2026-09-19, 23:33
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"Du" förutsätter att ni redan lagt bort titlarna. Föreligger osäkerhet om lämpligt tilltal, undvik då sådant som redan nämnts, säg istället exempelvis "skall det vara mer kaffe här?" eller "Jag ser att det har promenerats hit idag!"

Jag menade hur man eventuellt tilltalade vederbörande i sin yrkesroll. Föreställ dig att du behöver ett andligt råd, hur skulle du då ha tilltalat prästen?

Men visst, i Sverige är det väl du som gäller. Det verkar inte finnas något motsvarande ord som symboliserar den respekten som är förknippad med "father".
Citera
2026-09-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag menade hur man eventuellt tilltalade vederbörande i sin yrkesroll. Föreställ dig att du behöver ett andligt råd, hur skulle du då ha tilltalat prästen?

Men visst, i Sverige är det väl du som gäller. Det verkar inte finnas något motsvarande ord som symboliserar den respekten som är förknippad med "father".
Även där kan man säkert undvika direkttilltal, "Går det att få hjälp med..." eller liknande. Därest "du" inte passar så bra, använd det alternativa: "Ni där, kan ni vara oss tillhjälplig med...".
Citera
2026-09-20, 01:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag kallade min konfirmationspräst för Bosse och han verkade acceptera det.
Moderna präster är inte som gamla tiders svartrockar, på gott och ont...
Man tappar respekten för dem lite grand om de försöker verka vara kompisar med alla.
De ska ju ändå föreställa vara guds ställföreträdande ombud på jorden.

Den enda som anses vara Guds ställföreträdande på jorden är faktiskt påven.

Men naturligtvis ska svenska präster verka vara kompisar med alla. Kristna har ju ändå samma "kompis" i Jesus.
Citera
2026-09-20, 01:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Den enda som anses vara Guds ställföreträdande på jorden är faktiskt påven.

Men naturligtvis ska svenska präster verka vara kompisar med alla. Kristna har ju ändå samma "kompis" i Jesus.

Förr i tiden kallades de själasörjare. Jag tycker vi borde tillbaka till den tiden.
Citera
2026-09-20, 01:22
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?

Själasörjare eller Prosten
Citera
2026-09-20, 01:41
Medlem
Hur tilltalades päster förr i tiden?
Citera
2026-09-20, 07:01
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Är det inte vanligare med "Moder [namn]" . Som Moder Teresa, typ?

Det är väl bara för abedissor medans andra nunnor tilltalas syster?
Citera
2026-09-20, 07:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Om man tilltalar en präst i själva kyrkan så är det väl normalt med att "dua" när man ställer en fråga om något kristet som man undrar över.

Om det däremot sedan skulle vara så att man hamnar bredvid en präst på bussen eller tåget eller liknande så skulle jag nog också dua, men formulera det lite tydligare att det gäller en religiös fråga i stil med ”Skulle du som präst kunna hjälpa mig med en fråga ...” eller liknande.

I kyrkan är ju ämnet naturligt, men utanför kyrkan så är det nog bäst att förtydliga att man frågar just därför att personen är präst genom att alltså inleda med det klargörandet.

Respekt har man ju avskaffat i svenska språket för i stort sett alla utom domare och kungen.
Citera
2026-09-20, 07:36
Medlem
Citat:
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?
Titulerar du rörmokare också?
Citera
2026-09-20, 08:46
Medlem
Dranghoffs avatar
”Don” är vanligt tilltalsord inom katolska kyrkan. Ett känt exempel är litteraturen om prästen Don Camillo.
Citera
2026-09-20, 09:45
Medlem
DonaldBidens avatar
Kristi brud brukar jag köra med.
Funkar kanske sämre på manliga.
Citera
2026-09-20, 09:51
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson