2026-09-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Tips: Om du inte har något dåligt att säga om ditt förhållande så bör du inte säga någonting alls. Klassiskt Seinfeld-citat som det ligger en hel del i. Ingen vill höra om dig och andra människors jättelyckliga förhållanden och hur mycket ni "bekräftar varandra".

Och att TS skulle vara ett troll är otroligt långsökt. Sen är det även rätt osmakligt att kalla henne för ytlig för att hon har helt normala funderingar. Du ser, så fort en person inte 100% tar till sig av dina "råd" går du direkt till attack och klistrar etiketter på dem.

Visst, du och din partner (™) är ju så upplysta och övermänskliga att ni helt bortser från ytliga saker som utseende och bara är kära i varandras själar osv, men för oss vanliga dödliga som du ser ner på funkar det inte alltid riktigt så, utan för oss är även utseende och funderingar kring utseende och fysisk attraktion osv en del av ekvationen. Det gör oss inte till ytliga. Det gör oss till mänskliga.

Så kom ner lite från dina höga hästar är du snäll.

Det märks att du aldrig har haft ett kärleksförhållande. För oss som har det/har haft det, så springer vi inte runt och tänker "nu är jag snyggare än min partner/nu är min partner snyggare än mig", som vore förhållandet en slags skönhetstävling där ens motståndare är ens egen kärlekspartner och "marknaden" är "domarna" som avgör vem som vinner: en själv eller ens kärlekspartner. Håller man på så, så är man rätt ytlig. Anser jag.

Sedan att man attraheras av sin partner, delvis pga. partnerns utseende. Är en naturlig och evolutionär sak, som fyller syftet att ockulärt kunna se om man har chans att få frisk och stark avkomma ihop. Alltså: inget ytligt.

Men att direkt eller indirekt ha en skönhetstävling med sin partner = ytligt.
TS och hennes åldrande partner, är rätt ytliga. Precis som alla de där misogyna typerna som skriver "män åldras som vin och kvinnor som mjölk" . De tänker dels bara på utseendet, samtidigt som de missar att vad gäller utseende åldras både kvinnor och män som mjölk. Invärtes däremot, åldras många: både kvinnor och män som finaste vinet!

Jag skriver ju att jag inte tror att TS är ett troll, hur har du det med läsförståelse?
Senast redigerad av TomatKungen 2026-09-26 kl. 23:18.
Citera
2026-09-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Även av en usel skribent kan man lära sig något. Det har faktiskt varit fascinerande att följa din tråd och observera ditt beteende.

Varför i helvete skulle jag vilja framstå som den som har rätt, och dessutom på ett anonymt forum!? Lägg av. Det är nästan imponerande hur mycket du projicerar. Det är ju uppenbart att det är du som har ett behov av att framstå som den som har rätt, och det har du bevisat gång på gång i dina svar.

TS får taggarna utåt av svar som inte passar TS. Blir lite märkligt att TS ens ställer frågan utan att ens vara intresserad av svaren.
Citera
2026-09-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det märks att du aldrig har haft ett kärleksförhållande. För oss som har det/har haft det, så springer vi inte runt och tänker "nu är jag snyggare än min partner/nu är min partner snyggare än mig", som vore förhållandet en slags skönhetstävling där ens motståndare är ens egen kärlekspartner och "marknaden" är "domarna" som avgör vem som vinner: en själv eller ens kärlekspartner. Håller man på så, så är man rätt ytlig. Anser jag.

Sedan att man attraheras av sin partner, delvis pga. partnerns utseende. Är en naturlig och evolutionär sak, som fyller syftet att ockulärt kunna se om man har chans att få frisk och stark avkomma ihop. Alltså: inget ytligt.

Men att direkt eller indirekt ha en skönhetstävling med sin partner = ytligt.
TS och hennes åldrande partner, är rätt ytliga. Precis som alla de där misogyna typerna som skriver "män åldras som vin och kvinnor som mjölk" . De tänker dels bara på utseendet, samtidigt som de missar att vad gäller utseende åldras både kvinnor och män som mjölk. Invärtes däremot, åldras många: både kvinnor och män som finaste vinet!

Jag skriver ju att jag inte tror att TS är ett troll, hur har du det med läsförståelse?

