2006-09-17, 00:48
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Dom deklarerar köttinnehållet precis som man ska. Även Scan deklarerar köttinnehållet som 129% på sina ölkorvar. Det är inget konstigt i det.

Sen kan någon intelligensbefriad leksaksjournalist på någon kvällstidning köra något personligt flame-war mot en korvtillverkare så mycket han vill....
Kan bara hålla med! Det beror på hur man räknar och korvtillverkaren har räknat helt rätt men man vill ju ha kötthalten som är i den färdiga korven.
Citera
2006-09-17, 01:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Kan bara hålla med! Det beror på hur man räknar och korvtillverkaren har räknat helt rätt men man vill ju ha kötthalten som är i den färdiga korven.
Det är ju omöjligt att avgöra hur mycket av den färdiga korven som är kött. Hur avgör man det? Du kan ju inte plocka isär korven och se vad som är lött, vad som är fett, och vad som är potatis...

Det är tekniskt omöjligt. Det enda du vet är vad du stoppat i.
Citat:
Till 100 g färdig vara har använts 135 g kött. Fettinnehåll 38%.

Men, det finns en stor tråd om det, så det är inte en bana vi ska fortsätta på. För det är utanför den här tråden topic.

Nu har jag sökt igenom Scans och Lithell's hemsidor, utan att hitta svaret på frågan. Men jag förstår att dom inte vill skriva ut det.
Citera
2006-09-17, 01:26
Medlem
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4556

Jag tycker personligen att det är vidrigt med inälvor i korv. Vill veta om korven innehåller tex mellangärde eller njurar. tror både scan och Lithells har mellangärde i vissa produkter. Jag kan garantera att billig korv utländsk som svensk som deklarerar köttinnehåll 70% inte innehåller 70% muskelmassa.
Kanske 30% muskelmassa 30% fett fläsk 10% inälvor tex hjärta. Jag har tex varit med om att kött som varit på gränsen till ruttet kokats i flera timmar för att sen drygas ut i pölsa.
Citera
2006-09-17, 02:18
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Har sett att många här skriver att korvarna på tex LIDL innehåller så mycket kött.Men det beror väl en knasig regeltolkning som Sverige bråkar om med EU?
Tex i EU så räknas tex späck , lunga , hjärta som kött.
Citat:
Ursprungligen postat av SLV
Står det kött i ingrediensförteckningen på till exempel en korv ska det vara skelettmuskulatur och ingenting annat. Det blir följden av en omröstning i EG-kommissionens ständiga livsmedelskommitté i dag.

Tidigare har det saknats en gemensam definition inom EU av vad som menas med kött som ingrediens. I vissa länder har allt som är brukligt att äta av djuret - såsom fett, svål och inälvor - kallats för kött.

- Detta är en stor seger för svenska konsumenter
Då är det alltså konstaterat att Lidls "80% kött" är 80% kött och inte annat.

Alltså bara propagande från svenska korvtillverkare som försökt sprida ryktet att dom maler ner vad som helst i Tyskland, medans svensk korv innehåller riktigt kött... Och dom på så vis försvarar ett köttinnehåll på 40-50%, när andra känder kör 70-90%.

Det dementeras således, och stämplas: BULLSHIT
Citera
2006-09-17, 08:45
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Inse att svensk korv typ bara innehåller inälvor och potatismjöl, och är betydligt vidrigare än den korv som serveras i andra europeiska länder.

Håller med! Svensk korv i gemen är vidrig. Ett undantag är dock skånska förslövskorven.
Citera
2006-09-17, 09:00
Medlem
apanola IIs avatar
Jag älskar korv och har inga som helst problem med innehållet i korvarna. Det är bara att ta sig en till på innehållsförteckningen på Bullens Pilsner korv, som består av bla nöthjärta, nötlunga, svål, blodprotein för att nämna några av de saker som man malt ner, för att inse att det är helheten som räknas och inte dom enskilda detaljerna i korvtillverkningen.

Folk över lag är så förbaskat känsliga då det kommer till vissa saker, man gnäller över att det och det är äckligt och fy och usch, sen har dom inget emot att snaska på oskyddade könsdelar uppraggade på någon sunkig förortspub. Märkliga prioriteringar...
Citera
2006-09-17, 10:38
Medlem
Litet gult djurs avatar
Som tidigare skrivits så står det ju hjärta och bindvävnad i innehållet på den billiga korven på Lidl, men bara "kött" på den dyrare - som faktiskt inte är billig alls utan både kostar och smakar som om den skulle innehålla mest ren köttfärs.

Meeeen man kan ju aldrig veta riktigt säkert förrän de (inte "dem" - jävfla otyg!) sätter in webbkameror i slakterierna.
Citera
2013-02-04, 13:25
Medlem
Celerons avatar
Jag tänkte bumpa den här tråden med en fråga. Är det sant att det används nermald grispenis och testiklar i t.e.x billgaste sortens korv eller är det en vandringsmyt spridd av militanta vegetarianer ??.

Skulle vara trevligt om någon med insyn i branschen kunde svara.
Citera
2013-02-04, 21:44
Medlem
Per.Rorbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Jag tänkte bumpa den här tråden med en fråga. Är det sant att det används nermald grispenis och testiklar i t.e.x billgaste sortens korv eller är det en vandringsmyt spridd av militanta vegetarianer ??.

Bra bump

Galtar(hangrisar) kastreras eftersom de riskerar att få en dålig lukt(&smak?) om de könsmognar.
Teoretiskt sett så är det väl möjligt att avknipset används till produktion, men kan tänka mig att hanteringskostnaderna för att göra det är större än den ekonomiska vinsten för en 1-3v gammal galtpenis.
Citera
2013-02-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Skulle nog tippa på att Dennis-korvar innehåller det mesta UTOM kött.
Citera
2013-02-06, 07:26
Medlem
Tror att det liksom hjärna är förbjudet.

Har man tagit EN tugga av en valfri tysk korv förstår man skillnaden och kan lägga ner konspirationern.

Vad fan är det för fel på hjärta?
Som nämts tidigare, korv är till för att ta till vr dom bitar som inte blir så bra att lag hela.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2013-02-06 kl. 07:28.
Citera
2013-02-06, 14:59
Medlem
Quorthons avatar
Det finns gott om svenska korvar med hög kötthalt. Tror ni inte andra länder också har sina motsvarigheter till "denniskorven"? Hotdogs heter väl just det för att de inte innehåller tillräckligt med kött för att få kallas korv, wurst, sausage eller whatever. I Kanada och USA har man ju stött på korvar som får denniskorven att framstå som rena rama lyxprodukten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in