2026-10-02, 13:29
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Ja, fuskande studenter följer ju regler... Glömde det...

Arbetar på ett universitet, så jag har bra koll på hur studenter fuskar och vad de åker fast för.
På en salstenta är det i princip omöjligt att fuska. På en hemtenta däremot är det ganska lätt om man spelar korten rätt när det gäller källor, citat och framförallt AI. Bara en dumskalle copypastar AI text rakt in i tentan utan att granska källor och framförallt omformulera hela texten med sina egna ord. Även om du tar hjälp av AI men skriver din tenta helt legit så kommer läraren ofta att ställa frågor gällande något specifikt som hen har funnit intressant. Antingen meddelar läraren dig i förväg om att du ska prata om något på föreläsningen eller så kan du bli ombedd att göra det utan förvarning, för att kolla upp om du har koll på det du skrev. Kan du inte så kommer misstankar om fusk.

Jag har en gång nämnt "No violence-teorin" i en hemtenta och läraren blev direkt intresserad av det. På föreläsningen har läraren planerat hur hon skulle prata om ett visst ämne så att det skulle beröra teorin som jag nämnde i hemtentan och därefter be mig berätta mer om den.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2026-10-02 kl. 13:35.
Citera
2026-10-02, 13:30
Medlem
Bästa. Alltså bästa. Man tror inte det finns på riktigt. =)
Citera
2026-10-02, 13:40
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
De ska bli politiker.

Kräver varken utbildning, betyg eller arbetslivserfarenhet.
Framför allt finns det inga krav på att man ska göra rätt.
Citera
2026-10-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Tror du att länder med högpresterande elever, fuskar mer än svenskar? Du tror att koreaner kanske skulle ha högre betyg än svenskar för att de fuskar mer?

Du vet om att vi alltid har haft länder där människor varit särskilt kvalificerade. Schweiz är ett klockland baserat på att människor flydde dit från Frankrike under reformationen och hade hanverksskickligheter för att bygga klockur samtidigt som det var billigare att anställa folk på landsbygden i Schweiz i jämförelse mot vad det kostade med arbetskraft i London och Paris.

Vet du hur jag vet det här? Jag vet skillnaden mellan att använda AI som verktyg vid studier och öka min inlärning mot att använda AI för att fuska. Jag har alltså ADHD, är omedicinerad, sjukskriven men vill göra prövningar i kurser jag fått underkänt baserat på att jag avbrutit dem pga min ADHD.

Kan jag hantera verktyg korrekt, ska tamejfan andra också kunna göra ddt.

Stor skillnad på att använda tekninen för att förbättra sina egna kunskaper mot att vara för lat för att plugga. Jag möter ständigt människor som jsg märker, har slarvat sig igenom skolan och som fungerar sä.re än vad jag gör trots att de haft bättre förutsättningar med en kumulativ kunskapsgrund jag som hemmasittare saknar och utan att ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket ADHD innebär, dvs kraftig försvåring av att arbetsminnet är kortare, mindre uthålligt och koncentrationen därmed brister.

Svenskars kunskapsnivåer efter utbildning, är ett skämt.
Jag skrev indier inte "högpresterande elever", kom igen med dina funderingar när du har ett högavlönat kvalificerat jobb.
Citera
2026-10-02, 16:30
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Jag skrev indier inte "högpresterande elever", kom igen med dina funderingar när du har ett högavlönat kvalificerat jobb.
När jag har det?

Att jag är smartare än vad du år och har bättre argument och mer kunskaper innebär inte att jag måste göra karriär för att bli värd att lyssna på då du själv inte har vad du kräver av mig

Uppenbart var mitt tidigare inlägg såpass bra att du väljer att angripa mig med krav på att jag måste avancera mer än resten av alla på Flashback för att föra fram en sak.

Tror du verkligen att folk med kvalificerade arbeten sitter här? Jag ska berätta en sak för dig, när de gör det, är det skribenter som mig de ögnar igenom.
Citera
2026-10-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tror du det här är ett Sverige-specifikt problem?
Ingen aning hur läget är i andra länder men tycker det borde vara av högsta prioritet att komma med åtgärder.
Ingenting tycks ju hända dock. Vi har nu haft de här AI-verktygen ett tag men studerande sitter fortfarande med hemtentor och gpt:ar alla sina svar.
Citera
2026-10-02, 19:49
Medlem
Citat:
Det värsta tycker jag är när folk kommer in på svårare utbildningar via högskoleprovet och har dåliga betyg bakom sig. Det borde vara som så att man alltid ska ha visst antal högsta betyg för somliga utbildningar och tvingas läsa om kurserna tills det sitter istället för att fuska sig in på svårare utbildningar genom högkoleprov. Någon som aldrig varit studiemotiverad lär inte bli det på en svår utbildning heller. Däremot ökar nog fusket på så vis och samhällets kompetens minskar när färre är helt kvalificerade.
Högskoleprovet är en bättre predikator för studieresultat än betyg. Har du missat den enorma betygsinflationen de senaste trettio åren? Problemet ligger i att Sverige, och många andra I-länder, tillåter olämpade att läsa vid högskolan. Faktum är att inte mer än 10% av befolkningen bör läsa vid högskolan. En gång i tiden var högskolan en (elit)institution men idag släpper de in alla möjliga människor som inte klarar av en högre utbildning. Uppenbarligen var "demokratiseringen" av högskolan ett misstag.

