2026-09-19, 19:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det kan dock finnas en del präster som inte vill kallas Bosse. I synnerhet med kvinnliga präster får man nog vara lite försiktig med det.
För att inte tala om de som heter Jonas.
Citera
2026-09-19, 19:23
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag syftade på vad man säger till personen, inte hur man pratar om denne. Om det nu var oklart.
Det var vad jag svarade på. Du-reformen relaterar till hur man adresserar en person, att man kallar alla för ”du”. Förr använde man ofta ”ni” eller ämbetet som tilltal, typ ”vad tycker fabrikör’n om detta?”, eller ”vad har herr advokaten att säga i frågan?”
Citera
2026-09-19, 19:24
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Matteus 15:4

Jesus säger:

Gud har ju sagt: Hedra din fader och din moder och: Den som smädar sin fader eller sin moder, han skall döden dö.
Jesus hade svar på allt.
Citera
2026-09-19, 19:25
Medlem
Balisers avatar
”Go’a pastorn”, oftast. Typ: – Skulle go’a pastorn kunna tänka sig en kopp kaffe till?
Citera
2026-09-19, 19:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag syftade på vad man säger till personen, inte hur man pratar om denne. Om det nu var oklart.
Det finns inget sånt på modern svenska. Det finns ju knappt sådana ord alls nu för tiden, förutom till kungen eller liknande. Du kanske säger "chefen" till din chef på jobbet, lite på skoj sådär, eller till alla, om du är pizzabagare. Men i övrigt håller man inte på så på svenska, nu för tiden.
Citera
2026-09-19, 19:41
Medlem
I det moderna Sverige så existera det inte. Antingen är det namn, pastorn präst osv. Vi har ju i Sverige i princip skrotat alla titlar och präster osv är inget undantag.

Men historisk sett så är det vördig som man tilltalade präst och högvördigst för biskopar.
Citera
2026-09-19, 20:15
Medlem
Citat:
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?
Inom den ortodoxa kyrkan tilltalar man normalt en präst som ”fader”.
Citera
2026-09-19, 20:18
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det finns inget sånt på modern svenska. Det finns ju knappt sådana ord alls nu för tiden, förutom till kungen eller liknande. Du kanske säger "chefen" till din chef på jobbet, lite på skoj sådär, eller till alla, om du är pizzabagare. Men i övrigt håller man inte på så på svenska, nu för tiden.

Tack för ett seriöst svar. Känner igen det där med pizzabagaren.

Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I det moderna Sverige så existera det inte. Antingen är det namn, pastorn präst osv. Vi har ju i Sverige i princip skrotat alla titlar och präster osv är inget undantag.

Men historisk sett så är det vördig som man tilltalade präst och högvördigst för biskopar.

Tack även till dig. Jag tror jag eventuellt kan ha uttryckt mig lite oklart. Jag syftade på en ganska intim situation där man kanske behöver spirituella råd, eventuellt vill bikta sig. Det senare gör man väl i och för sig kanske bara inom den katolska kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Inom den ortodoxa kyrkan tilltalar man normalt en präst som ”fader”.

Det visste jag inte. Det är väl huvudsakligen i central- och östeuropeiska länder?
Citera
2026-09-19, 20:23
Medlem
Morgonrodnads avatar
"Pater".

En kyrkans man ska alltid tilltalas på latin, om det så bara är en praktikant som krattar gruset på kyrkogården.
Citera
2026-09-19, 20:23
Medlem
olasvenssons avatar
Präster tilltalas Pappa.
Citera
2026-09-19, 20:30
Medlem
Ballcancers avatar
kiddyfiddler brukar väl vara standard?
Citera
2026-09-19, 20:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Haha, säg att du inte förstår bibeln utan att säga det, en gång till

Jamen vad bra då att du är heligheten själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in