Du drar helt befängda slutsatser som vanligt. Självklart är det fullt normalt med den typen av funderingar och dynamik som TS beskriver i ett förhållande. Inget konstigt alls. Och verkligen inget som betyder att man är "ytlig". Skärp dig.

Och jag sa inte att du tror att TS är ett troll, jag kommenterade faktumet att vissa här verkar tro det, och att du försvarade dem.
Citera
2026-09-27, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du drar helt befängda slutsatser som vanligt. Självklart är det fullt normalt med den typen av funderingar och dynamik som TS beskriver i ett förhållande. Inget konstigt alls. Och verkligen inget som betyder att man är "ytlig". Skärp dig.

Och jag sa inte att du tror att TS är ett troll, jag kommenterade faktumet att vissa här verkar tro det, och att du försvarade dem.

Som sagt var: du har aldrig haft ett kärleksförhållande, det är tydligt. Jo, det är ytliga tankar TS och hennes partner går runt och bär på när de har en slags skönhetstävling med varandra som motståndare.

Skillnad på att förklara och på att försvara. Lär dig den skillnaden. Jag förklarade Vad som kan leda till troll-misstankar i TS trådstart. Att det framförallt är hennes val av forum som kan leda till det. Hade hon ställt samma fråga på Familjeliv eller öppet på Facebook, hade sannolikt ingen fått en troll-misstanke.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-09-27 kl. 05:13.
Citera
2026-09-27, 07:06
Medlem
5-Fatales avatar
Citat:
Som sagt var: du har aldrig haft ett kärleksförhållande, det är tydligt. Jo, det är ytliga tankar TS och hennes partner går runt och bär på när de har en slags skönhetstävling med varandra som motståndare.

Argumentum ad hominem - jag måste ändå ge dig att det behärskar du till fullo!
Och för att du ska slippa googla, det betyder ungefär att du slutat prata om själva saken och istället går till personangrepp.

Det blir alltmer uppenbart att det nog är du som aldrig har haft ett kärleksförhållande i ditt liv och det är ju ingenting annat än sorgligt. Jag hoppas verkligen att du får uppleva det någon gång. Väldigt mycket mindre ytligt än mitt förstås, men åtminstone ett.
Senast redigerad av 5-Fatale 2026-09-27 kl. 07:59.
Citera
2026-09-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5-Fatale
Argumentum ad hominem - jag måste ändå ge dig att det behärskar du till fullo!
Och för att du ska slippa googla, det betyder ungefär att du slutat prata om själva saken och istället går till personangrepp.

Det blir alltmer uppenbart att det nog är du som aldrig har haft en kärlekspartner och det är ju ingenting annat än sorgligt. Jag hoppas verkligen att du får uppleva det någon gång. Väldigt mycket mindre ytlig än min förstås, men åtminstone en.

Och där, precis där ser även jag att du är ett troll. Detta är inte din första gång på FB. Synd dock att du har missat att Joe88 alltid är i trådar jag befinner mig, för att käfta emot. Min signatur-text är liksom riktad till honom. Det är alltså inte dig han ger medhåll. Han är endast här för att argumentera mot mig.

Det är inget personangrepp att kalla dig och din partner för ytliga. Ni är ju det. Stå för det bara, äg det! I övrigt diskuterar jag ju exakt sakfrågan: att ni har en skönhetstävling med varandra som motståndare och med "marknaden" som domare. Det är ju precis vad du och din partner pysslar med.
Och det är sannerligen ytligt.

Istället för som vi andra som är i en kärleksrelation gör: vi njuter av vår partners alla fina och bra sidor! Känner oss lyckligt lottade! Och går inte runt med någon slags ytlig tävlingsinstinkt mot varandra om vem som är snyggast.

Men gör ert ytliga tävlande mot varandra er två lyckliga, så kör på det! Men äg det också! Se det inte som personangrepp när någon påtalar det för er. Det blir lite "kränkt snöflinge"-varning av det.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-09-27 kl. 08:33.
Citera
2026-09-27, 09:26
Medlem
5-Fatales avatar
Citat:
Och där, precis där ser även jag att du är ett troll. Detta är inte din första gång på FB. Synd dock att du har missat att Joe88 alltid är i trådar jag befinner mig, för att käfta emot. Min signatur-text är liksom riktad till honom. Det är alltså inte dig han ger medhåll. Han är endast här för att argumentera mot mig.

