• 1
  • 2
2006-09-16, 22:48
Medlem
Har sett att många här skriver att korvarna på tex LIDL innehåller så mycket kött.Men det beror väl en knasig regeltolkning som Sverige bråkar om med EU?
Tex i EU så räknas tex späck , lunga , hjärta som kött. Enligt Sveriges tolkning så räknas bara muskelmassa som kött. Tex Hotdogs (skitkorv) innehåller väl runt 30% kött men det är ju en massa fett fläsk i Hotdogs så om hotdogs tillverkades i Tyskland så skulle köttmängden kanske uppgå till 70% enligt EU. Jag har arbetat i en korvfabrik så jag vet vilka korvar jag ska undvika. I många korvsorter finns det mellangärde fullständigt vidrigt enligt mig. Mellangärde är skitslemmigt och luktar metall.Goman gjorde en Falukorv på 80-talet som hette Guldfalu. Den godaste falukorv som gjorts tycker jag.Den innehöll tex Picnicbok kalvkött. Men folk vill ju inte betala för kvalite.Nån som vet hur det har gått med EU angående tolkningen av köttinnehållet?
Citera
2006-09-16, 23:09
Medlem
wivalliuss avatar
Till dig som har jobbat på korvfabrik. Vilken korv ska man undvika och vilken ska man välja?
Citera
2006-09-16, 23:16
Bannlyst
129% kött måste ju vara värst.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...860475,00.html
Citera
2006-09-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wivallius
Till dig som har jobbat på korvfabrik. Vilken korv ska man undvika och vilken ska man välja?
Undvik billig grillkorv , lunchkorv. Köp korvar som är namnskyddade.
Korv som är namnskyddad är Falukorv , Wienerkorv , Prinskorv , Köttkorv , Fläskkorv , Medisterkorv. Frukostkorv. Wienerkorv och Prinskorv måste innehålla 45% kött (muskelmassa) Falukorv 40% Finns dock korvfabrikanter som har mellangärde i namnskyddade korvar. Dom korvar som innehöll mest kött när jag arbetade på en korvfabrik var kryddkorvarna tex Choritzo.En sak till i grillkorv är det tillåtet med svål. I namnskyddade korvar så måste det feta fläsket vara avsvålat.
Citera
2006-09-16, 23:30
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
129% kött måste ju vara värst.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...860475,00.html

En helt suverän korv för övrigt! Såhär förklarar de själva varför de deklarerar 129%: http://www.wurstmaster.se/kotthalt.html
Citera
2006-09-16, 23:33
Medlem
wivalliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Undvik billig grillkorv , lunchkorv. Köp korvar som är namnskyddade.
Korv som är namnskyddad är Falukorv , Wienerkorv , Prinskorv , Köttkorv , Fläskkorv , Medisterkorv. Frukostkorv. Wienerkorv och Prinskorv måste innehålla 45% kött (muskelmassa) Falukorv 40% Finns dock korvfabrikanter som har mellangärde i namnskyddade korvar. Dom korvar som innehöll mest kött när jag arbetade på en korvfabrik var kryddkorvarna tex Choritzo.En sak till i grillkorv är det tillåtet med svål. I namnskyddade korvar så måste det feta fläsket vara avsvålat.

Tack för tipsen. Grillkorv som är så gott och...billigt

Egentligen ville jag nog inte veta detta. Man far ju inte illa av det man inte vet om...
Citera
2006-09-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
En helt suverän korv för övrigt! Såhär förklarar de själva varför de deklarerar 129%: http://www.wurstmaster.se/kotthalt.html
När korven är färdig så kanske dom pressar i mer kött under skinnet?
Citera
2006-09-17, 00:10
Medlem
Citat:
Har sett att många här skriver att korvarna på tex LIDL innehåller så mycket kött.Men det beror väl en knasig regeltolkning som Sverige bråkar om med EU?
Tex i EU så räknas tex späck , lunga , hjärta som kött. Enligt Sveriges tolkning så räknas bara muskelmassa som kött. Tex Hotdogs (skitkorv) innehåller väl runt 30% kött men det är ju en massa fett fläsk i Hotdogs så om hotdogs tillverkades i Tyskland så skulle köttmängden kanske uppgå till 70% enligt EU. Jag har arbetat i en korvfabrik så jag vet vilka korvar jag ska undvika. I många korvsorter finns det mellangärde fullständigt vidrigt enligt mig. Mellangärde är skitslemmigt och luktar metall.Goman gjorde en Falukorv på 80-talet som hette Guldfalu. Den godaste falukorv som gjorts tycker jag.Den innehöll tex Picnicbok kalvkött. Men folk vill ju inte betala för kvalite.Nån som vet hur det har gått med EU angående tolkningen av köttinnehållet?
Jag tror du har missuppfattat korvens själ; ja hela dess idé. Korvar görs för att ta rätt på det som inte gärna konsumeras som rent kött. Det är ju rent korkat och omoraliskt att göra falukorv av bra kalvkött!
Citera
2006-09-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag tror du har missuppfattat korvens själ; ja hela dess idé. Korvar görs för att ta rätt på det som inte gärna konsumeras som rent kött. Det är ju rent korkat och omoraliskt att göra falukorv av bra kalvkött!

Var kalvkött som var för fett att malas till kalvfärs.
Citera
2006-09-17, 00:32
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Vad har du rökt ikväll?

Vadå i Sverige och i EU? Sverige är med i EU. Och i Sverige räknas typ njurar som kött.

Och sen när är inte hjärta kött? Mer kött blir det ju inte, det är vår bästa muskel.

Nej, jag tror att du är ute på något personligt kortsåg mot Lidl eller importerad korv i allmänhet.

Inse att svensk korv typ bara innehåller inälvor och potatismjöl, och är betydligt vidrigare än den korv som serveras i andra europeiska länder.
Citera
2006-09-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vad har du rökt ikväll?

Vadå i Sverige och i EU? Sverige är med i EU. Och i Sverige räknas typ njurar som kött.

Och sen när är inte hjärta kött? Mer kött blir det ju inte, det är vår bästa muskel.

Nej, jag tror att du är ute på något personligt kortsåg mot Lidl eller importerad korv i allmänhet.

Inse att svensk korv typ bara innehåller inälvor och potatismjöl, och är betydligt vidrigare än den korv som serveras i andra europeiska länder.

"Kött", för oss nutida och moderna människor, är nog att räkna som "musklerna från slaktdjur", ifråga; resten är nog just resten, det som blev över från "köttet" ifråga, sett...
Däremot är ju inte resten att betrakta som över -utifrån -rent -överlevnadsmässigt sett...; allt går ju att äta och är dessutom ätligt och dessutom även något att överleva på.
Själv äter jag, och överlever på, pölsa- detta är väl, om något, något som "blev över". Modernt och nutida sett sett, då!

Att rangordna ett (slakt- )djur, utifrån vilken del av detsamma, som anses ätligt eller ej, är nog en form/ ett uttryck av, den moderna tid utan svält som rått nu under en lång/ längre tid...
En smaksak, i dubbel bemärkelse, m. a. o
Men oavsett vad som "gäller i tiden", vilken smak som nu är den "förhärskande", så skall ju inte falsk marknadsföring gälla.
Citera
2006-09-17, 00:41
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Dom deklarerar köttinnehållet precis som man ska. Även Scan deklarerar köttinnehållet som 129% på sina ölkorvar. Det är inget konstigt i det.

Sen kan någon intelligensbefriad leksaksjournalist på någon kvällstidning köra något personligt flame-war mot en korvtillverkare så mycket han vill....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in