Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Det kommer att vara 10 olika resultat som kommer att rapporteras imorgon kväll, se följande länk:
http://www.val.se/val/val2006/valnatt/R/rike/roster.html
Partier som särredovisas
Moderata Samlingspartiet
Centerpartiet
Folkpartiet liberalerna
Kristdemokraterna
Arbetarepartiet-Socialdemokraterna
Vänsterpartiet
Miljöpartiet de gröna
Övriga resultat som särredovisas
Övriga partier
Ogiltiga röster (kvalificerat ogiltiga)
Ogiltiga röster (blanka)
Mig veterligen läggs alla röster på övriga partier i en särskild hög men närvarande kan göra en uppskattning över vilka partier som redovisas där. När rösträkningen är färdig förseglas detta i 10 olika kuvert (sedan tillkommer ju för andra val utöver rikdagsvalet som genomförs) som sedan förs till valsamordnaren i kommunen som för dessa till länsstyrelsen.
Om man antar att länsstyrelserna kommer att byta ut röster kan man ju bara åka dit och se när förseglingen bryts och kontrollera att förseglingen är intakt.
Hmm. Det finns ju en svag punkt här. Valsedlarna kommer såvitt jag förstår att förvaras över en natt eller ännu längre tid innan de räknas på onsdag då?
Vem har sigillet eller vad det nu är som man förseglar med?
Är det möjligt att förfalska sigillet?
Är det möjligt att den som förseglar och den som öppnar förseglingen kan konspirera med varandra?
Poängen med att i vittnens närvaro räkna och protokollföra valsedlarna i vallokalen är ju en säkerhetsgaranti. Men ingen protokollför tydligen i vallokalen hur fördelningen inom gruppen "Övriga" ser ut.
Eftersom jag förmodar att gruppen "Övriga" trots allt är en ganska liten del av totalantalet avgivna röstsedlar tycker jag att det borde vara möjligt att räkna även dessa på plats i vallokalen. Annars kan man aldrig garantera att inte utbyte har skett.
Är räkningen på Länsstyrelsen offentlig?