2026-09-27, 06:16
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En bil voltade och fattade eld i Högsbo i Göteborg under lördagskvällen.
Tre personer skadades, varav två allvarligt.
– Det var någon motorträff eller streetrace, säger Alexander Sterner, vakthavande befäl, till GP.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/olycka-vid-motortraff-tre-till-sjukhus

Så vad vet Flashen om det här då?
Citera
2026-09-27, 06:41
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Det är 7st bilder på kontot blaljus_gbg på instagram men det man ser är fordon från polis och räddningstjänst. Väldigt svårt att se vart det är precis. Det står nåt på ett av husen, och om nån med bättre syn än mig tittar vad det står så kan vi nog lokalisera adressen.

Jag hoppas inte att nån oskyldig skadades. Om alla tre var idioter som ingick i streetracegruppen så bryr jag mig inte ett skit hur det gick med dem
Citera
2026-09-27, 07:49
Medlem
Ser ut att vara vid EA Rosengrensgata 7
Citera
2026-09-27, 08:03
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3rox
Ser ut att vara vid EA Rosengrensgata 7

Ser ut att stämma. Väldigt skarpt av dig att se. 👍
Citera
2026-09-27, 08:11
Medlem
halaltarzans avatar
SVT.....

Citat:
– Ett fordon har fått sladd och voltat ner i ett dike, där det senare började brinna, säger Caroline Nylander vid polisen.
Citera
2026-09-27, 10:58
Medlem
Så det var detta som dök upp i 112 i går. En allvarligt skadad nu enligt GP.

Oh no! Anyway...
Citera
2026-09-27, 13:09
Medlem
godboys avatar
Citat:

Den stora frågan är om de ens hade tillstånd för detta, vilket jag knappast tror. Om nu bilen blev kvaddad under denna typ av omständighet så hoppas jag verkligen inte att försäkringen täcker några kostnader.

Vidare håller jag med nedan skribent fullt och fast:
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Det är 7st bilder på kontot blaljus_gbg på instagram men det man ser är fordon från polis och räddningstjänst. Väldigt svårt att se vart det är precis. Det står nåt på ett av husen, och om nån med bättre syn än mig tittar vad det står så kan vi nog lokalisera adressen.

Jag hoppas inte att nån oskyldig skadades. Om alla tre var idioter som ingick i streetracegruppen så bryr jag mig inte ett skit hur det gick med dem
Instämmer fullständigt. Det som stör mig mest är att vi får betala blåljusinsats och vård för dessa idioter. D v s resurser dras i onödan från nattväktarväsendet. Sen att man bara annekterar en gata på detta sätt borde ge mycket höga straff. Även om det nu inte var i ett direkt bostadsområde så nyttjas ju denna väg även av vanligt folk alla tider på dygnet. Dessutom lär ju evenemanget höras långt.

Jag har inget problem med att folk vill tävla och varva motorer, men det får i så fall ske på avlägsna platser såsom Arendal eller ställen där det är mycket långt till bostäder. Dessutom ska de ha tillstånd från relevant myndighet.
Citera
2026-09-27, 13:30
Medlem
Bor i närheten, med risk för att låta som en bitter gubbe nu men det är ett jävla oväsen sent in på nätterna när de håller på. Låter som in i helvete och är dessutom ett oerhört slöseri med resurser. Har extremt svårt att känna sympati i detta fall förutsatt att ingen oskyldig skadades. Annars rätt åt dem.
Citera
2026-09-27, 13:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Bor i närheten, med risk för att låta som en bitter gubbe nu men det är ett jävla oväsen sent in på nätterna när de håller på. Låter som in i helvete och är dessutom ett oerhört slöseri med resurser. Har extremt svårt att känna sympati i detta fall förutsatt att ingen oskyldig skadades. Annars rätt åt dem.

Vad säger polisen då (bara antar att du har ringt)?

Kanske blir lite mer fart på dem nu efter olyckan?
Citera
2026-09-27, 15:27
Medlem
Citat:
Vad säger polisen då (bara antar att du har ringt)?

Kanske blir lite mer fart på dem nu efter olyckan?

Polisen har i många år försökt få bukt med streetracearrangemang i Göteborg, med rätt klena resultat. Crews som arrangerar är väldigt väl organiserade och det finns vakter utposterat för att varna när bolisen dyker upp, rejset avbryts och vi ses på nästa sträcka en halvtimma senare.

