2026-09-25, 08:06
Medlem
Köpt Eldorado's gouda några gånger och sista gångerna så har den börjat lukta illa, som jäst efter bara en vecka, vad beror det på?

Känns helt meningslöst att "spara" några slantar och köpa skiten när den luktar huggorm efter en vecka.
Citera
2026-09-25, 08:13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tvättar du händerna innan och använder rena redskap när du hanterar osten?
Brukar kunna påverka hållbarheten rejält
Citera
2026-09-25, 08:21
Medlem
..det är eldorado. Det är ingen riktig ost med andra ord.. Labbtillverkad med diverse kemikalier.
Citera
2026-09-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fekete.
Köpt Eldorado's gouda några gånger och sista gångerna så har den börjat lukta illa, som jäst efter bara en vecka, vad beror det på?

Känns helt meningslöst att "spara" några slantar och köpa skiten när den luktar huggorm efter en vecka.
Måndagsexemplar eller handhavandefel från din sida av något slag?

Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
..det är eldorado. Det är ingen riktig ost med andra ord.. Labbtillverkad med diverse kemikalier.
Nej, den är gjord på mjölk från Sverige.
Det är en vanlig ost.
Citera
2026-09-25, 09:07
Medlem
Jag köper den ofta, sist två stycken 1,2 kg:s plus en Prästost och en stor Brie.
Jag har aldrig upplevt något konstigt med Goudan utan den har varit u.a.
Du kanske har fått ostar ur en dålig batch eller så har du hanterat dem felaktigt.
Citera
2026-09-25, 09:44
Medlem
Eldorado Gouda brukar vara tillverkad av Arla i Götene, åtminstone den som säljs i fyrkantiga block på drygt 1 kg (ej skivad). Står det 1053 som SE-nummer på de ostar som har börjat lukta för dig?
Citera
2026-09-25, 10:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nåt med kylskåpet kanske? Eller hur du förvarar den? Har haft den osten många gånger, både den vanliga och den rivna. Aldrig upplevt det du beskriver.
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2026-09-25 kl. 10:22.
Citera
2026-09-25, 10:10
Medlem
Det var ett uppslag! Kan det vara mycket jästsvampar i farten i kylskåpet, t ex om en surdeg står i öppet kärl i samma kylskåp? Eller om det är i varmaste laget i kylskåpet eller om osten står framme många timmar per dygn?
Citera
2026-09-25, 10:45
Medlem
jakirosmothers avatar
det är eldorado vad förväntar du dig? kvalitet eller?
Citera
2026-09-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Eldorado Gouda brukar vara tillverkad av Arla i Götene, åtminstone den som säljs i fyrkantiga block på drygt 1 kg (ej skivad). Står det 1053 som SE-nummer på de ostar som har börjat lukta för dig?

Ja 1 kg block, Numret vet jag inte då jag precis kastade förpackningen då den började lukta illa, förr har botten blivit mjuk som att det är vätska i botten eller något, därav tog jag bort förpackningen nu, brukar skära bort sidorna också för att få bort lukten, brukar förvara alla ostar likadant, i förpackning och fryspåse som försluter förpackningen.

Och de som frågade om hanteringen, jag tvättar händerna innan jag rör något som ska ätas, extremt noga med sånt.
Citera
2026-09-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
det är eldorado vad förväntar du dig? kvalitet eller?

Man har ju köpt den ofta förr men nu har detta börjat hänt då och då sista året.
dock så är konsistensen på osten väldigt olika jämfört med förr, förr var den ofta väldigt mjuk och gräddig, idag mycket hårdare.
Citera
2026-09-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nåt med kylskåpet kanske? Eller hur du förvarar den? Har haft den osten många gånger, både den vanliga och den rivna. Aldrig upplevt det du beskriver.

Vet inte vad de skulle kunna vara då, har alltid osten i förpackning och fryspåse runt för att inte osten ska ta smak från annat i kylen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in