Citat:
Ursprungligen postat av
NoTruce
Jag menade hur man eventuellt tilltalade vederbörande i sin yrkesroll. Föreställ dig att du behöver ett andligt råd, hur skulle du då ha tilltalat prästen?
Men visst, i Sverige är det väl du som gäller. Det verkar inte finnas något motsvarande ord som symboliserar den respekten som är förknippad med "father".
Om man tilltalar en präst i själva kyrkan så är det väl normalt med att "dua" när man ställer en fråga om något kristet som man undrar över.
Om det däremot sedan skulle vara så att man hamnar bredvid en präst på bussen eller tåget eller liknande så skulle jag nog också dua, men formulera det lite tydligare att det gäller en religiös fråga i stil med ”Skulle du som präst kunna hjälpa mig med en fråga ...” eller liknande.
I kyrkan är ju ämnet naturligt, men utanför kyrkan så är det nog bäst att förtydliga att man frågar just därför att personen är präst genom att alltså inleda med det klargörandet.
Respekt har man ju avskaffat i svenska språket för i stort sett alla utom domare och kungen.