2006-09-16, 18:13
Bannlyst
Finns väl folk som käkat bens i 50+ år eller något. Tror att så länge man håller sig inom något sånär rekomenderade doser så bör det funka hur länge som hälst, visst man kommer ju knapast få något rus på det, men ångestlindring.

Viss dosökning kommer ju att ske, men så länge man inte jagar rus på det så kommer det nog funka länge. Problemet är väl att man efter ett tag kan bli jäkligt känslo kall, fast för vissa så är det kanske posetivt?

Vi som sitter här är väll dom som tar det i lite störe doser än det som är rekomenderat, Och utgör därför inte den bästa bilden av läkemedlets funktion.

EDIT: Har föresten oxå hört liknande av läkare, att det sluta funka osv, men tycker att det svenska läkare säger ska man ta med en nypa salt.
2006-09-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Det du skulle kunna testa är att ta lite Kratom max 2gg/v, tar du det fler gånger så kommer din tolerans att skjuta i höjden och det föreligger då en större beroenderisk. Det psykiska beroendet är inte att leka med det heller, därför så många här inte rekomenderar dig benso då du uttrycker dig på ett sätt som gör att många känner igen sig och ser farorna. Kratom ger dock, om man använder det för ofta, abstinenssymtom som inte är så roliga. Dock är de över på 2-4 dagar, men har det gått så långt att du tar det varje dag så finns risken att du kommer att vara hooked även på denna substans vilken inte är lika beroendeframkallande som bens och då finns risken att hela beroendecirkusen är igång i alla fall. Dock så tror jag det är nyttigare att dricka Kratom-té 2ggr/v än att dricka 1-2 vinare 2gg/v.

Kratom är relativt säkert, det går inte att överdosera då du vomerar och somnar innan du fått i dig tillräckliga mängder. Problemet kan vara att du kommer att använda det fler gånger än de 1-2 ggr/vecka som du sätter upp som din gräns och vips så är du psykiskt beroende. Det som är bra med Kratom är att det är dyrt som fan och det gör att man tänker sig för innan man använder det. Det finns en risk för korstolerans mellan Kratom och opiater dock, det ska man ha i bakhuvudet. Dock så kan det vara ett alternativ fram tills dess du opererat dig och kan börja använda något som hjälper på längre sikt.

SSRI kombinerat med KBT-tearapi är nog det enda som kommer att hjälpa dig i längden för dina tvångstankar, panikattacker och din agorafobi. Vill du inte äta SSRI så bör du genast ligga på som fan för att få komma till någon som kan KBT för att så snabbt som möjligt lära dig hantera sitiuationerna vilka framkallar paniken och den efterföljande ångesten.

Jag kan säga att jag lider av nästan exakt samma symtom fast med mer inriktning på GAD. Det är oerhört lätt att man utvecklar ett beroende när man mår dåligt och ständigt går på helspänn. Avkopplingen som benso, alkohol och opiater ger blir så mycket bättre för personer som lider av dessa symtom. Jag kan dra paralleller till mig själv och Zoloften har faktiskt hjälpt mig mkt, har t ex inte haft en panikattack på 6 månader och jag kan numer stå i en kassakö utan att svettas floder och skruva på mig nervöst, livrädd att få en panikattack och vara tvungen att springa ut ur affären. Även om det inte är min favoritsysselsättning(att köa) så kan jag numera göra det iaf. KBT:n har hjälpt till den också, den gör det lättare att förstå vad som händer i kroppen/huvudet och man kan lättare tänka rationellt.

Väljer du ändå att köpa bens, så välj Stesolid/Valium(diazepam) då det är en av de snällare, men ändå mest effektiva vid dessa besvär. Köper du Xanor dubblar du säkert risken att fastna i ett beroende. Att som du vilja ha något som lindrar symtomen snabbt kommer troligen dock endast att göra att du blir psykiskt beroende av pillren och inte kan gå någonstans utan att ha ett par Stesolid eller Sobril i fickan/handväskan.

