2026-10-04, 21:32
Medlem
Inte ens när mina barn var små ställde jag mig på familjeparkeringar. Ja de är större, men alla andra bilar omkring är också småbarnsföräldrar. Du får ändå vänta på att någon ska knäppa bälten i barnstolar, hålla koll på att barn inte springer bakom bilar, en storhandling som ska packas in mm.

Nej, jag ställer mig hellre ensam lite längre bort.
Citera
2026-10-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Hahaha "hundratals eller tusentals andra skäl"

Jag har sagt: Kolla på skylten, oavsett hur den är utformad, så framgår det vem den är avsedd för. Det räcker för en normalt begåvad att fatta det och agera utifrån det.
Och ja, om man ändå väljer att ställa sig där är man lat.
Och återigen: Om man nu har en önskan om större p-rutor, (det finns ju enligt dig hundratals eller tusentals skäl ) får man påverka den som äger parkeringen.

Jag har aldrig sagt Fula. Du fortsätter att ljuga om vad jag sagt eller tycker.

HAHAHAHAHA "hundratals eller tusentals andra skäl" Ja jösses....
Du är en rolig typ. Men du behöver slipa på argumenteringen....
Det är nästan komiskt hur trög du är, haha ja jätteroligt att det finns massor av skäl till behov av plats, vi har förstått att i din värld är det bara en "familj" som har behov av större plats och allt annat är oviktigt och komiskt. Även fast du inte kan definiera vad en familj är eller svara på frågor kring det, du hänvisar till "skylten" utan att berätta vilken skylt.

Varför kan du inte förklara reglerna om skyltarna nu är så tydlig? Har bett dig ett flertal gånger nu, vi får väl helt enkelt konstatera att du själv saknar den normala begåvningen som du pratar om som krävs för att förstå och fatta skyltarna.

Suck, det var en överdrift för att påpeka hur efterblivna dina uttalanden är.
Citera
2026-10-04, 21:44
Medlem
Obetald parkering är rapporterings punkt 39 enligt bilaga till Trafikförordningen hos Stockholm Stad
https://meetingspublic.stockholm.se/welcome-sv/namnder-styrelser/kommunfullmaktige/mote-2019-03-18/agenda/r5-utl-andring-av-felparkeringsavgifter-bilaga-2-rlpdf?downloadMode=open
Citera
2026-10-05, 19:20
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ja, det är min åsikt.

Jag anser dock att det är en väl underbyggd åsikt.

Hur tror du själv att samhället skulle se ut om alla människor agerade endast utifrån lagar och regler? Om ingen skulle göra något utifrån värderingar, välvilja eller hänsyn? Om alla endast skulle göra det de var tvungna/tvingade till? Eller endast undvek att göra sådant som de skulle riskera att åka fast och bli straffade för?

Att gå vidare från en regelstyrd världsåskådning, till att anamma ömsesidigt ansvar och helhetstänkande, är ett tidigt steg i människors utveckling. Väldigt många människor tar sig vidare i sin personliga utveckling, förbi regelstyrt tänkande.

Vissa lyckas aldrig göra det. Det behöver inte bero på bristande intelligens rent generellt - utan specifika problem med mentalisering och annat, som begränsar möjligheten att utveckla personlig/känslomässig mognad. Människor på autismspektrat och människor med EIPS och desorganiserad anknytning kan ha blockeringar som gör mentalisering svårt för dem. De behöver inte ha bristande förmåga att känna empati, men eftersom de har svårt att förstå att andra människor har egna upplevelser och känslor i olika situationer - inte exakt samma som de själva - så ser de inte någon anledning att känna/visa medkänsla.

Du har kanske genuint dåliga avsikter, det kan jag såklart inte veta.

Men om du har goda avsikter, och ändå fastnat i regelstyrning, så kanske mitt utlägg ovan kan ge dig lite vägledning om varför. Ändamålsenlig terapi kan i vissa fall hjälpa till att förbättra förmågan till mentalisering - eller ge verktyg för att hitta vägar runt bristande förmåga till mentalisering.
Varför måste man dra allt över en kam? Kan jag inte få vara så här i en situation och inte i en annan? Du kör kanske snabbare än mig i trafiken?
Citera
2026-10-05, 19:20
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker man gott kan få stå där om man är gammal eller har svårt att gå men inte uppfyller kraven för handikapparkering. Vi är många därute. Men är man bara lat så nä.
Jag ställer mig inte där pga lat. Jag ställer mig där för att jag är rädd om min bil.
Citera
2026-10-05, 19:21
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Står väl inte hur många man måste va i sin familj? en-personsfamiljer är rätt vanliga.
Exakt
Citera
2026-10-05, 19:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Jag ställer mig inte där pga lat. Jag ställer mig där för att jag är rädd om min bil.

För att det är lite större ruta? Annars vettigare att ställa sig längst bort där man inte får bilar bredvid sig.
Citera
2026-10-05, 19:35
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
För att det är lite större ruta? Annars vettigare att ställa sig längst bort där man inte får bilar bredvid sig.
Eller så ställer jag mig på familjeparkeringsrutan.
Citera
2026-10-05, 20:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Eller så ställer jag mig på familjeparkeringsrutan.

Ja.

Jag kan inte stoppa dig.
Citera
2026-10-05, 21:03
Medlem
avulsions avatar
Citat:
En del blänger på en när man står på familjeparkeringar när de ser att man inte har barn i bilen. Jag anser att det är okej att stå där. Det är iallafall inte olagligt. Jag har familj, men de är hemma.

Vad anser ni? Är det ok att stå på familjeparkering även om man inte har barn i bilen?
Från början (runt 1990) hette det inte Familjeparkering.... Systemet med extra breda parkeringsrutor kom från Tyskland, och det dette "Frauenpark".

Det fanns också en extremt rolig website som hette "Frau am Steuer" som verkligen fångade kvinnors generella bilkörande och beteende. Med glimten i ögat - men som bekant har militanta feminister inte humor....
Citera
2026-10-06, 09:59
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Varför måste man dra allt över en kam? Kan jag inte få vara så här i en situation och inte i en annan? Du kör kanske snabbare än mig i trafiken?
Du får vara precis hur du vill. Du får bete dig som en barnslig skitstövel på familjeparkeringen och som Jesus för övrigt. Det är upp till dig. Varför skulle jag bry mig?

Du och vad du gör är irrelevant - jag har beskrivit syftet med familjeparkering, möjliga konsekvenser av att stå där när man själv inte har barn med sig, samt möjliga förklaringar till varför vissa ändå gör det.

Ja, jag kör sannolikt snabbare än dig i trafiken. Ett fel är sällan ensamt och du är säkerligen även ett blockmongo i trafiken. Baserat på den nivå av intelligens och mognad du visat hittills, så skulle jag gissa att du är en av dem som ligger i 80 och blockerar omkörningsfilen på motorvägen.
Citera
Igår, 08:39
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du får vara precis hur du vill. Du får bete dig som en barnslig skitstövel på familjeparkeringen och som Jesus för övrigt. Det är upp till dig. Varför skulle jag bry mig?

Du och vad du gör är irrelevant - jag har beskrivit syftet med familjeparkering, möjliga konsekvenser av att stå där när man själv inte har barn med sig, samt möjliga förklaringar till varför vissa ändå gör det.

Ja, jag kör sannolikt snabbare än dig i trafiken. Ett fel är sällan ensamt och du är säkerligen även ett blockmongo i trafiken. Baserat på den nivå av intelligens och mognad du visat hittills, så skulle jag gissa att du är en av dem som ligger i 80 och blockerar omkörningsfilen på motorvägen.
Jag kör exemplariskt. Du är säkert helt bedrövlig i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in