Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-16, 20:21
  #1
Medlem
ayanamiis avatar
Ni som röstat eller kommer rösta på Alliansen, hur många är det egentligen som tycker de är BRA? Anledningen hos de flesta jag talat med av mina kompisar verkar vara att man vill ha bort S till varje pris, och därför lägger en röst på de borgerliga. Det är samma för mig, jag väljer M som det minst dåliga av sju dåliga alternativ.

Sen tänker jag att om folk får se att lite mer frihet är bra, så skapas ett behov att få ännu mer frihet, och ännu mer. Allt i små små steg. För att slutligen nå upplysninge() och rösta på KLP (eller i vilket fall få M att "högervrida" sig mycket mycket mer"

Så, tycker ni egentligen att M eller deras stödpartier är bra, eller är det bara ett bättre alternativ än vänstern?


edit: Jag menar alltså inte själva Alliansen av partier i sig, utan mer varför man röstar på något högerparti, om det är för man gillar deras politik eller inte. Eller om det är för att man inte har något bättre, reellt alternativ.
Citera
2006-09-16, 20:23
  #2
Medlem
koffeinists avatar
Tyckte länge att de tjatat till leda med Alliansen, att det var utjatat, men när de fått vind i seglen och man inser att GP sannolikt ryker imorgon, ja då spelar inte namn eller innehåll någon roll.

Visst vore det bättre om Moderaterna fick egen majoritet, men man kan inte få allt i denna världen Inte ens i min kommun har vi längre 50 % eller mer

Gillar Centern av idag bättre än under "Vem är Lennart"-perioden samt när de styrdes av en Bordellmammans kunder
Citera
2006-09-16, 20:45
  #3
Medlem
Bonzo666s avatar
Gillar många olika personer inom Alliansen. Faktiskt fler är i enskilda partier, och givetvis framstår en samlad kompetens som mer attraktivt (i det synsättet).

Vill ha Gunilla Karlsson (M) som utrikesminister, Vill ha Cecilia Malmström (fp) som EU-minister, vill ha Maud (C) som näringsminister, Odenberg (M) som finansminister etc etc. Vill ha Leijonborgs tankar om globaliseringen in i smeten. Kds inflytande kan vara bra (tycker att etikfrågor börjar bli en seriös fråga i Sverige) och dåligt (religiösa människors syn på forskning tex är ibland tveksamt).

Din fråga är förstås relevant. Dock hör jag till dem som gillar Alliansen i SIG, även om jag föredrar ett parti (centern).
Citera
2006-09-16, 20:52
  #4
Medlem
Adonirams avatar
Alliansens kompromisser har generellt sett varit bättre än de enskilda partiernas. Men man har samtidigt lagt sig precis intill socialdemokraterna så att vi i dag har sju sossepartier.

Därför kommer inte jag att rösta.
Citera
2006-09-16, 21:04
  #5
Banned
Josef V Tobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinist
Tyckte länge att de tjatat till leda med Alliansen, att det var utjatat, men när de fått vind i seglen och man inser att GP sannolikt ryker imorgon, ja då spelar inte namn eller innehåll någon roll.

Visst vore det bättre om Moderaterna fick egen majoritet, men man kan inte få allt i denna världen Inte ens i min kommun har vi längre 50 % eller mer

Gillar Centern av idag bättre än under "Vem är Lennart"-perioden samt när de styrdes av en Bordellmammans kunder

Bordellmammans kunder? Menar du Olof Johansson?

(Har helt missat det)
Citera
2006-09-16, 21:08
  #6
Medlem
koffeinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef V Tobin
Bordellmammans kunder? Menar du Olof Johansson?

(Har helt missat det)
Fälldin var väl också med på ett hörn i Bordellmammans register när jag tänker till
Citera
2006-09-16, 21:17
  #7
Medlem
Engelbreckts avatar
JA!

Jag gillar idén om halverad arbetsgivaravgift för personer under 25år. Jag gillar tanken på att konkurensutsätta fler statliga/kommunala verksamheter för att stoppa resurslöseriet inom offentlig verksamhet och få ner kostnaderna. Jag gillar idén om sänkt grundavdrag på skatten. Jag gillar grundtanken att alla i första hand skall försörja sig själva. Jag gillar också idén om att införa betyg i tidigare årskurser och införa flera betygssteg samt göra betygskraven tydligare.

Det enda jag gillar med sossarna är att de vill sänka tandvårdskostnaderna.
Citera
2006-09-16, 21:24
  #8
Medlem
Butterss avatar
Folkpartiet borde läggas ner och slås ihop med moderaterna. Även kd borde kunna merga med ovanstående. Vips, så har vi ett parti med 30-40% av väljarna bakom sig, som kan ge (s) en rejäl match. Centern är ännu lite för vänster, men kan kanske under Maud tänka sig att ta en för laget.

