Citat:
Ursprungligen postat av Jennybelle
Tack för ett långt svar. Jag syftade på min kompis pappa.
Det var ett duktig läkare, hon tog mig på allvar.
Men ge mig adressen till ett internetapotek då! Jag har besökt många, men alla är amerikanska, eftersom du sa att det var säkrast inom EU. Har du själv beställt från internet?
Det finns flertalet sidor(inga PM) som säljer bens. Inom EU är det dock nästan uteslutande bentazepam, en mild benso i klass med Sobril, som finns att tillgå på de mer öppna apoteken. Vill du ha tag på annat så får du nog chansa med något apotek beläget i USA eller Asien.
Dock tycker jag att du ska testa SSRi(antidepp) innan du börjar laborera med bensodiazepiner, för när du väl börjat med dem kommer inga andra mediciner fungera lika bra t ex Lergigan.
Det finns många skäl till att inte bens skrivs ut till unga, men man är restriktiv med förskrivningen överlag också, de enda som ganska enkelt får ut bens är folk över 65-70 år.
Speciellt dumt är det att skriva ut till någon som säger att denne kommer att bli alkoholist om denne inte får ut medicinen. Man har som patient redan med den meningen stämplat sig själv som en potentiell missbrukare. Således vore det fel av din läkare att skriva ut benso till dig eftersom denne troligen senare skulle ha ett missbruksfall på nacken och du skulle sitta med en ångest som är sju resor värre än idag.
Det finns alternativ till bens, bl a har
Lyrica fått många indikationer på att fungera väl mot GAD, socialfobi mm.
Neurontin är en annan medicin som testats, det är Lyricas föregångare, och den har i studier visat sig lindra ångest mm. och sen har den liten missbrukspotential. Själv så ska jag försöka få testa Lyrica då jag sett folk avgiftas från bens och det såg inte roligt ut. Horsepundarna såg inte heller ut att må så bra, men de drog iaf på smilbanden någongång och kunde föra ett samtal. Bens-torskarna var helt förstörda, tomma blickar och såg ut att må extremt dåligt. Det enda de hade att sätta in var Theralen efter att nedtrappningen var slut.
Gör såhär, testa SSRI om du känner att du inte står ut. Det kommer att ta någon månad innan du märker en förbättring och insättningssymtomen kan hos en del bli ganska otrevliga, hos mig t ex satt de i ungefär 3-4v med ständig panikattackkänsla 24/7. Fråga om du kan få testa Lyrica också, den ska visst gå att ta som bens dvs. då och då, man ska inte behöva ta den dagligen såsom SSRI/SNRI. Det var endast av Zoloft jag fick märkbara bieffekter(insättningssymtom). När jag satte in Remeron så mådde jag kanon i en vecka direkt istället, sen planade det ut. Den eftersträvansvärda effekten av att kunna sova ordentligt höll i sig även efter den första veckan och gör så än idag, 1-2h efter intag av Remeron och jag slocknar allt som oftast som en klubbad säl. Ett av de mer effektiva sömnmedlen enligt mig, i klass med Rohypnol nästan, dock inte riktig jämförbara effekter, men hellre Remeron är Rohypnol i längden.
Är det så att du knappt står ut och du mår så dåligt finns det väl inget skäl att inte testa SSRI + KBT-terapi? Att du skulle bli känslokall mm. är väl ditt sista problem om du mår så dåligt som du säger? Istället för att se allt svart dagarna i ända och leta krokar att hänga sig i så är det väl bättre att du, om du drabbas av dessa biverkningar såsom känslolöshet mfl, ser lite grått på tillvaron i stället? Då kommer du ju iaf att kunna fungera, klara av skola, jobb osv. och inte bara ligga i sängen helt orkeslös hela dagarna...Detta är i alla fall mina erfarenheter av SSRI. Det tog ett tag, men det började sedan vända, dock så går det långsamt. SSRI är på effektivt mot social fobi, då speciellt
Zoloft och Seroxat, tror jag det är.
Att dricka alkohol är endast av ondo ifall man mår dåligt då detta späder på depressionen, ångesten, panikattackerna osv. tills man inte längre vill leva alls. Been there, done that. Mår mycket bättre sen jag drog ner drastiskt på min alkoholkonsumtion.
En annan grej du kanske skulle kunna prova är
Kava-Kava. Vet åtminstone en användare här som starkt rekomenderar Kava då dess effekter påminner om bensodiazepinernas, om än något mildare. Rätt sort och bra kvalitet är dock av yttersta vikt vid inköp av denna substans.
Lycka till! Tro mig, du vill inte bli ett benso-knaprande vrak, testa allt annat först. Kanske inte heroin då iof