Det är inget personangrepp att kalla dig och din partner för ytliga. Ni är ju det. Stå för det bara, äg det! I övrigt diskuterar jag ju exakt sakfrågan: att ni har en skönhetstävling med varandra som motståndare och med "marknaden" som domare. Det är ju precis vad du och din partner pysslar med.

Istället för som vi andra som är i en kärleksrelation gör: vi njuter av vår partners alla fina och bra sidor! Känner oss lyckligt lottade! Och går inte runt med någon slags ytlig tävlingsinstinkt mot varandra om vem som är snyggast.

Men gör ert ytliga tävlande mot varandra er två lyckliga, så kör på det! Men äg det också! Se det inte som personangrepp när någon påtalar det för er. Det blir lite "kränkt snöflinge"-varning av det.

Jag tänker att jag bara fortsätter tycka synd om dig istället.
Citera
2026-09-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5-Fatale
Jag tänker att jag bara fortsätter tycka synd om dig istället.

Det är inte synd om mig! så onödigt av dig att lägga energi på det.

Har du sett Gift vid första ögonkastet? Paret Ma*x och Be*linda äger att de är foliehattar. Det är beundransvärt! Du och din partner kan äga att ni är ytliga som håller på med en skönhetstävling med varandra som motståndare och "marknaden" som domare. Istället för att du behöver gå i klinch med flera av oss i din tråd som försöker diskutera med dig. För du var väl här för att diskutera, inte sant?
Citera
2026-09-27, 13:03
Medlem
Citat:

Att bemöta en debattmotståndares inlägg med "du har aldrig haft ett kärleksförhållande" är ett personangrepp. Givetvis var det det hon syftade på. Hur har du det med läsförståelsen?

Sen ska du sluta smickra dig själv. Ja, ibland går jag in i olika trådar och läser och påfallande ofta så har du då varit där och spridit din dynga. Och ofta är det du skriver för dumt för att lämnas oemotsagt, så då svarar jag. Som här när du sitter och leker upplyst relationsguru men så fort någon är klok nog att se igenom dig och inte köper dina psykoanalyser om dem så börjar du tjura och kalla dem för "ytliga" och "misogyna" mm. Ganska vidrigt beteende om du frågar mig.

Att du tycker det är så jobbigt att inte få göra det utan mothugg att du måste skriva en signatur-text om det är ditt problem.

EDIT: "Jag vill ha en saklig och seriös debatt" skriver du

Detta samtidigt som du själv slänger ur dig invektiv som "incel", "misogyn", "ytlig", "hebefil" till höger och vänster så fort någon inte håller med dig om något. Kanske du ska börja med att städa utanför din egen dörr först innan du kräver samma sak av andra?
Senast redigerad av Joe88 2026-09-27 kl. 13:12.
Citera
2026-09-27, 13:22
Medlem
Citat:
Det är inte synd om mig! så onödigt av dig att lägga energi på det.

Har du sett Gift vid första ögonkastet? Paret Ma*x och Be*linda äger att de är foliehattar. Det är beundransvärt! Du och din partner kan äga att ni är ytliga som håller på med en skönhetstävling med varandra som motståndare och "marknaden" som domare. Istället för att du behöver gå i klinch med flera av oss i din tråd som försöker diskutera med dig. För du var väl här för att diskutera, inte sant?

Försöker diskutera? Du m fl har kallat TS för "ytlig", "misogyn" och "troll".

Ja, tänka sig vad märkligt att hon inte bara lägger sig platt och "äger" det istället för att gå i klinch med er...

Citera
2026-09-27, 19:39
Medlem
5-Fatales avatar
Som varandes min första trådstart har det sannerligen varit en intressant studie i hur Flashback kan fungera – men också en påminnelse om att intelligens uppenbarligen inte är ett medlemskrav.

Flera inlägg har varit både humoristiska och skarpa, de tackar jag för 🙏, men dessvärre drunknar alla tänkvärda inspel i flödet av gapiga, otrevliga, sexistiska eller rätt och slätt korkade inlägg från både kvinnor och män. Och det där var för övrigt det första jag skrivit som ens tillnärmelsevis kan tolkas som misogynt.

Men, jag har i alla fall lärt mig att beakta devisen “Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you by experience.”
Senast redigerad av 5-Fatale 2026-09-27 kl. 19:52.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in