Igår, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det övergripande problemet är nog att det inte finns någon definition på vad skylten ifråga betyder. Då det inte är ett vägmärke och inte innehåller text med förklaring så blir det tyvärr gissningar. Så länge man använder en skylt som inte är vägmärke kan ej heller någon där rapporteras för felparkering.
Exakt, det finns inga regler, men ändå hittar folk på egna regler och hoppar sedan på folk över sina egna påhittade regler.

En vanlig P-skylt med tilläggsskylt om gällande regler är giltiga vägmärken, dessa finner du överallt på parkeringar med texter om reserverat för företag, endast för gäster, endast för kunder, endast för boende, tillstånd krävs osv osv osv. Men man väljer att inte skylta dessa platser korrekt och då gäller samma regler som på resten av parkeringsområdet.

Det går att förhindra att andra nyttjar dessa platser, men man väljer att inte göra det.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Exakt, det finns inga regler, men ändå hittar folk på egna regler och hoppar sedan på folk över sina egna påhittade regler.

En vanlig P-skylt med tilläggsskylt om gällande regler är giltiga vägmärken, dessa finner du överallt på parkeringar med texter om reserverat för företag, endast för gäster, endast för kunder, endast för boende, tillstånd krävs osv osv osv. Men man väljer att inte skylta dessa platser korrekt och då gäller samma regler som på resten av parkeringsområdet.

Det går att förhindra att andra nyttjar dessa platser, men man väljer att inte göra det.
Ibland blir det korrekta vägmärken, men text som går att tolka på olika sätt eller är svår att bevaka också. Hur hanterar du "Boende" exempelvis?
Citera
Igår, 16:29
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Vart har jag påstått att dom inte ska det? Jag anser att gigantiska personbilar är idiotiska. Som jag sagt från början i den här tråden så är den bästa lösning jag sett och också den mest logiska att extra stora platser ska finnas men placeras längst bort på en parkering på den där ytan som nästan ingen parkerar på. Då kan man helt enkelt ställa sig där om man vill ha mer plats, har för stor bil, släpvagn, husbil osv osv.
Du har inte på nått sätt i vår diskussion torgfört det du nu påstår. Tvärtom, du har hela tiden pekat på att familjeparkeringar är ett PK-påhitt. Nu påstår du att du är för en motsvarande lösning för stora bilar.

Citat:
Fast det stämmer inte, dessa platser har tillkommit på grund av gnällande och PK-butiker som har vikt ner sig för det. Hade handlarna faktiskt varit mån om dessa platser så är det väldigt enkelt att tilläggsskylta dessa platser på ett sätt som gör att man kan sätta böter på alla som inte följer reglerna, det finns butiker där man faktiskt gjort det men det är väldigt ovanligt.
Det där tror jag inte på. Det är ett påhittat scenario av dig.

Citat:
Som markägare får man reglera sin parkering och sätta upp regler eller villkor med tilläggsskylt, sätter du upp en tilläggsskylt som säger att man endast får parkera där om man har barnstol så kan du sen sätta böter, att sätta ett krav på barnstol blir lika bindande som när man skyltade för P-skiva med tilläggsskylt innan det blev del av vägmärkesförordningen. Vill man kunna bestämma exakt vem som får stå där så kan man sätta tillståndskrav som föräldrar kan gå in och hämta eller ansöka om.

Men istället väljer man att skylta dessa platser väldigt otydligt utan några regler för att sedan strunta i vem som ställer sig där, det vill säga alla får ställa sig där då det inte finns några regler. Sen kommer det såna som dig som hittat på egna luddiga regler för dessa platser för att sen bli sur på alla som inte följer dina luddiga påhittade regler som bara du känner till.

Vill du förtydliga för oss vilka regler som gäller?
Regler är ju att det som syns på skylten gäller. Är det en Familj på skylten behöver man inte vara särskilt klipsk för att lista ut vem parkeringen är avsedd för. Det må vara tillåtet ändå (enligt P-bestämmelser) för vem som helst att ställa sig där, men om man har folkvett och allmänt hyfs, ställer man sig inte där om man är ensam i bilen.

Citat:
Nu motsäger du dig själv... Du säger att lata människor inte ska få specialanpassade parkeringar och följer direkt upp det med att säga att lata människor ska be om egna specialanpassade parkeringar istället för att sno en annan grupp av lata människors specialparkering som redan skapats.
Det är ingen motsägelse. Jag tycker att de inte ska ha det. Men om de själva tycker att de borde ha det får dom helt enkelt lösa det genom att be om det, inte sno andras. Däremot undrar jag var du fått att jag tycker att barnfamiljer är lata. Du hittar på så mycket genom att vinkla till det hela tiden.