(s) innehåller ju allt från broderskapare till diktator-kramare så visst skulle "Borgerlig allians" e dylikt kunna ha plats både för liberaler, kristna och bönder.
Citera
2006-09-16, 21:25
  #9
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Folkpartiet borde läggas ner och slås ihop med moderaterna. Även kd borde kunna merga med ovanstående. Vips, så har vi ett parti med 30-40% av väljarna bakom sig, som kan ge (s) en rejäl match. Centern är ännu lite för vänster, men kan kanske under Maud tänka sig att ta en för laget.

(s) innehåller ju allt från broderskapare till diktator-kramare så visst skulle "Borgerlig allians" e dylikt kunna ha plats både för liberaler, kristna och bönder.

Jo, det låter bra. Jag förstår faktiskt inte meningen med FP alls, de är de mest onödiga av de fyra.
Citera
2006-09-16, 21:28
  #10
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Ni som röstat eller kommer rösta på Alliansen, hur många är det egentligen som tycker de är BRA? Anledningen hos de flesta jag talat med av mina kompisar verkar vara att man vill ha bort S till varje pris, och därför lägger en röst på de borgerliga. Det är samma för mig, jag väljer M som det minst dåliga av sju dåliga alternativ.

Sen tänker jag att om folk får se att lite mer frihet är bra, så skapas ett behov att få ännu mer frihet, och ännu mer. Allt i små små steg. För att slutligen nå upplysninge() och rösta på KLP (eller i vilket fall få M att "högervrida" sig mycket mycket mer"

Så, tycker ni egentligen att M eller deras stödpartier är bra, eller är det bara ett bättre alternativ än vänstern?


edit: Jag menar alltså inte själva Alliansen av partier i sig, utan mer varför man röstar på något högerparti, om det är för man gillar deras politik eller inte. Eller om det är för att man inte har något bättre, reellt alternativ.
Fördelen med alliansen är uppenbar. Det är fyra partier som ska samsas, M lär ju knappast dominera på samma sätt som det rödgröna blockets jätte sossarna skulle gjort. Det kan vara en fördel rent demokratiskt då ett parti knappast kan sätta agendan utan att ständigt ta hänsyn till sina tre andra allianspartier. Samarbete är ett måste i detta läget. Det ser jag som den stora fördelen.
Citera
2006-09-16, 21:30
  #11
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Folkpartiet borde läggas ner och slås ihop med moderaterna. Även kd borde kunna merga med ovanstående. Vips, så har vi ett parti med 30-40% av väljarna bakom sig, som kan ge (s) en rejäl match. Centern är ännu lite för vänster, men kan kanske under Maud tänka sig att ta en för laget.

(s) innehåller ju allt från broderskapare till diktator-kramare så visst skulle "Borgerlig allians" e dylikt kunna ha plats både för liberaler, kristna och bönder.

På 70-talet diskuterades det på mycket hög nivå om Centern och Folkpartiet skulle slås samman, men Centern avböjde till slut eftersom Folkpartiet ansågs vara för liberala för att det skulle fungera.

KD kom för första gången in i riksdagen genom ett valsamarbete med Centerpartiet 1985.

Så en allians KD, C och FP står traditionellt nära varandra, men med ett visst avståndstagande gentemot M.

Sannolikt vinner nog borgerligheten på att vara uppdelat på flera små partier där de olika partierna profilerar sig mot olika väljargrupper.
Citera
2006-09-16, 21:41
  #12
Avstängd
Darkwingkvacks avatar
Politik är alltid en medveten kompromiss på gott och ont. Är det så att man hittar något som passar som handen i handsken så ska man för all del rösta på det. Dock att vara öppen för andra influenser ser jag nästan som en medborgerlig skyldighet.

Alliansen är en en stor kompromiss mellan fyra olika partier för att få fram en helhetslösning. S+v+mp är ingen kompromiss det är en S-politik med några få undantag.

Jag röstar på alliansen för att jag önskar förändring och fokus på individens frihet att välja sitt eget liv. Skillnaden mot S blir inte jättestor men det är det lilla steget i rätt riktning som gör mig nyfiken, enthusiastisk och glad när jag gjort mitt val.

Visst, jag kan tycka att folkpartiets modell för försäkringssystemet är fel, kristdemokraternas syn på homosexuella är underlig, centerns fokusering på jordbruk är trångsynt och moderaternas syn på sjukförsäkringen ideologiskt trängd. Men gör det att jag förkastar dom helt?

Nej, det gör jag inte för jag ser ett tydligt motalternativ som står för allt som jag själv inte står för. Det är det som är det centrala, i det stora hela sympatiserar jag med alliansen, betydligt mer än det andra alternativet.

Jag är också medveten om att alliansen är en kompromiss, en kompromiss skapad för detta valet och kommande period. Är det så att dom förlorar på måndag så inser även jag att alliansen inte kommer att existera mer, partistrider kommer bryta ut och allt är ett minne blott.

Jag lägger min röst på alliansen - jag röstar med huvud, hjärta, själ och övertygelse.

ps. sossarna vinner ändå, men jag känner mig i alla fall glad att jag tagit ställning. ds.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback