citera
2020-07-08, 20:34
Medlem
olasvenssons avatar
Coop forum har kommit med en god ost (cheddar) till hamburgare med chili smak.
Citera
2020-07-08, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Coop forum har kommit med en god ost (cheddar) till hamburgare med chili smak.

Red Hot Chili-cheddar.
Den har funnits ett tag, inte bara på Coop Forum, utan på dom flesta Coopbutiker.

Smakar tyvärr väldigt syntetiskt, som fulcheddar kan göra.

Det finns bättre alternativ.
Citera
2020-07-09, 19:47
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Detta måste du ju skriva mer om!
Vilka burgare gjorde du idag?
Igår blev det burgare med Brie-ost. Gjorde brödet med glutenfritt mjöl= totalkatastrof. (hade kvar från testat glutenfri period)
Har nu införskaffat Sciracka eller vad det heter, det stora plastflaskan med nåt som smakar stark ketchup. Skall nu fixa worcestershire sås, ty det är slut.
idag blev det dock en paus med Khao pad kai istället, kolla in tråden om thai-restauranger i Göteborg.
Citera
2020-07-09, 19:48
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
cheddar....Det finns bättre alternativ.
"tell me more"
Citera
2020-07-09, 21:13
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Igår blev det burgare med Brie-ost. Gjorde brödet med glutenfritt mjöl= totalkatastrof. (hade kvar från testat glutenfri period)
Har nu införskaffat Sciracka eller vad det heter, det stora plastflaskan med nåt som smakar stark ketchup. Skall nu fixa worcestershire sås, ty det är slut.
idag blev det dock en paus med Khao pad kai istället, kolla in tråden om thai-restauranger i Göteborg.

Min älskade tuppketchup.

Här ett recept som jag kör på - om du vågar!

≈ 2 dl

,5 del tuppketchup;
1,5 del majonnäs eller creme fraiche el motsv;
1 del bostongurka;

1 tesked senap, ungefär;
1 tesked koriander (funkar utan);
Salt & peppar

Förjävla gott. Smeta på ordentligt!
Citera
2020-07-09, 23:50
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Min älskade tuppketchup. Här ett recept som jag kör på - om du vågar!
Man tackar! Jag kontrar med att berätta om en liknande blandning jag gjorde; ehuru jag hade dijonsenap samt paprikapulver istället. - i övrigt samma
Citera
2020-07-10, 10:34
Bannlyst
Citat:
"tell me more"

Jag tycker att cheddar är den bästa osten till burgare.
Nu citerade du inte hela svaret, förmodligen medvetet.
Inlägget handlade om en cheddar smaksatt med chili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in