Klarar du dig skapligt, så att du inte har utvecklat självmordstankar ännu så tycker jag att du ska försöka härda ut och inte kliva på benso-tåget. Jag kan iof bara tala för mig själv, men jag ångrar att jag började äta bens, hade jag inte gjort det hade jag troligen blivit tvungen att klara mig på annat sätt. Dock så var jag självmordbenägen och såg ingen utväg längre då jag trodde jag blivit galen. Nu har ju du redan kontakt med en psykiatriker så chansen att du klarar dig utan bens är större.

Är det lika illa efter operationen så överväg starkt att börja äta SSRI. Tvångstankar och liknande kommer sig av en obalans i hjärnan, en obalans vilken serentoninåterupptagningshämmarna hjälper till att komma till rätta med. Man gör ofta liknelsen mellan någon som äter SSRi och en diabetiker som får insulin. I båda fallen saknar kroppen något och medicin hjälper till att komma tillrätta med problemet.

Well, nu har jag gett dig mina råd iaf. Det är alltid ditt eget val, men tänk på att du just nu troligen inte tänker rationellt och långsiktigt. Hur kul kan det vara att vara 20 år och beroende av bens? En medicin som tillslut ger mer ångest än den lindrar ifall man gått på den tillräckligt länge.

Lycka till!

Joe, jag känner igen GAD, har vetat vad det är en längre tid.
Men jag går hos en kurator men ska sluta med det nu eftersom personlighetstestet där är klart och antagligen börjar jag i KBT.
Tack för tipsen iaf!
2006-09-16, 19:34
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazepam
Finns väl folk som käkat bens i 50+ år eller något. Tror att så länge man håller sig inom något sånär rekomenderade doser så bör det funka hur länge som hälst, visst man kommer ju knapast få något rus på det, men ångestlindring.

Viss dosökning kommer ju att ske, men så länge man inte jagar rus på det så kommer det nog funka länge. Problemet är väl att man efter ett tag kan bli jäkligt känslo kall, fast för vissa så är det kanske posetivt?

Vi som sitter här är väll dom som tar det i lite störe doser än det som är rekomenderat, Och utgör därför inte den bästa bilden av läkemedlets funktion.

EDIT: Har föresten oxå hört liknande av läkare, att det sluta funka osv, men tycker att det svenska läkare säger ska man ta med en nypa salt.

Jag kan varken bestyrka eller förneka att så är fallet. Dock så vet jag en person med GAD som går på en daglig dos Sobril, tror det är 75mg eller nåt som ska delas upp på tre tillfällen, och hon säger att ångesten inte blir bättre utan snarare värre och värre ju mer åren går. Det har gått så långt att hon sparar ihop sin morgon och "mittpådagen"dos till kvällens dos och tar hela dosen då för att bli ångestfri några timmar istället för att gå med en liten gnagande ångest hela tiden. Hon lider alltså på dagarna för att kunna känna sig någorlunda ångestfri ett par timmar om dagen. Detta är läkarordinerade doser och jag tror hon följer dem slavsikt mängdmässigt och det enda hon ändrat sättet att inta dagsdosen på då medicinen slutade fungera på det sätt som hon tog den förut.

