2026-09-25, 19:07
Medlem
Idag kom Premier Leagues "dom" mot klåparna i Manchester City.

https://www.nytimes.com/athletic/7049721/2026/09/25/manchester-city-charges-verdict-premier-league/

Dom är skyldiga till 114 av 115 ekonomiska regler.

Vad är lämpligt straff, tycker ni?
Citera
2026-09-25, 19:13
Medlem
mogwai77s avatar
Äh de får väl bara rengöra toaletterna på sin hemmastadium.
Citera
2026-09-25, 20:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Blir intressant att se. Everton fick 10 poäng avdrag för en bråkdel av det City fällts för. Med samma logik är det ett par hundra minuspoäng de borde få. Möjligen degradering direkt ett eller två steg. Om nu alla ska vara lika...
Citera
2026-09-25, 21:38
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Löjligt med all snack om att bli degraderad eller bli av med titlar. Har de begått ekonomiska brott så borde de förstås få ekonomiskt straff.
Varför inte till exempel att alla biljettintäkter från deras hemmamatcher fördelas mellan de andra klubbarna som var i Premier League under alla dessa säsonger som brotten påstås ha begåtts?
Vad jag förstår så är det 14 säsonger det handlar om, så 14 säsonger utan biljettintäkter borde väl vara ett bra straff istället för att bli av med titlar som de faktiskt ändå vann ute på fotbollsplanen...
Citera
2026-09-25, 22:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Löjligt med all snack om att bli degraderad eller bli av med titlar. Har de begått ekonomiska brott så borde de förstås få ekonomiskt straff.
Varför inte till exempel att alla biljettintäkter från deras hemmamatcher fördelas mellan de andra klubbarna som var i Premier League under alla dessa säsonger som brotten påstås ha begåtts?
Vad jag förstår så är det 14 säsonger det handlar om, så 14 säsonger utan biljettintäkter borde väl vara ett bra straff istället för att bli av med titlar som de faktiskt ändå vann ute på fotbollsplanen...

Men varför ska just de ha särställning? Att de får några miljarder i böter kommer ju betyda skit. De får sina intäkter för just att vara med i toppen. Lägre placerade klubbar har ju fått både poängavdrag som degradering för mindre. Så att just de ska slippa detta. Bara få böter som de betalar på nolltid. Vilka signaler ger det? Ok att fuska och fiffla om du är stor och rik nog?

Skulle de nu degraderas så skulle det ju sända en signal. Att pengar köper inte allt. Med plus att det blir mer rättvist i ligan.

Jag menar min klubb EFC gjorde fler fick poängavdrag. Som man accepterar men om City slipper undan fastän de gjort minst 10 ggr värre saker. WTF.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-09-25 kl. 22:12.
Citera
2026-09-25, 22:17
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men varför ska just de ha särställning? Att de får några miljarder i böter kommer ju betyda skit. De får sina intäkter för just att vara med i toppen. Lägre placerade klubbar har ju fått både poängavdrag som degradering för mindre. Så att just de ska slippa detta. Bara få böter som de betalar på nolltid. Vilka signaler ger det? Ok att fuska och fiffla om du är stor och rik nog?

Skulle de nu degraderas så skulle det ju sända en signal. Att pengar köper inte allt. Med plus att det blir mer rättvist i ligan.

Givetvis borde inte de andra klubbarna tidigare få några jäkla poängavdrag heller.
14 år utan biljettintäkter skulle förstås vara ett betydligt hårdare straff än att bli degraderade till Championship där de förmodligen skulle studsa tillbaka omgående efter en säsong.
Att bli av med titlarna skulle nog inte svida speciellt mycket, ägarna bryr sig om pengar och låter de dumma fansen bry sig om titlarna...
Citera
2026-09-25, 22:21
Medlem
ToddBoehlys avatar
PL kan inte ensidigt bestämma att City ska placeras i Championship, League One eller League Two, eftersom dessa ligor organiseras av EFL, som är en separat organisation. Däremot kan City uteslutas ur PL eller få ett poängavdrag som leder till nedflyttning.

Om City fälls tror jag främst på böter och poängavdrag. Att de skulle fråntas titlar från tidigare säsonger ser jag som mindre sannolikt, men det är min egen bedömning. Vid en fällande dom lär City överklaga, vilket kan innebära att det dröjer ytterligare månader innan frågan är avgjord...

//Todd Boehly
Citera
2026-09-25, 22:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToddBoehly
PL kan inte ensidigt bestämma att City ska placeras i Championship, League One eller League Two, eftersom dessa ligor organiseras av EFL, som är en separat organisation. Däremot kan City uteslutas ur PL eller få ett poängavdrag som leder till nedflyttning.

Om City fälls tror jag främst på böter och poängavdrag. Att de skulle fråntas titlar från tidigare säsonger ser jag som mindre sannolikt, men det är min egen bedömning. Vid en fällande dom lär City överklaga, vilket kan innebära att det dröjer ytterligare månader innan frågan är avgjord...

//Todd Boehly

Jo har väl aldrig hänt? Att bli av med titlar. Värsta som kan hända är degradering. Kanske två nivåer tom. Det blir ju dock väldigt kännbart fastän de japp nog kommer studsa tillbaka. Alla stjärnspelare kommer ha klausuler att de får lämna om degradering. Skulle tex Håland göra en Del Piero? Dvs vara klubben trogen 1 år eller kanske 2 rentav för att harva i div 1 eller Championship? Högst troligen inte. De skulle nog ganska snart vara tillbaka med då på ruta 1 igen. Rättvist sett att faktiskt andra klubbar fått sådana straff för långt mindre.
Citera
2026-09-25, 22:56
Medlem
Böter - som dom inte kan betala. Dvs så pass höga så de sätter klubben i skuldsanering och tvångsförsäljning. Där 60% delas ut till samtliga klubbar som spela i PL de säsongerna.

Återbetala tvintäckter och segerpengar som sedan delas ut till klubbar i lägre divisionerna

Uteslutning ur PL om man inte byter ägare och tvingar city till 51% regeln. Dom kommande 14 åren. Alt
Näringsförbud för ägarna i England

Spel inför tommaläktare och inga bortasupportrar kommande säsonger.

Transferförbud kommande säsonger.

Degradering till nations league.

Inga tv intäkter kommande åren.
Citera
2026-09-25, 23:09
Medlem
Ilimitados avatar
Manchester city ägs och kontrolleras i praktiken av förenade arabemiratens kungafamilj. Säger sig självt att en sådan lösning inte är hållbar.
Citera
2026-09-26, 00:58
Medlem
Fair play reglerna är så dumma, europa skjuter bara sig själva i foten med dem och ger saudi och usa etc mer utrymme till att ta över långsiktigt.
Citera
2026-09-26, 08:44
Medlem
Varenda klubb i PL och halva Championship + några lag ute i Europa kommer stämma skiten av dem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in