2026-09-23, 02:19
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kanal väljer du ju själv. Vill du inte se reklam så finns det ju sådana kanaler utan. Det finns en tjusning med att det är fastställda program och att man väljer bland dem. Speciellt direktsändning och att samlas som runt lägereld. Att kunna snacka på jobb, men även här, efteråt om det som var. Har man upplevt samma sak och vem var det som sköt JR?
Oj, det var en generationsmarkör. TVn som en lägereld och något att prata om med sina lika håglösa arbetskamrater i fikarummet. Det är just det skit-Sverige jag avskyr, där tre miljoner svennar sitter och tittar på Kenta Gustafsson som lätt salongig sjunger ”Utan att fråga” i Melodifestivalen. Sedan snacket på jobbet på måndagen om att han är en pajas, att han säkert inte var nykter, att det är skandal att sända sånt i TV. Limpsaxarna går som kolibrivingar på Svenssonfjantarna. Det är ett Sverige jag är glad att det är borta och linjär-TV var ett tungt ankare för att hålla den plattformen.
Citera
2026-09-23, 02:38
Medlem
falconer8s avatar
Vem fan tittar på tv idag år 2026?
Vi som växte upp på sjuttiotalet och åttiotalet fick väl för fan nog av tevetittande då?

Och på den tiden fanns det inte så mycket annat att göra. Så man satt där med DDR- tv, a.k.a SVT, kväll efter kväll.

Men att sitta med sådan skit fortfarande! Eh, nej tack! Speciellt inte om man är under sjuttio år gammal!
Citera
2026-09-23, 03:29
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Oj, det var en generationsmarkör. TVn som en lägereld och något att prata om med sina lika håglösa arbetskamrater i fikarummet. Det är just det skit-Sverige jag avskyr, där tre miljoner svennar sitter och tittar på Kenta Gustafsson som lätt salongig sjunger ”Utan att fråga” i Melodifestivalen. Sedan snacket på jobbet på måndagen om att han är en pajas, att han säkert inte var nykter, att det är skandal att sända sånt i TV. Limpsaxarna går som kolibrivingar på Svenssonfjantarna. Det är ett Sverige jag är glad att det är borta och linjär-TV var ett tungt ankare för att hålla den plattformen.
Ganska bra beskrivet.

Den sämsta tv jag sett måste ha varit Viasats ryska filmkanaler där ryska röster pratar ovanpå filmens originalröster. Inte ens en korrekt dubbning orkar man med.

Du som har åtminstone ena foten i det ryska riket kan väl svara på hur folk ser på TV där? Har ni playtjänster?
Citera
2026-09-23, 04:09
Medlem
Wyrdkins avatar
Det är live som gäller.
Citera
2026-09-23, 04:11
Medlem
DrJolls avatar
Näe för alla är så krashade och glitchade i skallen idag. Allt ska gå snabbt och vara bekvämt och lättsmält. Helst ska man inte behöva tänka mer än tre sekunder. Allt ska vara som fragmetariska explosioner som gör att vi ens håller oss vakna. På tv kommer inga likes eller aviseringar, så folk som tittar på tv tror att de är döda.
Citera
2026-09-23, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Vi som växte upp på sjuttiotalet och åttiotalet fick väl för fan nog av tevetittande då?

Och på den tiden fanns det inte så mycket annat att göra. Så man satt där med DDR- tv, a.k.a SVT, kväll efter kväll.

Men att sitta med sådan skit fortfarande! Eh, nej tack! Speciellt inte om man är under sjuttio år gammal!
Tror nog de flesta även under sjuttio tittar på teve. Vad du sedan kallar det när man tittar på en streamad film eller serie är en annan sak.

Här kan du köpa en tv, https://www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv
Citera
2026-09-23, 04:24
Medlem
void-exes avatar
Sitt stadigt i kostym och se på tv med TikTok hjärna. Det är mitt sunda råd.
Citera
2026-09-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8

Precis.
Gå på bio känns inte heller intressant längre. Speciellt inte att gå 10min tidigare för att hinna se reklamen eller gå och se samma film flera gånger.
Sen ett problem idag är att för dom som är 75+ finns inte gammal analog tv. Det ska tryckas hit och dit för att slå på STV1. Tror att det blir att lyssna på radio i framtiden för dessa grupper.
Citera
2026-09-23, 06:31
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Förutom typ fotbolls-VM, nej.
Samma sak med linjär radio.
Om man nu ska lyssna eller titta på något varför välja skit?
Citera
2026-09-23, 06:38
Medlem
60-talister är jag inte lika säker på kollar linjärtv.

Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
40-, 50-, och 60-talisterna sitter mer eller mindre som tända ljus med kostym och långklänning framför regimteven varje kväll där ljuset spiller ut över gatorna när man går hem på kvällen. Linjär-teven som vi känner till den är helt död om 20-30 år. Livesändningar absolut, men inte via en traditionell kanal på det sättet det sänds idag. Ironin är att linjärradion kommer överleva linjärteven. Finns en anledning varför SVT och SR inte redovisar sina tittarsiffror. Kommersiella radiokanaler är mainstream och tjatiga och sitter i samma hus i Stockholm för att dra åt budgeten. De kan inte konkurrera med utbudet på internet eller för den delen andra radiokanaler varsomhelst på planeten. Leta inte efter anställning på TV4 om ni vill ha jobb på sikt om vi säger så. Statlig tv och radio kommer bli ett vandrande lik över tid. Kosta så mycket att en vacker dag anses det inte längre vara rättfärdigat att lägga dryga 10 miljarder om året på nått någon inte ens kollar på.
Citera
2026-09-23, 06:56
Medlem
Väldigt extremt sällan vanlig tv kollas på. Sist va nån fotbollsmatch om jag inte missminner mig. Annars kör jag youtube, prenumererar och får bort reklam, mycket gott finns det där.
Borde väl kolla mer för att få "valuta för pengarna" nu när det ligger på skatten
Citera
2026-09-23, 07:49
Medlem
Linjär tv bör vi förpassa till historiens bakgård. Har inte haft antennansluten tv på 15 år. Beslutade redan för cirka 15 år sedan att skippa allt vad dyra tv-abonnemang heter. Sedan Chromecast kom in i bilden för cirka 10 år sedan är det valet lättare, även om jag hade högre förhoppningar på Disney+. Disney+ har inte allt innehåll – på https://www.toontales.net/ hittar man många fler tecknade Walt Disney-filmer än hos Disney+.

Vi som är uppväxta på 70- och 80-talet har upplevt statlig piss-tv med två kanaler och vad det innebär. Vi har fått våra barndomar förstörda med Anita & Televinken, Drutten och Krokodilen, Vilse i pannkakan och någon knäpp gubbe (Beppe Wolgers) som leker med dockor som han ska natta.

Fick du någonsin se lite amerikansk kvalitetsunderhållning som Familjen Macahan, den där pratande bilen, Airwolf eller A-Team så blev du överlycklig. Sossarna har förbjudit t.ex. tv-serier som Våra värsta år, som var en underbar tv-serie.
Senast redigerad av Svenne26 2026-09-23 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in