Detta fall styrker min tes, men det kan ju naturligtvis vara på något annat sätt också, jag är långt ifrån säker. Kroppen anpassar sig till medicinen, tillvänjning, och förlorar därmed sin hämmande effekt med tiden. Om man går på samma dos morfin varje dag förlorar inte den sin smärtstillande effekt allt eftersom om man inte hela tiden höjer dosen? Man utvecklar tolerans mot för kroppen främmande ämnen, och är det inte direkt toxiska ämnen så kan man leva länge med att ämnet tillförs regelbundet, när man däremot tar bort ämnet så reagerar kroppen med att sparka bakut eftersom den inte längre får det den är van vid. Jag tror tolerans och tillvänjnings utvecklingen är relativt lika gällande bensodizepiner och opiater bara det att opiatreceptorerna är mer kopplade till fysisk smärta och GABA-receptorerna till ångest/glädje...Nu bara spånade jag fritt. Någon insatt kanske kan förklara. Dock känns det som om denna tråd glidit väldigt OT, men å andra sidan så finns det ju tusen trådar om hur man ska gå tillväga hos doktorn för att få ut mediciner. Så denna kan väl få utveckla sig till varför man vill ha benso och om det är en så bra idé egentligen...
2006-09-16, 19:41
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennybelle
Men jag går hos en kurator men ska sluta med det nu eftersom personlighetstestet där är klart och antagligen börjar jag i KBT.
Tack för tipsen iaf!

Du behöver ju inte ha GAD för att sakna tillräckliga mängder signalsubstanser i knoppen. Du kan ju vara deprimerad, ha posttraumatiskt stresssymtom, hjärnskada(tex ärrbildning efter hjärnblödning) eller liknande.
2006-09-16, 19:52
Bannlyst
Är väl stor skillnad mellan GABA-receptorer och dopamin-receptorer?Tar man opiater så ökas ju antalet dopaminreseptorer, men så är inte fallet med benso och GABA receptionerna.

Förövrigt så är väl GAD ofta eskalerande i brist på lämplig behandling? Det i kombination av tolerans ökning, leder säkert till förvärade symptom. Går väl inte att enkelt avgöra om det är pga medecinen eller pga sjukdomen?

Kanske en genomgång av behandlingen hon får borde vara på plats?
2006-09-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennybelle
Tack för tipsen iaf!
KBT är väldigt bra och du kommer säkert att må bättre bara efter ett par sessioner (talar av egen erfarenhet).
Jag tycker det är bra att du inte vill äta SSRI - om man går i KBT är det bättre att vara "pillerfri" för att så mycket som möjligt ska kunna bearbetas utan läkemedelspåverkan (detta gäller naturligtvis inte alla, vissa är helt enkelt tvungna att ta SSRI för att orka leva och då kan terapi och SSRI i kombination vara en bra lösning. Men allt är individuellt.).
Hur som helst så tycker jag inte att du ska försöka få tag i bensodiazepiner innan du provat de mildare alternativen som inte ger starkt beroende. Du skriver bl a om nervositet - har du provat betablockerare (Inderal)? Det används ofta mot nervositet och är inte beroendeframkallande, du blir lugn av dem (men de är inte rusframkallande) och hjärtat slår lite långsammare. Jag tror inte det skulle vara speciellt svårt för dig - trots din ålder - att få Inderal utskrivet. Sen kan jag också rekommendera Theralen om du har svårt med sömnen - många tycker det är skit men själv upplevde jag dem som väldigt bra insomningstabletter, fick inte heller problem med "zombieeffekt" dagen efter. Brukar inte heller vara svårt att få utskrivet.

Jag hoppas iaf att du kommer att må bättre snart och att du inte hamnar i något bensomissbruk. Det kan mycket väl hända att det räcker med terapi för dig, du är fortfarande så ung och även om det känns som om tabletter är en bra lösning så är det faktiskt bara en nödlösning, en genväg som kan leda till ett riktigt helvete om man inte passar sig. När bensodiazepinerna slutat verka finns ju ändå din ångest kvar under ytan - alltså är det något du bör bearbeta i exempelvis KBT. Terapi är bättre än alla piller i världen eftersom den hjälper långsiktigt och inte bara för stunden. Önskar dig lycka till!
2006-09-16, 20:28
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Är väl stor skillnad mellan GABA-receptorer och dopamin-receptorer?Tar man opiater så ökas ju antalet dopaminreseptorer, men så är inte fallet med benso och GABA receptionerna.

