Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-16, 16:50
  #1
Medlem
snapcases avatar
Igår var jag på mingel med smörgåstårta for oss som jobbat som valförättare under förtidsröstningen. Vilka historier dom andra berättade! Tex kvinnan som försökte rösta med sin utlandsboende dotters röstkort och envist hävdade att namnet på röstkortet var fel när det inte stämde med hennes leg. Det vanligaste verkar vara dom som ringer och beställer nya röstkort och säger att deras gamla är försvunnet och sen går och röstar två gånger. Det roliga är att deras röster inte räknas överhuvudtaget då rösträknarna kommer se vad som hänt
Vidare tycks SD varit glada i att blanda upp sossarnas valsedlar med sina egna.
Vilka nissar det finns!
Citera
2006-09-16, 17:27
  #2
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Igår var jag på mingel med smörgåstårta for oss som jobbat som valförättare under förtidsröstningen. Vilka historier dom andra berättade! Tex kvinnan som försökte rösta med sin utlandsboende dotters röstkort och envist hävdade att namnet på röstkortet var fel när det inte stämde med hennes leg. Det vanligaste verkar vara dom som ringer och beställer nya röstkort och säger att deras gamla är försvunnet och sen går och röstar två gånger. Det roliga är att deras röster inte räknas överhuvudtaget då rösträknarna kommer se vad som hänt
Vidare tycks SD varit glada i att blanda upp sossarnas valsedlar med sina egna.
Vilka nissar det finns!

Låter lite slanigt, att folk orkar hålla på, en röst hit eller dit spelar juh ingen roll.
Så folk som försöker fuska får "bägge" sina röster ogiltiförklarade då? Vore det enda rätta.

Tja.. har folk inte större koll på vad som står på valsedlarna så undrar man om de borde få rösta alls.
Därmed inte sagt att de som blandra ihop valsedlar är vidare smarta...

Råkade du skälv ut för någon rolig anekdot då?
Citera
2006-09-16, 17:31
  #3
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Låter lite slanigt, att folk orkar hålla på, en röst hit eller dit spelar juh ingen roll.
Så folk som försöker fuska får "bägge" sina röster ogiltiförklarade då? Vore det enda rätta.

Tja.. har folk inte större koll på vad som står på valsedlarna så undrar man om de borde få rösta alls.
Därmed inte sagt att de som blandra ihop valsedlar är vidare smarta...

Råkade du skälv ut för någon rolig anekdot då?
Båda valsedlarna blir ogiltigförklarade så ni som tror att ni varit as-smarta har blivit blåsta
Själv har jag inte råkat ut för någras underligheter förutom lite runtflyttande och blandande av valsedlar. På det hela taget har valet varit en positiv upplevels. Massa möten med engagerade och glada människor. Tror på ett mkt högt valdeltagande baserat på den ökning i förtidsröstning jag sett.
Citera
2006-09-16, 17:35
  #4
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Båda valsedlarna blir ogiltigförklarade så ni som tror att ni varit as-smarta har blivit blåsta
Själv har jag inte råkat ut för någras underligheter förutom lite runtflyttande och blandande av valsedlar. På det hela taget har valet varit en positiv upplevels. Massa möten med engagerade och glada människor. Trör på ett mkt högt valdeltagande baserat på den ökning i förtidsröstning jag sett.

Jag undrar om det verkligen tyder på ett högre valdeltagande, är det inte så att det är mycket enklare att förtidsrösta i år jämfört med sist?

Helt rätt att båda sedlarna ogiltiförklaras om man försöker dumma sig

Edit: eller vänta nu.. Är det verkligen så? är det inte bara att det är den sista rösten som gäller? eller blandar jag ihop det med förtidsrösten vs rösten på valdagen?

*edit2: igår -> i år
Citera
2006-09-16, 17:43
  #5
Medlem
Isaac_As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Båda valsedlarna blir ogiltigförklarade så ni som tror att ni varit as-smarta har blivit blåsta
Själv har jag inte råkat ut för någras underligheter förutom lite runtflyttande och blandande av valsedlar. På det hela taget har valet varit en positiv upplevels. Massa möten med engagerade och glada människor. Trör på ett mkt högt valdeltagande baserat på den ökning i förtidsröstning jag sett.

Nu snackar vi emipiriska fakta

Tror du på högt valdeltagande bara för att fler i din lilla valkrets har förtidsröstat mer än vanligt??
Citera
2006-09-16, 17:45
  #6
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isaac_A
Nu snackar vi emipiriska fakta

Tror du på högt valdeltagande bara för att fler i din lilla valkrets har förtidsröstat mer än vanligt??
Nej, för att förtidsröstandet i hela kommunen är högre än tidigare gånger.
Citera
2006-09-16, 17:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaac_A
Nu snackar vi emipiriska fakta

Tror du på högt valdeltagande bara för att fler i din lilla valkrets har förtidsröstat mer än vanligt??
Det magiska ordet här är "tror"...

Eller "trör" som vår vän herr Case väljer att uttrycka det.
Citera
2006-09-16, 17:47
  #8
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Edit: eller vänta nu.. Är det verkligen så? är det inte bara att det är den sista rösten som gäller? eller blandar jag ihop det med förtidsrösten vs rösten på valdagen?
Du kan ändra din förtidsröst på valdagen men har du lämnat TVÅ förtidsröster är du körd. Båda kommer ogiltigförklaras. Har du tur slipper du en polisanmälan.
Citera
2006-09-16, 17:49
  #9
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Det magiska ordet här är "tror"...

Eller "trör" som vår vän herr Case väljer att uttrycka det.
Demokraten i mig vill ha det magiska ordet ändrat från tror till hoppas. Det är ett sundhetstecken för landet om många röstar.
Citera
2006-09-16, 17:49
  #10
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Du kan ändra din förtidsröst på valdagen men har du lämnat TVÅ förtidsröster är du körd. Båda kommer ogiltigförklaras. Har du tur slipper du en polisanmälan.

Hummz... om det är brottsligt.. Varför handlar det om tur då? Borde inte alla som fuskar anmälas?
Citera
2006-09-16, 17:53
  #11
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Hummz... om det är brottsligt.. Varför handlar det om tur då? Borde inte alla som fuskar anmälas?
Som snacket gick igår så anser man att det inte är värt det. Enklare att ogiltigförklara och gå vidare än starta en rättsprocess som dröjer två år och KANSKE resulterar i böter.
Citera
2006-09-16, 17:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Demokraten i mig vill ha det magiska ordet ändrat från tror till hoppas. Det är ett sundhetstecken för landet om många röstar.
Javisst! Instämmer. Mitt inlägg var menat som försvar, inte en pik eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback