Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Vad säger polisen då (bara antar att du har ringt)?
Kanske blir lite mer fart på dem nu efter olyckan?
Polisen har i många år försökt få bukt med streetracearrangemang i Göteborg, med rätt klena resultat. Crews som arrangerar är väldigt väl organiserade och det finns vakter utposterat för att varna när bolisen dyker upp, rejset avbryts och vi ses på nästa sträcka en halvtimma senare.
Detta är ingen rejssträcka utan risken är att det är någon av de åskadare som fått feeling och kört slut på talang är stor.
En bra kväll är det tusentals åskådare på plats och det är väldigt ofta folk skall spela allan ballan till och från sträckan som farliga saker händer. Förr-förra sommaren var jag första bil till en olycka där en ung man i en snabb BMW kört slut på talang på väg från ett pågående rejs satte bilen i ett räcke, han klarade sig oskadd och ingen tredjepart var inblandad.
Rent generellt så är själva rejsen så säkra man kan göra dom med avspärrningar, vakter och kunniga starters, och de seriösa förarna kör ju på ett sätt i trafik för att inte dra till sig uppmärksamhet, den största risken utgör alla hetsiga unga män i tuffa Audis på väg till/från sträckan eller om dom linat upp och lagt i backen.
Alla incidenter jag sett under min tid i rejs-scenen i Göteborg har undantagslöst varit med utomnordiska förare med stora egon och bristande förare-skills som varit orsaken.
Antalet incidenter jag bevittnat på ytor och vägar runt sträckan har en faktor 10 minst mot de incidenter som händer på själva sträckan.
För ett antal år sedan lyckades bolisen nå tillgång till en lur som var med i SMS-utskicken och då var polisen verkligen hack i häl, men sen dess har dom varit tvåa på bollen och djävligt småsinta. Det är en katt-och-råtta-fight som polisen förlorar.
Nu har jag personligen inte kört något på några år då jag behöver bygga en ny motor, men jag och de flesta andra förarna är vanliga knegare som betalar skatt och kör ungarna till dagis.
Utvecklar just nu lite lowkey en växellådsstyrning för ZF8HP baserat på accelerometers, 4st nivågivare och som använder wheelspeedsensorerna för att komma iväg från linjen på kall och dålig asfalt med konsekvens, då djävlar.