Detta är ingen rejssträcka utan risken är att det är någon av de åskadare som fått feeling och kört slut på talang är stor.

En bra kväll är det tusentals åskådare på plats och det är väldigt ofta folk skall spela allan ballan till och från sträckan som farliga saker händer. Förr-förra sommaren var jag första bil till en olycka där en ung man i en snabb BMW kört slut på talang på väg från ett pågående rejs satte bilen i ett räcke, han klarade sig oskadd och ingen tredjepart var inblandad.

Rent generellt så är själva rejsen så säkra man kan göra dom med avspärrningar, vakter och kunniga starters, och de seriösa förarna kör ju på ett sätt i trafik för att inte dra till sig uppmärksamhet, den största risken utgör alla hetsiga unga män i tuffa Audis på väg till/från sträckan eller om dom linat upp och lagt i backen.

Alla incidenter jag sett under min tid i rejs-scenen i Göteborg har undantagslöst varit med utomnordiska förare med stora egon och bristande förare-skills som varit orsaken.

Antalet incidenter jag bevittnat på ytor och vägar runt sträckan har en faktor 10 minst mot de incidenter som händer på själva sträckan.

För ett antal år sedan lyckades bolisen nå tillgång till en lur som var med i SMS-utskicken och då var polisen verkligen hack i häl, men sen dess har dom varit tvåa på bollen och djävligt småsinta. Det är en katt-och-råtta-fight som polisen förlorar.

Nu har jag personligen inte kört något på några år då jag behöver bygga en ny motor, men jag och de flesta andra förarna är vanliga knegare som betalar skatt och kör ungarna till dagis.
Utvecklar just nu lite lowkey en växellådsstyrning för ZF8HP baserat på accelerometers, 4st nivågivare och som använder wheelspeedsensorerna för att komma iväg från linjen på kall och dålig asfalt med konsekvens, då djävlar.
Citera
2026-09-27, 18:59
Medlem
Man kör väl inte race med passagerare i bilen? Riktiga och seriösa racers kör i laglig hastighet enligt trafikreglerna för att inte väcka intresse av ordningsmakten. Ett race tar ca 30 sekunder sen är de borta!
Citera
2026-09-27, 21:29
Medlem
UNDuuLATs avatar
För många år sedan satt jag som ledare för ett av de större teamen i Göteborg när kommunen och polisen bjöd in oss. Frågan var enkel: kan ni sluta köra på allmänna gator?

Vi kom inte tomhänta. Vi hade räknat på byggnation av en bana, alternativt nyttjande av Säve eller Kattleberg. På kommunens bekostnad för uppstarten. Organisation, försäkringar, funktionärer, säkerhet. Allt var framtaget.

Kommunen gav oss långfingret. Polisen ställde sig positiv.

Det är den delen de flesta som sitter och skakar i Högsbo och andra delar av staden aldrig orkar höra.
När vi höll oss i industriområdena Torslanda, Arendal och Partille brydde sig polisen inte särskilt. Kraven var konkreta: publik bakom avspärrning, släckare och filtar utplacerade, funktionärer på plats. De dök upp, kollade att det sköttes, och åkte. Ibland körde de själva på rakan.

Kontakten mellan de största lagen och polisen var god. Kommunerna var de som saboterade. Temporära chikaner och gupp lades just på de sträckor där allmänheten stördes minst.
I Brodalen var företagen tacksamma. Helgerna blev tysta från inbrott och skadegörelse. Det såg även polisen.

När de ytorna förstördes flyttades racen ut på motorvägarna. Det ville jag inte vara med om. Därför slutade jag.

En motorbana är en engångskostnad. Därefter finansierar och driftar användarna den. Det är billigare än att skicka ungdomar till sjukhus och låta känsliga stadsbor sitta och darra varje helg.

Så länge Göteborg tillsammans med kranskommunerna vägrar bygga en bana kommer det här att fortgå. Inte för att någon "spelar allan", utan för att kommunen valde att säga nej när det fortfarande gick att styra.

Man slänger mångmiljonbelopp på fritidsgårdar med bemanning där droger florerar och kriminalitet frodas. En motorbana, som faktiskt kanaliserar samma ungdomar, det fanns det plötsligt inte pengar till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in