2006-09-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funf
Valfusket bland röstäknandet är enormt utbrett i Sverige tyvärr. Det Petronius säger stämmer

Vad vänsterfolket även gör är att de helt enkelt far runt vallokalerna och tar SD:s valsedlar och helt enkelt kastar bort dessa. Detta gör att många helt enkelt inte orkar rösta eller skriver fel då man väl skriver på en blank sedel.
I alla de senaste valen har SD:s valsedlar saknats i min lokala vallokal.

Personligen tycker jag detta är JÄVLIGT allvarligt och måste få nån form av slut. Vad gör SD själva åt detta?

Sveriges valsystem är på det hela taget ganska sjukt. Vi är, möjligen med några få undantag, det enda landet som tillämpar det groteska systemet med valsedlar som i miljonupplagor sprids bland befolkningen innan valet och som öppnar upp för valfusk. Systemet är dessutom orättvist eftersom det gäller för partierna att få ut sina valsedlar till röstlokalerna. Bättre är då att höja kraven på att få ställa upp i riksdagsvalet, t ex genom att samla in 30000 namnunderskrifter, men att i gengäld de partier som klarar kraven samlas på en enda gemensam röstsedel, som utdelas till varje person i röstlokalen.

I min röstningslokal stod tre bord med valsedlar precis vid den trånga ingången. Bord 3, längre in i lokalen, innehöll de valsedlar som tillhandahålles av staten för de partier som klarat 1-procentspärren, dvs valsedlar med enbart partinamn. På bord 2 och bord 1 fanns valsedlarna med kandidatnamn. Sverigedemokraternas valsedlar hamnade så klart ganska ensamma, bredvid junilistan och SPI på bord 1, som var placerat precis till höger om ingången. Det räckte att en person stod där för att hela bordet skulle blockeras! Jag fick vänta i fem minuter på att en valfunktionär samt en miljöpartist skulle bli klara med utläggningen och omplaceringen av valsedlar innan jag äntligen kunde komma åt mina sd-papper! Därefter fick jag vänta ytterligare innan ett pensionärspar vid bord 2 hade flyttat sig innan jag kom åt bord 1. Jag var tidigt ute och det rådde ingen direkt trängsel, trots detta var det oerhört enkelt att helt enkelt missa att se sverigedemokraternas egenutlagda röstsedlar!

Systemet med valsedlar gör också att folk kan se vilka valsedlar du plockar åt dig. Jag bryr mig inte om vad folk tycker utan plockade helt sonika åt mig mina sd-papper rätt upp och ner. Men andra kan säkert bli nervösa när de har en kö bakom sig och en valfunktionär stående vid bordet som ser vilka papper du tar. Man kan iofs ta sedlar från alla partier och välja ut rätt papper i röstkuren. Men så skall det inte behöva gå till! Det svenska röstningsförfarandet är sjukt!
Citera
2006-09-17, 15:21
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Det är tydligt att det är dags att gå över till en datoriserad röstning, man matar in sitt id-kort i en läsare, trycker in koden från röstkortet och väljer på en skärm. Då skulle ju dessutom sammanräkningen kunna ske i realtid.
Precis och efterman röstat så skrivs det ut ett kvitto som visar det totala röstsaldot vid den tidpunkten...
Citera
2006-09-17, 16:10
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Igår var jag på mingel med smörgåstårta for oss som jobbat som valförättare under förtidsröstningen. Vilka historier dom andra berättade! Tex kvinnan som försökte rösta med sin utlandsboende dotters röstkort och envist hävdade att namnet på röstkortet var fel när det inte stämde med hennes leg. Det vanligaste verkar vara dom som ringer och beställer nya röstkort och säger att deras gamla är försvunnet och sen går och röstar två gånger. Det roliga är att deras röster inte räknas överhuvudtaget då rösträknarna kommer se vad som hänt
Vidare tycks SD varit glada i att blanda upp sossarnas valsedlar med sina egna.
Vilka nissar det finns!

Är det inte tvärtom då? Att sossarna täcker över SD's med sina?
http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=738
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in