Jag lämnade grundskolan (en av de bästa skolorna i Göteborg) bland de bästa 15% och de gymnasiet bland de bästa 20%. Jag är inte helt säker på att jag var lämpad för högskolan givet hur mycket jag slappade genom min studietid vid Lunds universitet och innan dess A-C i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jag har en ek.mag., pol.mag., ek.lic. samt en (gymnasie)lärarexamen (KPU).

Den utbildningen sista läste jag på grund av att jag följde min fru (då flickvän) hem till hennes hemstad ute på landet. Jag kan inte säga att jag var speciellt lämpad för högre studier - vilket stod klart eftersom jag föredrog tjejer, öl och festande på nationerna än studierna. Allt finansierade av CSN och mitt bilförsäljarjobb. Jag läste förvisso, ibland dubbelt (där av min pol.mag.) men det var mest för att jag har en del intellektuella intressen. Det huvudsakliga skälet låg dock i att jag tyckte det var kul att ligga med smarta tjejer. Det fanns inga smarta tjejer på Lunds civilekonomutbildning för tjugo år sedan och jag betvivlar att det har förändrats.

Slackers som mig hör inte hemma på högskolan, vilket jag, till skillnad från andra, också erkänner. Du bör söka dig till en utbildning som du klarar av? Varför inte söka dig till civilekonomprogrammen? De är kravlösa och intellektuellt ostimulerande.

Vidare, vem fan har inte fuskat på en hemtenta? Jag kommer ihåg att brudarna på civilekonomen alltid arbetade tillsammans och någon gång fick de fan för att skrivit en hemtenta tillsammans. Jag skrev dem själv men andra människor har en tendens att slöa. Jag menar, du vill göra dina grejer fort som möjligt så du har tid för ditt drickande. Jag menar, det är därför Lund och Uppsala universitet existerar.
Senast redigerad av Edgerton 2026-10-02 kl. 20:30.
Citera
2026-10-03, 04:14
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Högskoleprovet är en bättre predikator för studieresultat än betyg. Har du missat den enorma betygsinflationen de senaste trettio åren? Problemet ligger i att Sverige, och många andra I-länder, tillåter olämpade att läsa vid högskolan. Faktum är att inte mer än 10% av befolkningen bör läsa vid högskolan. En gång i tiden var högskolan en (elit)institution men idag släpper de in alla möjliga människor som inte klarar av en högre utbildning. Uppenbarligen var "demokratiseringen" av högskolan ett misstag.

Jag lämnade grundskolan (en av de bästa skolorna i Göteborg) bland de bästa 15% och de gymnasiet bland de bästa 20%. Jag är inte helt säker på att jag var lämpad för högskolan givet hur mycket jag slappade genom min studietid vid Lunds universitet och innan dess A-C i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jag har en ek.mag., pol.mag., ek.lic. samt en (gymnasie)lärarexamen (KPU).

Den utbildningen sista läste jag på grund av att jag följde min fru (då flickvän) hem till hennes hemstad ute på landet. Jag kan inte säga att jag var speciellt lämpad för högre studier - vilket stod klart eftersom jag föredrog tjejer, öl och festande på nationerna än studierna. Allt finansierade av CSN och mitt bilförsäljarjobb. Jag läste förvisso, ibland dubbelt (där av min pol.mag.) men det var mest för att jag har en del intellektuella intressen. Det huvudsakliga skälet låg dock i att jag tyckte det var kul att ligga med smarta tjejer. Det fanns inga smarta tjejer på Lunds civilekonomutbildning för tjugo år sedan och jag betvivlar att det har förändrats.

Slackers som mig hör inte hemma på högskolan, vilket jag, till skillnad från andra, också erkänner. Du bör söka dig till en utbildning som du klarar av? Varför inte söka dig till civilekonomprogrammen? De är kravlösa och intellektuellt ostimulerande.

Vidare, vem fan har inte fuskat på en hemtenta? Jag kommer ihåg att brudarna på civilekonomen alltid arbetade tillsammans och någon gång fick de fan för att skrivit en hemtenta tillsammans. Jag skrev dem själv men andra människor har en tendens att slöa. Jag menar, du vill göra dina grejer fort som möjligt så du har tid för ditt drickande. Jag menar, det är därför Lund och Uppsala universitet existerar.
Jag? Nej jag är motiverad som student. Mycket snabb i huvudet på att räkna men värdelös på matematik. Är väl en naturbegåvning som förlorades i skolan. Har iallafall en del skarpare hjärnor i släkten på bägge sidor så att säga.

