Citat:
Ursprungligen postat av
urverksapelsin
Har just investerat i The Bob's Burgers Burger Box. Inte boken men väl en samling av kort med massor av recept från TV-serien.
Har köpt massor med ingredienser och håller på att testa igenom mig. Lever på två burgare om dan denna vecka. Så jäkla kul att se programmet och äta burgaren som hör till varje program. Självklart är recepten testade och skapta av proffs. Första kortet handlar om hur man steker burgaren på bästa sätt (många av tipsen är lika dem som är i denna tråd). Om man dessutom som jag älskar TV serien är det så klart ett plus.
Nu skall jag bara lära mig hur man gör det ultimata hamburgerbrödet!
Några tips?
Potatobuns, det jag oftast bakar och tycker är bäst till burgare -
Det här behöver du för ca 13 potatisfrallor:
0,5 dl potatismospulver
50g rumstempererat smör
500g / 5 dl mjölk
20g jäst
30g socker
5g salt
600g Manitoba Cream
1 uppvispat ägg
Mjölk till pensling
Gör så här:
Värm mjölken tills den är fingervarm (37 grader). Smula jästen i en bunke, tillsätt mjölken och rör om tills jästen har löst upp sig.
Tillsätt mjöl och potatismospulver. Tillsätt sedan socker och salt samt det uppvispade ägget och smöret. Låt degen gå i en hushållsassistent med degkrok i 10 minuter.
Täck över bunken och låt jäsa till dubbel storlek (60 min).
Stjälp upp degen på ett bakbord, forma 95g tunga degbollar och lägg på bakplåtspapper. Om de är för kladdiga, knåda in lite mer mjöl i dem. Försök forma bollar och platta ut dem lite lite grann. Kom dock ihåg att de jäser både i sidled och uppåt. Låt bröden jäsa en gång till (ca 30 – 60 min beroende på hur varmt du har det). Spraya bröden med vatten under jäsningen för att hålla ytan fuktig.
Medan bröden jäser andra gången, sätt ugnen på 200 grader och ställ in en stor, ugnsfast form fylld med vatten långt ner. När bröden jäst klart, pensla dem med mjölk, ställ dem mitt i ugnen och grädda ca 12 minuter eller tills de fått lagom färg. Ta ut bröden, lägg dem på en bakduk, spraya med vatten och lägg över ytterligare en bakduk.
När de svalnat så pass att de kan ligga i en plastpåse utan att den smälter lägger du ner dem och försluter påsen. Detta gör att de mjuknar ännu mer.
Recept på Spotted Pigs hamburgerbröd, översatt till svenska -
Det här behöver du för 8 hamburgerbröd:
180g vatten
120g mjölk
10g jäst
20g socker
10g salt
535g mjöl
2 + 1 ägg
60g rumstempererat smör
Gör så här:
Värm vatten och mjölk tills det är fingervarmt. Rör ut jästen i vätskan. Blanda mjöl, salt och socker i en bunke. Häll i degvätskan och bearbeta degen 2 minuter i köksassistent. Tillsätt båda äggen, ett i taget och låt det första arbetas in ordentligt i degen innan nästa tillsätts. Arbeta in det andra ägget och tillsätt smöret i en matsked stora klickar som får arbetas in i degen var för sig. Fortsätt bearbeta degen 5 – 6 minuter efter att smöret har blandats in. Täck bunken med plastfolie och låt degen jäsa till den blivit dubbel så stor.
Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord och dela den i 8 lika stora delar (ca 120g st). Rundriv degbitarna och platta ut dem till lagom storlek (tänk på att de jäser i båda riktningar). Lägg dem på en plåt, pensla med en neutral olja (t.ex. rapsolja), täck med platsfolie och låt jäsa ytterligare en gång.
Värm ugnen till 200 grader. Vispa upp det tredje och sista ägget tillsammans med en matsked vatten. Pensla bröden och skjutsa in dem ganska högt i ugnen. Efter 7 minuter tar du ut dem och penslar dem ordentligt en gång till. Sätt därefter in dem igen och baka ca 10 minuter till eller tills de fått en djup, gyllene färg.