Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det går säkert bra om du anstränger dig. Du bör dock läsa något som du mentalt klarar av, passar din personlighet och leder till jobb. Jag är inte säker på att samhällsvetenskap är något du bör läsa eftersom arbetsmarknaden är rätt trist. Det är därför jag rekommenderar dig att läsa ett ekonomiskt ämne och då gärna revision. Men som sagt. Jag vet inte vad dina styrkor ligger.
Jag gör mitt bästa. Jag pluggar just nu för att göra prövningar så jag kan dra ihop betygen, (börja studera på riktigt dvs) men siktar på att bara bli godkänd i ena ämnet då jag är osäker på om jag når högre eller om jag ska repetera och köra igenom prövningar igen sen. Vi ser om några veckor vad betygen landar på.
Jag läser inom samhällskunskap då jag är äldre. Det finns arbeten såsom socionom, i värsta fall kan man väl bli lärare eller något. Jag har visst huvud och skulle vilja reformera samhället efter saker jag upplever som fel. Att forska är väl en väg om jag blir en skickligare student. Men fysik och sådant ger hjärnan små fyrverkerier när man bara tänker ut saker själv. Det är på ett annat vis än när man tänkt ut saker själv redan som finns inom sociologi, filosofi-fälten.
Någon samhällsnytta ska väl en gammal kärring kunna göra också?
Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Nä så är det. Får det fortgå utan några större konsekvenser så försvinner till slut incitamentet att verkligen gå in för studierna hos de flesta. Typ "Varför ska jag anstränga mig när vissa lurar systeme5t och får bättre betyg via fusk"
Detta är oerhört allvarligt för hela samhället och risken ökar nu när AI på allvar blivit en kraft att räkna med. Något måste göras åt detta- I annat fall går vi en dyster framtid till mötes.
Jag känner lite så som vet att jag tillhör toppstudenterna även om jag har svårigheter med ADHD och saknar grunden som folk har som gick i grundskolan. När jag läste in hela världshistorien på 5 veckor utan att kunna särskilt mycket innan och fick ett D blev jag inte lycklig då det är mitt näst lägsta betyg (mina underkända är samtliga avbrutna kurser) men jag har inte historien sittandes så är väl okej ändå.
En lärare sa att jag var exceptionell i allt när jag inte bara låg på E. Men grejen var att jag inte kan prestera såsom upplägget är efter tid och inte uppgift. Dvs att en kurs innehåller extrema mängder uppgifter så tiden inte finns till att lära mig något genom att processa saker och därefter börja göra skrivningar. Ämnet var naturkunskap och det var bara några dagar, sedan skulle man göra prov på tidspress och sammanlagt med alla personliga sammanfattningar hade jag då 110 skrivuppgifter på 5 veckor, där närmare 90 var obligatoriska. Jag är mer eller mindre särbegåvad men klarar inte av att lära mog en kurs och oavbrutet arbeta eftersom man först måste lära sig ämnet för att kunna börja formulera det och det gör man först man bearbetat och processat kursinnehållet. Har man då skrivprov några dagar in i kursen, så fins inte tid för att lära sig något utan det bygger då på att man redan ska kunna.
Dvs om kurser läggs upp som hårt tidsstyrda med extrema mängder material och uppgifter försvinner möjligheterna att faktiskt lära sig något eftersom tiden går åt att arbeta.
Om kurser läggs upp som uppgiftsstyrda, dvs att det finns uppgifter som ska göras men inte efter ett dagligt, nitiskt schema, ökar möjligheterna till att kunna lära in materialet. Arbeta oavbrutet det gör man med det man redan kan. Det måste finnas tid för att processa och bearbeta kunskaperna annars lagras de endast i korttidsminnet eller så fuskar studenter sig igenom skolan.
Jag märker att jag definitivt betygsmässigt tävlar mot skolfuskare. För i verkliga livet, kan inte folk lika mycket som jag kan efter att ha läst ett ämne. Vi pratar om 2-4 av 100. Kanske 5% men inte mer än så.
Vi behöver börja göra prov på folks kunskaper lite efter att en tid gått också kanske eller om de får några dagar på sig att repetera och sedan muntligt redogöra för olika ämnen. För skolan är inte byggd för att folk ska kunna något utan för att de ska klara av något kortsiktigt. Men ingen vill sitta led en läkare eller sjuksköterska som fuskade sig genom skolan osv. Sedan så kräver de dessutom att vanligt folk ska tala deras genomsnittliga språk för att överhuvudtaget tas på allvar trots att de själva brister klart och tydligt.