2026-09-19, 18:50
Medlem
peergs avatar
'Tjenare Hasse' brukar jag säga när jag träffar på den jag känner.
Citera
2026-09-19, 18:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag kallade min konfirmationspräst för Bosse och han verkade acceptera det.

Det kan dock finnas en del präster som inte vill kallas Bosse. I synnerhet med kvinnliga präster får man nog vara lite försiktig med det.
Citera
2026-09-19, 18:53
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det kan dock finnas en del präster som inte vill kallas Bosse. I synnerhet med kvinnliga präster får man nog vara lite försiktig med det.
Ja, det är nya tider, då kyrkan även tar in även kvinnliga präster. Dessa får man väl vara lite försiktigare med och kanske titulera dem för fru prostinnan eller något liknande...
Tror inte Kristerssons prästfru gillar att bli tilltalad som Gittan, utan det ska vara hela titeln kommunister Birgitta.
Man kan skämta bakom hennes rygg och kalla henne vad man vill dock.
Senast redigerad av Rimbert 2026-09-19 kl. 19:04.
Citera
2026-09-19, 18:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
I bibeln varnar Jesus Kristus skarpt emot att kalla någon som finns på pla eten för fader

Säg hycklare is4

Matteus 15:4

Jesus säger:

Gud har ju sagt: Hedra din fader och din moder och: Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.
Citera
2026-09-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Matteus 15:4

Jesus säger:

Gud har ju sagt: Hedra din fader och din moder och: Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.
Haha, säg att du inte förstår bibeln utan att säga det, en gång till
Citera
2026-09-19, 19:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ja, det är nya tider, då kyrkan även tar in även kvinnliga präster. Dessa får man väl vara lite försiktigare med och kanske titulera dem för fru prostinnan eller något liknande...
Tror inte Kristerssons prästfru gillar att bli tilltalad som Gittan, utan det ska vara hela titeln kommunister Birgitta.

Nya tider sedan 1960 ... Hur gammal är du, egentligen?

(Och en prostinna är en mänska som är gift med en prost, så det är nog inte så lyckat.)

Jag misstänker att fru Ed föredrar "komminister" framför "kommunister", men man kan ju alltid prova.
Citera
2026-09-19, 19:07
Medlem
Imnshos avatar
Kvinnopräster verkar numera vara vanligast. Men dom är ju inte speciellt kvinnliga. Skulle tända på en prästinna i högklackat med raffset under. Ben Dover över altaret and the rest is history.....

Vad kallar man en könlös predikant? Den, det, hen? Mother, Father, hermaphrodite....?
Citera
2026-09-19, 19:09
Medlem
"Hörru gubbe" brukar jag använda.
Citera
2026-09-19, 19:10
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Och en prostinna är en mänska som är gift med en prost, så det är nog inte så lyckat.
Prosten och prostatan...
Citera
2026-09-19, 19:15
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Nya tider sedan 1960 ... Hur gammal är du, egentligen?

(Och en prostinna är en mänska som är gift med en prost, så det är nog inte så lyckat.)

Jag misstänker att fru Ed föredrar "komminister" framför "kommunister", men man kan ju alltid prova.
Du verkar vara en ordmärkare av rang., Känner flera sådana och gemensamt för flera av dessa bittra typer är att de blev utkastade från prästseminariet i förtid på grund av bristande vandel...
Citera
2026-09-19, 19:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tror att det är tradition i sverige att tilltala med yrkestitel: Kyrkohedern, pastorn, prästen.

Precis som de flesta säger "kungen" till tjabo.
Citera
2026-09-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?
Godag duger fint eller Hej! Säger jag till prästen ! Till pastorn söger jag lika så eller Godag eller hej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in