2026-09-20, 09:59
Medlem
Comitiums avatar
Här några alternativ beroende på status: Ers Helighet, Ers Eminens, Ers Excellens. Fader för vanliga präster. För kvinnliga präster blir det väl Moder eller mer modärnt Hörru morsan.
Citera
2026-09-20, 10:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Kristi brud brukar jag köra med.
Funkar kanske sämre på manliga.

Säg inte det, hbtqkillpräster nlir kanske lite pilska om de uppfattas som Kristi brud?
Citera
2026-09-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.
Är det till att...?

Skulle det kunna tänkas...?

Jag syftade på att de förmodligen hade någon typ av titel eftersom man inte lär ha sagt "du" till dem, och det kan inte ha varit "prästen".
Citera
2026-09-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tack även till dig. Jag tror jag eventuellt kan ha uttryckt mig lite oklart. Jag syftade på en ganska intim situation där man kanske behöver spirituella råd, eventuellt vill bikta sig. Det senare gör man väl i och för sig kanske bara inom den katolska kyrkan.

Varför inte ställa frågan till prästen vad han vill bli kallad? I Sverige har vi lagt ifrån oss titlarna och de präster som jag har träffat är obekväma med att tilltalas med något annat än namn när man pratar privat med dom.

Sen när det gäller bikt så existerar det inom svenska kyrkan. Det kallas där för enskilt samtal men har precis samma mening där man kan bekänna sina synder och ta emot avlösning dvs guds förlåtelse.
Citera
2026-09-20, 10:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag syftade på att de förmodligen hade någon typ av titel eftersom man inte lär ha sagt "du" till dem, och det kan inte ha varit "prästen".

.
.
Ja och om man ska vara seriös så använde man titel, d.v.s. biskopen, kyrkoherden o.s.v.T.ex: Kommer biskopen med på gayklubben ikväll?
Citera
2026-09-20, 11:27
Medlem
"Pastor" funkar i de flesta fall både utan och med att det följs av personens efternamn.
Citera
2026-09-20, 13:28
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det är väl bara för abedissor medans andra nunnor tilltalas syster?
I dessa moderna tider kan väl även en man tilltalas som syster och en kvinna som fader.
Citera
2026-09-20, 16:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Titulerar du rörmokare också?

Tänkte du länge på vilket budskap du ville förmedla innan du tryckte på "Skicka svar"? Vad ville du uppnå egentligen? Jag vägrar att tro att jag är så dålig på att uttrycka mig att det motiverar ett skitsvar som ditt.

Det är en väsenlig skillnad på en hantverkare som ska ta hand om något "världsligt" och en person som delvis har ansvar för en människa mentala hälsa. Därav ett eventuellt "respektfullt" tilltal. Därmed inte sagt att rörmokaren inte förtjänar respekt, men det är två helt olika situationer.
Citera
2026-09-20, 17:42
Medlem
Enligt en "brevställare" (B. U. Pettersson, Den swenske Hand-Sekreteraren, 1833), gällde följande titulatur för olika slags präster:

Ärkebiskopen, biskopar, Över-Hovpredikanten, Pastor Primarius och Superintendenter skulle tilltalas Högvördigste.

Domprostar, Teologie Doktorer : Högvördige och Vittberömde.

Kongliga Hovpredikanter, Prostar, Kyrkoherdar i Stockholm, Regements-Pastorer, Lektorer och Rektorer som också är präster: Högärevördige och Höglärde.

Kyrkoherdar, Bataljons- och Skvadrons-Predikanter : Välärevördige och Höglärde (om de ej dessutom är magistrar : Högvällärde).

Komministrar : Ärevördige och Vällärde (om de dessutom är magistrar: Höglärde)
Citera
2026-09-21, 00:04
Medlem
Bibelterapeut.
Tropredikarn.
Citera
2026-09-21, 06:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Enligt en "brevställare" (B. U. Pettersson, Den swenske Hand-Sekreteraren, 1833), gällde följande titulatur för olika slags präster:

Ärkebiskopen, biskopar, Över-Hovpredikanten, Pastor Primarius och Superintendenter skulle tilltalas Högvördigste.

Domprostar, Teologie Doktorer : Högvördige och Vittberömde.

Kongliga Hovpredikanter, Prostar, Kyrkoherdar i Stockholm, Regements-Pastorer, Lektorer och Rektorer som också är präster: Högärevördige och Höglärde.

Kyrkoherdar, Bataljons- och Skvadrons-Predikanter : Välärevördige och Höglärde (om de ej dessutom är magistrar : Högvällärde).

Komministrar : Ärevördige och Vällärde (om de dessutom är magistrar: Höglärde)

Det där handlar ju i stor utsträckning om de epitet som skulle användas i anslutning till tilltalsordet när det skulle vara extra högtidligt. Men frågan är vad själva tilltalsordet skulle vara. Ingen skulle väl säga "vill ärevördige ha lite påtår" till komministern.
Citera
2026-09-21, 09:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Matteus 15:4

Jesus säger:

Gud har ju sagt: Hedra din fader och din moder och: Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.

Det har jag aldrig sagt. Fake news.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in