2026-09-23, 08:35
Medlem
Har tillgång till gratis linjär tv genom Tele2 och ibland blir det lite gammalt hederligt flippade mellan kanalerna. Finns fortfarande en viss tjusning med att bläddra runt och landa i något man förmodligen aldrig hade tittat på annars.
Men inte är det ofta det händer.
Citera
2026-09-23, 08:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag besökte barndomshemmet nyligen. Flera kanaler hade mer reklam än visade själva programmen. Reklamen var dessutom samma och långa. Det finns många program jag vill se, men all reklam gör det svårt att vilja se något på TV.
Citera
2026-09-23, 08:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mina föräldrar bänkar sig varje kväll kl 19.30 med kvällsfika. Då är det Rapport.

Dom betalade länge för ett "TV-paket" där det ingick ett 20-tal kanaler som dom ytterst sällan tittade på (vem fan tittar på TV10 eller Kanal 11?).

Nu har jag visat dom hur man tittar på Rapport och Bonde söker fru helt gratis via svt.play och tv4.play.
Citera
2026-09-23, 09:02
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag har märkligt nog kommit in i en period då jag låter slumpen eller om man så vill, storebror bestämma vad jag skulle titta på.
Jag finner det avslappnande.

För ett par år sedan fanns det ingen chans att jag såg på reguljär tv

Tittar jag på reklam tv bläddrar jag runt eller pyser iväg en stund
Citera
2026-09-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Har tillgång till gratis linjär tv genom Tele2 och ibland blir det lite gammalt hederligt flippade mellan kanalerna. Finns fortfarande en viss tjusning med att bläddra runt och landa i något man förmodligen aldrig hade tittat på annars.
Men inte är det ofta det händer.

Samma här. Gött att ha på något i bakgrunden som inte är jätteintressant medan man läser på mobilen eller liknande men som man kan skicka ett getöga mot ibland. Brittisk dagstv är en annan nivå. Olika antikprogram och leta hus i Spanien med för liten budget.
Citera
2026-09-23, 09:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Detsamma gäller väl radion, slår man på skiten och ska åka en kortare resa så kan man ge sig fan på att det är ett femminuters reklaminslag och man hinner fram dit man ska, när man sen ska hem igen så är det inte ovanligt att man startar bilen mitt i nästa reklaminslag.

LinjärTv var det länge sen jag tittade på.
Citera
2026-09-23, 10:45
Medlem
Det är inte bara reklamen som är enformig och tjatig, även de serier som visas i reklamkanalerna går om och om igen, i decennier
Tex Lyxfällan från 2001 och framåt, Vänner, Big Bang Theory, Two and a Half Men, Gränsbevakarna, Tunnelbanan för att nämna några

SVT försöker i alla fall hitta nya serier och kör repriser av mer nostalgiska skäl, inte utnötning av serier
Citera
2026-09-23, 10:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moviemaster
Slog på tv:n idag och lyckas pricka reklamen som så många gånger tidigare. Känns som att det är reklam mer än det är tv. Hur orkar folk?

Det är lite två delad grej det där.

Linjär tv funkar fortfarande om man bara vardaglig bakgrunds-brus eller en live event man bänkar sig till med god tid i förväg VM final etc då är allt bunden till tid oavsett.
Annars kan man gott välja själv vad man vill titta på och inte styras, rätt skönt slippa se sånt man inte är jätteintresserad av och reklam i dess oändlighet.

Problemet med icke-linjär tv är att folk consumerar väldigt olik information.
Vissa tittar på fotboll 24/7, en annan vetenskap. en trejde bara nyheter.
Finns ingen gemensamt intresse och samtalspunkter som tidigare uppstod dagen efter ett robinson avsnitt.
och folk blir allmänt dummare när de hellre följer dataspelare än tittar på en blandad dos av lite allt möjligt.
Därav tror jag det vore bra med lite allmänbildande styrning för de mest insupna.
Citera
2026-09-23, 11:40
Medlem
Vi är ju tillbaks 40 år i tiden idag. Vi har bara SVT kvar som sänder Television, allt annat är streamingtjänster oavsett om det streamas som tablå eller on demand.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-09-23 kl. 11:52. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2026-09-23, 11:50
Medlem
Man tittar bara linjärt när det är live. Typ sport och bingolotto på jul.

Annars är det streamingtjänster eller segla på de sju haven under ökänd flagg som gäller.
Citera
2026-09-23, 11:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Youtube med Brave som webbläsare är bäst.
Citera
2026-09-23, 11:52
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Det som är bra med linjär-tv, som inte play-kanalerna kan konkurrera med än, är just zappningen. Tar lång tid att byta mellan play-kanaler.

Dessutom om du väljer själv vad du vill se, vilket man gör när man ser på play-tv, så kan man aldrig bli överraskad heller.

Om jag sitter och zappar mellan kanalerna på tv så kanske jag råkar hamna på en matlagnings-kanal som bara rååååkar laga min favoriträtt. Med 100% säkerhet skulle jag inte ladda ner appen och sedan uppsöka denna matlagnings-kanal som play-kanal.

Alla kanaler har väl inte heller någon motsvarande app?

Satt häromdagen och zappade och kom in på en kinesisk dokumentär-kanal. Den var intressant och hade även engelsk undertext.

Men jag tillhör säkert en försvinnande minoritet av användare.

Tror dock allmänbildningen är bättre bland de som är födda före 2005, och kanske pga just zappningen. Haft lite snack med kids idag, och de vet mer om kändisar än de vet om t ex astronomi, politik, historia etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in