Min farmor arbetade in på nätterna för att försörja sig och sina barnhar hon berättat, ibland slutade hon två på natten, åkte hem och gick upp fem för att plugga upp betygen, tog samtidigt hand om tre tonåringar där det är något fel på min farbror samtidigt som min pappa var en stökig en (tror nog hon hade två adhd- ungar len det sattes inte diagnoser förr men två av tre verkade inte helt stabila medan den tredje ger mig ett positivt i tryck) och hon slutade som ekonom.

Jag tror inte att det är så himla lätt att bara råka bli ekonom utan vidare om man inte har matematisk begåvning. Jag tvivlar på att jag skulle palla och mitt syskon som är särbegåvad tyckte att det var kämpigt att plugga till ekonom.

Jag vet inte om du syftade på mog personligen eller min åsikt om att folk ska läsa det de klarar men jag kan garantera dig att alla dessa högskolepluggande "raketforskare" (ironi) inte bör plugga ekonomi eller ingenjörsutbildningar hur som helst.

Personligen är jag starkt intresserad av jämlikhet och blir sannolikt sociologi mm för min del eftersom det är utbildningdområden där jag kan välja att som äldre student få arbete (socionom) eller göra något jag tycker är kul (och fortsätta plugga och forska inom områden av samhällets strukturer och människor). Men ja. Ekonomer kan väl få jobb de med. Bra dock om de åtminstone gillar matematik.

Det är faktiskt kul att lära sig saker och jag gillar som obildad att visa områden är så intresseväckande för att man bara behöver tänka till så fattar man olika saker automatiskt såsom inom fysik och liknande. Har dock inte ens läst ämnet på grundskolenivå. Men älskar när olika problem presenteras och man bara behöver titta på del lite för att förstå dem av sig själv eller kommma mycket nöra och så funkar fysik, kemi och liknande för min del. Så sitter jag och tragglar bajs som historia istället för det jag verkar ha anlag för

Väljer lan inte de tman har en falle het, då får man fan också se till att repetera tills man kan ett ämne även om det suger.

En sak tycker jag som äldre student är rätt eomigt med gymnasieskolan. Det är ett jävla tjat om att man ska vara kort och koncis. Inte skriva för mycket osv sedan skriker hela Sverige i förfäran av att vi står med en eller två generationer närapå analfabeter. Vad fan trodde de när eleverna krävs på att producera så lite text som möjligt och inte får uttrymme i att träna på långa texter? Nej de ska läsa typ fem böckdr under hela skoltiden och sedan kunna behärska stora texter som de aldrig tillåtits att arbeta med. IQ fuskmås hos Skolverket. Trodde de att lärare som tjatar om korta texter uppmuntrar elever att läsa och skapa långa sådana
Citera
2026-10-03, 10:38
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Tror inte du skrivit några hemtentor.

Hemtentan är oftast formulerad på ett sådant sätt att det är lönlöst att försöka skriva ner allmängiltiga svar baserat på kursmaterialet.

Det rör sig snarare om information du endast kan förmedla om du pluggat ämnet. Typ, "problematisera Malinowskis teori om behovstrappan (500 ord)"

Korrekt. Du är ganska rökt om du inte har studerat.
Citera
2026-10-03, 10:59
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Vad ska de som bara fuskar göra sedan i arbetslivet? På högre utbildningar bör man kunna det man sysslar med.
En berättigad fråga. Det är så inkompetenta samhällen växer fram. Vilket börjar märkas på allvar i det här landet.
Citera
2026-10-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell
Ett kontorsproffs på tangentbord kan skriva 500 tecken i minuten och en proffsgamer kan göra fler nedslag än så - därför inte helt orimligt.

Mest troligt här (om vi räknar bort fuskteorin) är ju ändå att studenten hade gissat/förutsatt några av de frågor som skulle komma och förberett svar på dessa i ett textdokument som hen sedan copy-pastade ifrån. Handlar det om en s.k social utbildning så räcker det ju i Sverige på mer än hälften av frågorna att bar kunna repetera de önskade flosklerna som för tillfället är mest politiskt korrekta.

Du e inte lite trög , varför ska man spotta ut 5 ord i SEKUNDEN på en tenta? Att banka på knappar i ett datorspel eller skriva av något väldigt snabbt e ju en helt annan sak...
Citera
2026-10-03, 13:36
Medlem
Lärare både på gymnasiet, komvux och högskola uppmuntrar ju till användning av AI. Helt makalöst enligt mig.
Jag har själv haft föreläsare som uppmuntrat det samt även barn som nu upplever det- på högskola/universitet.

Flera föreläsare tycker ju också det är ok att studenter putsar språket med AI då de inte kan svenska ordentligt. I vårdyrken, språket är inte det viktiga.

Har haft hemtentor där jag lätt kunnat fuska med AI. Vet också att i några av kurserna så samarbetade flera studenter olovligen.

Har också haft hemtenta med krav på att ha kamera och ljud på för att minimera risken att någon sitter bredvid eller att man samarbetar på annat sätt.

Personligen är jag helt emot AI, men så länge det finns lärare och föreläsare som inte bara tycker det är ok utan även uppmuntrar till att använda det så kommer det ju användas. Jag hade som lärare skämts av att ha den inställningen, då underkänner man ju sitt eget jobb…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in