Igår, 13:46
Medlem
Matadhamsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
En berättigad fråga. Det är så inkompetenta samhällen växer fram. Vilket börjar märkas på allvar i det här landet.
Ja exakt. Det märks överallt i samhället att vi står med inte bara en utan flera skolfuskande generationer och människor med glädjebetyg samtidigt som det inte går att komma åt de som imte sköter sina arbeten för resten av medborgarna.

Disciplinåtgärderna vid fusk är uppenbart alldeles för dåliga och för få fuskare upptäcks.

Fuskar man på högskolan och universitet så borde det finnas något särskilt kännbart såsom att det står med i betygen. Åtminstone när det är bortom alla rimliga tvivel. De som fuskat ska inte kunna konkurrera med hårt studerande människor.
Citera
Igår, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Du e inte lite trög , varför ska man spotta ut 5 ord i SEKUNDEN på en tenta? Att banka på knappar i ett datorspel eller skriva av något väldigt snabbt e ju en helt annan sak...

Det finns ju även taligenkänningsprogram för de som vill "skriva" fort - jag har avvaktat lite med det argumentet eftersom tekniken inte är känd i alla kretsar, men det räknas som att skriva själv inom till exempel sjukvården när en läkare använder det - så nog borde väl en student kunna använda sådan teknik och tala in sina svar som då omedelbart omvandlas till text på datorn?
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell
Det finns ju även taligenkänningsprogram för de som vill "skriva" fort - jag har avvaktat lite med det argumentet eftersom tekniken inte är känd i alla kretsar, men det räknas som att skriva själv inom till exempel sjukvården när en läkare använder det - så nog borde väl en student kunna använda sådan teknik och tala in sina svar som då omedelbart omvandlas till text på datorn?

Du måste ju processa och formulera dig innan du får ut något som är värt att skriva ner. Vet inte varför du försöker argumentera om det heller då jag som inte läst artikeln bara antar att så inte var fallet...

Jag har dock inte skrivit något mer avancerat än nationella prov, och för det måste man ju åtminstone tänka lite innan man producerar texten, och ha ett kladd papper man kan skriva på innan osv.

Ai producerad text är dessutom i mina ögon väldigt enkelt att känna igen och kvaliteten för iaf en pro plan på 250 kr i månaden är sämre än gymnasie nivå på texterna.

En bra skriven text tar lite tid att producera helt enkelt, även om många tycker ai texter är bra så tycker jag det är helt värdelöst.
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag? Nej jag är motiverad som student. Mycket snabb i huvudet på att räkna men värdelös på matematik. Är väl en naturbegåvning som förlorades i skolan. Har iallafall en del skarpare hjärnor i släkten på bägge sidor så att säga.

Min farmor arbetade in på nätterna för att försörja sig och sina barnhar hon berättat, ibland slutade hon två på natten, åkte hem och gick upp fem för att plugga upp betygen, tog samtidigt hand om tre tonåringar där det är något fel på min farbror samtidigt som min pappa var en stökig en (tror nog hon hade två adhd- ungar len det sattes inte diagnoser förr men två av tre verkade inte helt stabila medan den tredje ger mig ett positivt i tryck) och hon slutade som ekonom.

Jag tror inte att det är så himla lätt att bara råka bli ekonom utan vidare om man inte har matematisk begåvning. Jag tvivlar på att jag skulle palla och mitt syskon som är särbegåvad tyckte att det var kämpigt att plugga till ekonom.

Jag vet inte om du syftade på mog personligen eller min åsikt om att folk ska läsa det de klarar men jag kan garantera dig att alla dessa högskolepluggande "raketforskare" (ironi) inte bör plugga ekonomi eller ingenjörsutbildningar hur som helst.

Personligen är jag starkt intresserad av jämlikhet och blir sannolikt sociologi mm för min del eftersom det är utbildningdområden där jag kan välja att som äldre student få arbete (socionom) eller göra något jag tycker är kul (och fortsätta plugga och forska inom områden av samhällets strukturer och människor). Men ja. Ekonomer kan väl få jobb de med. Bra dock om de åtminstone gillar matematik.

Det är faktiskt kul att lära sig saker och jag gillar som obildad att visa områden är så intresseväckande för att man bara behöver tänka till så fattar man olika saker automatiskt såsom inom fysik och liknande. Har dock inte ens läst ämnet på grundskolenivå. Men älskar när olika problem presenteras och man bara behöver titta på del lite för att förstå dem av sig själv eller kommma mycket nöra och så funkar fysik, kemi och liknande för min del. Så sitter jag och tragglar bajs som historia istället för det jag verkar ha anlag för

Väljer lan inte de tman har en falle het, då får man fan också se till att repetera tills man kan ett ämne även om det suger.