Citat:
Familjeparkeringens enda syfte är att göra det lättare att handla med barn. Det vill säga, det är en specialparkering för lata föräldrar. Hur avgör man som förälder att man behöver platsen mer än någon annan förälder med fler barn? Är det inte mer logiskt att det skulle vara en Flerbarnsparkering istället för en Familjeparkering?
Ja, faktiskt. Bra idé.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Håller ni fortfararande på och gafflar i tråden, vi kom ju överens om att det var ok att ställa sig där. Familjeparkering - jag har familj, men kanske inte med mig. Handlarna har dessa parkeringar av ett enda skäl - flörta med barnfamiljerna som handlar myket. Vem som sedan står på dessa platser skiter de högaktningsfullt i. Precis som jag
Citera
Igår, 18:14
Medlem
Citat:
Ibland blir det korrekta vägmärken, men text som går att tolka på olika sätt eller är svår att bevaka också. Hur hanterar du "Boende" exempelvis?
Folk vet själv om dom är boende eller inte, känner du att du kan bevisa i tingsrätten att du är boende ifall du skulle få en kontrollavgift så kan du ställa dig där utan problem. Fritt fram att lappa alla bilar som inte är folkbokförda där och blir det fel så överklagas kontrollavgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Du har inte på nått sätt i vår diskussion torgfört det du nu påstår. Tvärtom, du har hela tiden pekat på att familjeparkeringar är ett PK-påhitt. Nu påstår du att du är för en motsvarande lösning för stora bilar.
Det är vad jag från börjat sagt i tråden och hur det löste alla problem och gnäll kring dessa platser i mitt lokalområde, du kan väldigt enkelt kolla upp det. Jag är för att det ska finnas större platser tillgängliga men dom ska placeras på den minsta attraktiva platsen, då slipper man allt bråk kring dessa platser.

Citat:
Det där tror jag inte på. Det är ett påhittat scenario av dig.
Du får tro vad du vill men återigen så finns det inget problem som gör att dessa platser måste finnas, dom är endast till för att minska ansträngning, det går som sagt utmärkt för hur många familjer som helst att parkera på vanliga platser vid t.ex Liseberg.

Citat:
Regler är ju att det som syns på skylten gäller. Är det en Familj på skylten behöver man inte vara särskilt klipsk för att lista ut vem parkeringen är avsedd för. Det må vara tillåtet ändå (enligt P-bestämmelser) för vem som helst att ställa sig där, men om man har folkvett och allmänt hyfs, ställer man sig inte där om man är ensam i bilen.
Vilken skylt pratar du om nu? Det finns ett tiotal varianter av skylten, med olika många barn, vuxna och utrustning. Den mest vanliga har en barnvagn och två vuxna på bilden. Du menar att jag inte får parkera där som ensam förälder med 4 barn och barnstolar i bilen då om jag inte har en vagn? Eller menar du att det räcker med att ha familj? Kan barnen vara hemma? Hur gamla får barnen vara? Behöver man ha någon utrustning med sig?

Förklara för oss som inte lyckats lista ut reglerna för dessa platser. Får jag stå där om jag kommer ensam med en 10 åring? Eller får jag inte det för jag är ensamstående? Eller är barnet för gammalt då?

Citat:
Det är ingen motsägelse. Jag tycker att de inte ska ha det. Men om de själva tycker att de borde ha det får dom helt enkelt lösa det genom att be om det, inte sno andras. Däremot undrar jag var du fått att jag tycker att barnfamiljer är lata. Du hittar på så mycket genom att vinkla till det hela tiden.

Ja, faktiskt. Bra idé.
Det är en motsägelse, det finns inget som gör att dessa platser måste finnas, dom existerar endast för att förenkla, man vill göra jobbet lättare för sig, per definition så är lathet skälet till att man ställer sig på platsen. Det finns massor av föräldrar som ställer sig på dessa platser av ren lathet för att man anser att man har rätt till det för att man har barn i bilen, trots att det är många andra föräldrar med mycket större behov på grund av fler barn och barnstolar.