Förövrigt så är väl GAD ofta eskalerande i brist på lämplig behandling? Det i kombination av tolerans ökning, leder säkert till förvärade symptom. Går väl inte att enkelt avgöra om det är pga medecinen eller pga sjukdomen?

Kanske en genomgång av behandlingen hon får borde vara på plats?

Ja, jag vet inte! Jag bara skrev lite på måfå Det lät ju bra iaf...
2006-09-17, 01:37
Medlem
Pqps avatar
Hur är det med sömnpiller då? Jag går andra andra året på gymnasiet och ja jag är 18 år, har gått om en klass pga. frånvaro. I stort sätt hela min skolgång har präglats av frånvaro orsakat av mina sömnproblem. Kan t.ex lägga mig 22:00 och ligga och vrida och vända mig till 4 på morgonen. Det resulterar då i att jag inte orkar med skolan och det går åt helvete. Pratade dock med handledaren som tyckte att jag skulle kontakta skolsystern. Tror ni jag kan få något som hjälper mig ur detta?
2006-09-17, 01:47
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Hur är det med sömnpiller då? Jag går andra andra året på gymnasiet och ja jag är 18 år, har gått om en klass pga. frånvaro. I stort sätt hela min skolgång har präglats av frånvaro orsakat av mina sömnproblem. Kan t.ex lägga mig 22:00 och ligga och vrida och vända mig till 4 på morgonen. Det resulterar då i att jag inte orkar med skolan och det går åt helvete. Pratade dock med handledaren som tyckte att jag skulle kontakta skolsystern. Tror ni jag kan få något som hjälper mig ur detta?

Det borde du få då detta påverkar din skolsituation, dock brukar de vara ganska restrektiva vad gäller sömnmedel till unga personer. Din skolsyster lär inte kunna skriva ut något, så isåfall får du gå till en vanlig läkare. Kanske det inte är rätt väg att gå, utan du bör pröva kbt och liknande före? Ljudbehandling och sånt? Det är ett rent helvete att vara beroende av mediciner! Må väl!
2006-09-17, 01:49
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Det borde du få då detta påverkar din skolsituation, dock brukar de vara ganska restrektiva vad gäller sömnmedel till unga personer. Din skolsyster lär inte kunna skriva ut något, så isåfall får du gå till en vanlig läkare. Kanske det inte är rätt väg att gå, utan du bör pröva kbt och liknande före? Ljudbehandling och sånt? Det är ett rent helvete att vara beroende av mediciner! Må väl!

Vad som hälst som hjälper, handledaren sa att hon troligen skulle ge mig en remiss så att jag kunde kontakta en läkare eller dylikt. Och jag lever hällre på sömntabletter då jag inte har några planer på att "flumma" på dem.
2006-09-17, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Vad som hälst som hjälper, handledaren sa att hon troligen skulle ge mig en remiss så att jag kunde kontakta en läkare eller dylikt. Och jag lever hällre på sömntabletter då jag inte har några planer på att "flumma" på dem.

Prata med skol läkaren ska du defenitivt göra, om inte annat så kan du få ett intyg på dina problem. På så sätt så kommer dina lärare ha mer förståelse för dina problem. Möjligtvis kan skolgången anpassas något, börja lite senare osv.
2006-09-17, 02:03
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Prata med skol läkaren ska du defenitivt göra, om inte annat så kan du få ett intyg på dina problem. På så sätt så kommer dina lärare ha mer förståelse för dina problem. Möjligtvis kan skolgången anpassas något, börja lite senare osv.

Precis så hade jag i nian, gick bara på de lektioner som jag behövde "jobba mest på" och lärarna supportade mig lite och gav mig en snabbare bedömning som inte baserades på frånvaro utan på hur smart jag var istället. Har alltid fått höra "Emil du är så smart men du kastar bort din talang". Blir less då jag inte kan rå för att jag "kastar" bort det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in