Citat:
Ursprungligen postat av
Opuskrokus
Om man breddar definitionen nog mycket så tapper orden sin betydelse.
Om jag säger att samer är ena lättkränkta fjälltroll, är det rasism? Att säga att skåningar är dryga, är det rasism, fast det är sant? Att synthare är töntiga och har taskig musiksmak, är det rasism? Att norrmän har en hopplös håg och en panna som är låg så att hatten ramlar av, det kan väl ändå inte vara rasism?
Stereotyper. Givetvis har vi alla stereotyper inbakat i oss (eftersom de finns och skapas överallt) och ja, till slut blir stereotypiska bilder rasistiska.
Det är inte jätteavancerat. Det är lite som det med att folk i 30 års tid försökt angripa mig genom att sprida förtal om mig sexuellt. Första våldtäkten. Efter den så spred tjejer som smittade med sjukdomar ut att jag smittade med sådana och att jag var hora osv vilket inte höll i sig då jag var ganska
prydd som tonåring trots att jag haft en pojkvän så de skiftade till att jag var rasist och nazist när jag blev förbannad av att dagligen angripas sexuellt. Då blev hag nazist vilket ju var intressant som medlwm i SSU med samiska, tornedalsrötter och kusiner som var polska judar. Men jag var ju blond så alla förstod att jag måste vara nazist.

Sanningen var att jag var våldtäktsoffer och det funkade illa med att kränka mig sexuellt utan att jag slutligen blev förbannas va de sexuella trakasserier jag utsattes för dagligen. Tänk själv när du är med ett gäng tjejer som då sätter igån en porrfiln och börjar titta på och du reser dig upp och går. Jävligt rasistiskt gjort mot de mörkare flickornas idé om hur man umgås med varandra. Att kalla mig för horan är de var dem alla visste låg med allt och alla tog inte den spridningen de önskade så att säga.
Person och sak folk som inte kan vinna över andra i sak, angriper person. Det är ett tecken på att man inte kan vinna över någon som har mer rätt än vad man själv har eller än värre, större möjligheter att kunna få social framgång om de blir lyssnade på.
Människor måste inte vara något för att "det ser ut så". Det är sterotypen som dömer, inte hjärnan. Strertyoer uppkommer av olika skäl, ibland vissa erfarenheter eller vad andra säger, men mest av kultur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur
Citat:
Kultur definieras även som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna. Kultur refererar ofta till en universell mänsklig kapacitet för att klassificera och kommunicera erfarenheter materiellt och symboliskt. Den höga kulturella förmågan har betraktats som en definierande egenskap hos människan.
Så det blir lite som så att om en massa av olika grupper
måste ingå i klanstrukturer då måste även t.ex vi ingå i rasistiska strukturer.
För precis som vi vet hur klanfolk kan se, ut så vet vi också hur rasister kan se ut. Synthare som du nämner har inte bara dålig musiksmak utan också bomberjackor och då vet vi att de måste vara rasister och alla andra genom tiderna med sådana och även idag samt med de där jäkla frisyrerna.
Så du är tillbaka till platsen där du började.