Så nu motsäger du dig själv igen när du håller med om att det ska vara en flerbarnsparkeringar och inte någon familjeparkering.
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Håller ni fortfararande på och gafflar i tråden, vi kom ju överens om att det var ok att ställa sig där. Familjeparkering - jag har familj, men kanske inte med mig. Handlarna har dessa parkeringar av ett enda skäl - flörta med barnfamiljerna som handlar myket. Vem som sedan står på dessa platser skiter de högaktningsfullt i. Precis som jag
Problemet är ju att det kommer in nya personer med sina egna påhittade regler som dom anser att alla ska efterfölja utan att ens känna till dom.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Citat:
Folk vet själv om dom är boende eller inte, känner du att du kan bevisa i tingsrätten att du är boende ifall du skulle få en kontrollavgift så kan du ställa dig där utan problem. Fritt fram att lappa alla bilar som inte är folkbokförda där och blir det fel så överklagas kontrollavgiften.

Det är vad jag från börjat sagt i tråden och hur det löste alla problem och gnäll kring dessa platser i mitt lokalområde, du kan väldigt enkelt kolla upp det. Jag är för att det ska finnas större platser tillgängliga men dom ska placeras på den minsta attraktiva platsen, då slipper man allt bråk kring dessa platser.

Du får tro vad du vill men återigen så finns det inget problem som gör att dessa platser måste finnas, dom är endast till för att minska ansträngning, det går som sagt utmärkt för hur många familjer som helst att parkera på vanliga platser vid t.ex Liseberg.

Vilken skylt pratar du om nu? Det finns ett tiotal varianter av skylten, med olika många barn, vuxna och utrustning. Den mest vanliga har en barnvagn och två vuxna på bilden. Du menar att jag inte får parkera där som ensam förälder med 4 barn och barnstolar i bilen då om jag inte har en vagn? Eller menar du att det räcker med att ha familj? Kan barnen vara hemma? Hur gamla får barnen vara? Behöver man ha någon utrustning med sig?

Förklara för oss som inte lyckats lista ut reglerna för dessa platser. Får jag stå där om jag kommer ensam med en 10 åring? Eller får jag inte det för jag är ensamstående? Eller är barnet för gammalt då?

Det är en motsägelse, det finns inget som gör att dessa platser måste finnas, dom existerar endast för att förenkla, man vill göra jobbet lättare för sig, per definition så är lathet skälet till att man ställer sig på platsen. Det finns massor av föräldrar som ställer sig på dessa platser av ren lathet för att man anser att man har rätt till det för att man har barn i bilen, trots att det är många andra föräldrar med mycket större behov på grund av fler barn och barnstolar.

Så nu motsäger du dig själv igen när du håller med om att det ska vara en flerbarnsparkeringar och inte någon familjeparkering.

Problemet är ju att det kommer in nya personer med sina egna påhittade regler som dom anser att alla ska efterfölja utan att ens känna till dom.
Man kan inte lappa alla som inte är skrivna på platsen, det är väldigt många som använder bilar skrivna på annat håll. Alla med förmånsbil först och främst, men även inlånade bilar. Skall det vara för boende, då måste man komplettera med krav på tillstånd i bilen, skall då stå "Giltigt tillstånd erfordras" på en tilläggstavla.
Citera
Igår, 18:36
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:

Asså jag pallar inte. Du hittar ju på fultolkningar och falserar rena lögner. Du svänger argumenten och bemöter inte ifrågasättande av dina påståelser. Personliga påhopp dessutom. Du har inget att komma med.

Du har ingen åsikt, du vill bara säga emot för du drar upp flygstolar, Liseberg mm och saker du skrivit till andra. Vad fan har det med dina ursprungliga påståenden att göra: Att folk som påstår sig ha svårt att kliva i och ur bilen behöver familjeplatserna mer än barnfamiljer? Nu jiddrar du om stora bilar mm.
Citera
Igår, 18:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Aha, det har jag inte sett. Den enda regeln som finns är att om platsen är ledig kan man ställa sig där.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
Citat:
Man kan inte lappa alla som inte är skrivna på platsen, det är väldigt många som använder bilar skrivna på annat håll. Alla med förmånsbil först och främst, men även inlånade bilar. Skall det vara för boende, då måste man komplettera med krav på tillstånd i bilen, skall då stå "Giltigt tillstånd erfordras" på en tilläggstavla.
Jo, man kan absolut lappa alla som inte är skriva på adressen, men det blir så klart en massa extra jobb och därför använder man istället tillstånd. Är det privatmark så har du som markägare rätt att utfärda kontrollavgift mot alla bilar du anser bryter mot skyltningen, sen kan det så klart bli en rättslig fråga, det vore så klart klokare att justera texten på skylten till "Endast fordon registrerade på adressen" om man har för avsikt att lappa alla.

Förövrigt så tillåter vissa system för tillstånd inte ens fordon som inte är registrerade på adressen, det kan vara helt blockerat eller kräva manuell granskning av skäl.
Citat:
Asså jag pallar inte. Du hittar ju på fultolkningar och falserar rena lögner. Du svänger argumenten och bemöter inte ifrågasättande av dina påståelser. Personliga påhopp dessutom. Du har inget att komma med.

Du har ingen åsikt, du vill bara säga emot för du drar upp flygstolar, Liseberg mm och saker du skrivit till andra. Vad fan har det med dina ursprungliga påståenden att göra: Att folk som påstår sig ha svårt att kliva i och ur bilen behöver familjeplatserna mer än barnfamiljer? Nu jiddrar du om stora bilar mm.
Jo, jag har en åsikt för dig och har förklarat den för dig. Min åsikt är att det finns hundratals eller tusentals andra skäl till att man behöver en större plats och därför bör det finnas större platser som alla kan använda men placerade långt ut på området.

Din åsikt är att det är bara "familjer" som behöver större plats, ingen annan behöver det och ingen annan har därför rätt till dessa större platser som inte har några regler, men som enligt dig har väldigt tydliga regler, fast du kan inte förklara för oss andra eller ens svara på raka frågor kring reglerna. Enligt dig så är alla som använder dessa platser utan att följa dina påhittade regler helt enkelt fula, lata, feta WT fittor även fast du inte vet varför dom ställt sig på platsen.
Citera
Igår, 20:36
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Jo, jag har en åsikt för dig och har förklarat den för dig. Min åsikt är att det finns hundratals eller tusentals andra skäl till att man behöver en större plats och därför bör det finnas större platser som alla kan använda men placerade långt ut på området.

Din åsikt är att det är bara "familjer" som behöver större plats, ingen annan behöver det och ingen annan har därför rätt till dessa större platser som inte har några regler, men som enligt dig har väldigt tydliga regler, fast du kan inte förklara för oss andra eller ens svara på raka frågor kring reglerna. Enligt dig så är alla som använder dessa platser utan att följa dina påhittade regler helt enkelt fula, lata, feta WT fittor även fast du inte vet varför dom ställt sig på platsen.

Hahaha "hundratals eller tusentals andra skäl"

Jag har sagt: Kolla på skylten, oavsett hur den är utformad, så framgår det vem den är avsedd för. Det räcker för en normalt begåvad att fatta det och agera utifrån det.
Och ja, om man ändå väljer att ställa sig där är man lat.
Och återigen: Om man nu har en önskan om större p-rutor, (det finns ju enligt dig hundratals eller tusentals skäl ) får man påverka den som äger parkeringen.

Jag har aldrig sagt Fula. Du fortsätter att ljuga om vad jag sagt eller tycker.

HAHAHAHAHA "hundratals eller tusentals andra skäl" Ja jösses....
Du är en rolig typ. Men du behöver slipa på argumenteringen....
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Citat:

Boende???
Det är tilläggstavla T19, kan också kompletteras med T6 tidsangivelse, med vägmärke E19 parkering;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/vagmarken/tillaggstavlor/boende/

Det betyder att personen är folkbokförd inom ett visst Boende parkeringsområde och har ett skriftligt avtal med kommunen om reducerad parkeringsavgift;
https://parkering.stockholm/boendeparkering/

Om fordonet har ett boendeparkerings tillstånd knutet till registreringsnumret men parkeringen är inte betald, då skrivs en parkeringsanmärkning ut för parkeringsavgift ej erlagd. Om någon har betalat Boende taxa 20 men har inget boendeparkerings tillstånd, då skrivs en parkeringsanmärkning ut för avgiften är för liten, då den är reducerad jämte mot besöks parkerare, allt detta finns det färdiga mallar som man klickar på, som hamnar i anteckningarna så parkören förstår vad som fattas!
Senast redigerad av PeterSoderqvist Igår kl. 21:30.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Citat:
Nej det där är nog tomtmark, här har du hur skyltningen ser ut på gatumark;
https://www.reddit.com/r/stockholm/comments/1k9zwps/boendeparkering_vad_g%C3%A4ller/#lightbox

Felparkeringsavgiften för obetalad parkering är 900 kronor i Stockholm!

Dom som i exemplet inte har Boendeparkerings tillstånd HA, dom ska betala besöks taxa 4

Allt är Digitalt!
Senast redigerad av PeterSoderqvist Igår kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in