En sak tycker jag som äldre student är rätt eomigt med gymnasieskolan. Det är ett jävla tjat om att man ska vara kort och koncis. Inte skriva för mycket osv sedan skriker hela Sverige i förfäran av att vi står med en eller två generationer närapå analfabeter. Vad fan trodde de när eleverna krävs på att producera så lite text som möjligt och inte får uttrymme i att träna på långa texter? Nej de ska läsa typ fem böckdr under hela skoltiden och sedan kunna behärska stora texter som de aldrig tillåtits att arbeta med. IQ fuskmås hos Skolverket. Trodde de att lärare som tjatar om korta texter uppmuntrar elever att läsa och skapa långa sådana
Det går säkert bra om du anstränger dig. Du bör dock läsa något som du mentalt klarar av, passar din personlighet och leder till jobb. Jag är inte säker på att samhällsvetenskap är något du bör läsa eftersom arbetsmarknaden är rätt trist. Det är därför jag rekommenderar dig att läsa ett ekonomiskt ämne och då gärna revision. Men som sagt. Jag vet inte vad dina styrkor ligger.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

Fuskar man på högskolan och universitet så borde det finnas något särskilt kännbart såsom att det står med i betygen. Åtminstone när det är bortom alla rimliga tvivel. De som fuskat ska inte kunna konkurrera med hårt studerande människor.
Nä så är det. Får det fortgå utan några större konsekvenser så försvinner till slut incitamentet att verkligen gå in för studierna hos de flesta. Typ "Varför ska jag anstränga mig när vissa lurar systeme5t och får bättre betyg via fusk"
Detta är oerhört allvarligt för hela samhället och risken ökar nu när AI på allvar blivit en kraft att räkna med. Något måste göras åt detta- I annat fall går vi en dyster framtid till mötes.
Citera
Idag, 01:32
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det går säkert bra om du anstränger dig. Du bör dock läsa något som du mentalt klarar av, passar din personlighet och leder till jobb. Jag är inte säker på att samhällsvetenskap är något du bör läsa eftersom arbetsmarknaden är rätt trist. Det är därför jag rekommenderar dig att läsa ett ekonomiskt ämne och då gärna revision. Men som sagt. Jag vet inte vad dina styrkor ligger.
Jag gör mitt bästa. Jag pluggar just nu för att göra prövningar så jag kan dra ihop betygen, (börja studera på riktigt dvs) men siktar på att bara bli godkänd i ena ämnet då jag är osäker på om jag når högre eller om jag ska repetera och köra igenom prövningar igen sen. Vi ser om några veckor vad betygen landar på.

Jag läser inom samhällskunskap då jag är äldre. Det finns arbeten såsom socionom, i värsta fall kan man väl bli lärare eller något. Jag har visst huvud och skulle vilja reformera samhället efter saker jag upplever som fel. Att forska är väl en väg om jag blir en skickligare student. Men fysik och sådant ger hjärnan små fyrverkerier när man bara tänker ut saker själv. Det är på ett annat vis än när man tänkt ut saker själv redan som finns inom sociologi, filosofi-fälten.

Någon samhällsnytta ska väl en gammal kärring kunna göra också?

Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä så är det. Får det fortgå utan några större konsekvenser så försvinner till slut incitamentet att verkligen gå in för studierna hos de flesta. Typ "Varför ska jag anstränga mig när vissa lurar systeme5t och får bättre betyg via fusk"
Detta är oerhört allvarligt för hela samhället och risken ökar nu när AI på allvar blivit en kraft att räkna med. Något måste göras åt detta- I annat fall går vi en dyster framtid till mötes.
Jag känner lite så som vet att jag tillhör toppstudenterna även om jag har svårigheter med ADHD och saknar grunden som folk har som gick i grundskolan. När jag läste in hela världshistorien på 5 veckor utan att kunna särskilt mycket innan och fick ett D blev jag inte lycklig då det är mitt näst lägsta betyg (mina underkända är samtliga avbrutna kurser) men jag har inte historien sittandes så är väl okej ändå.

En lärare sa att jag var exceptionell i allt när jag inte bara låg på E. Men grejen var att jag inte kan prestera såsom upplägget är efter tid och inte uppgift. Dvs att en kurs innehåller extrema mängder uppgifter så tiden inte finns till att lära mig något genom att processa saker och därefter börja göra skrivningar. Ämnet var naturkunskap och det var bara några dagar, sedan skulle man göra prov på tidspress och sammanlagt med alla personliga sammanfattningar hade jag då 110 skrivuppgifter på 5 veckor, där närmare 90 var obligatoriska. Jag är mer eller mindre särbegåvad men klarar inte av att lära mog en kurs och oavbrutet arbeta eftersom man först måste lära sig ämnet för att kunna börja formulera det och det gör man först man bearbetat och processat kursinnehållet. Har man då skrivprov några dagar in i kursen, så fins inte tid för att lära sig något utan det bygger då på att man redan ska kunna.

Dvs om kurser läggs upp som hårt tidsstyrda med extrema mängder material och uppgifter försvinner möjligheterna att faktiskt lära sig något eftersom tiden går åt att arbeta.

Om kurser läggs upp som uppgiftsstyrda, dvs att det finns uppgifter som ska göras men inte efter ett dagligt, nitiskt schema, ökar möjligheterna till att kunna lära in materialet. Arbeta oavbrutet det gör man med det man redan kan. Det måste finnas tid för att processa och bearbeta kunskaperna annars lagras de endast i korttidsminnet eller så fuskar studenter sig igenom skolan.

Jag märker att jag definitivt betygsmässigt tävlar mot skolfuskare. För i verkliga livet, kan inte folk lika mycket som jag kan efter att ha läst ett ämne. Vi pratar om 2-4 av 100. Kanske 5% men inte mer än så.

Vi behöver börja göra prov på folks kunskaper lite efter att en tid gått också kanske eller om de får några dagar på sig att repetera och sedan muntligt redogöra för olika ämnen. För skolan är inte byggd för att folk ska kunna något utan för att de ska klara av något kortsiktigt. Men ingen vill sitta led en läkare eller sjuksköterska som fuskade sig genom skolan osv. Sedan så kräver de dessutom att vanligt folk ska tala deras genomsnittliga språk för att överhuvudtaget tas på allvar trots att de själva brister klart och tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in