2026-09-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Det är inte svårt att städa.
Att lyckas passera visitationen vid en flytt är svårt jo. De flesta som inte anlitar flyttstäd får någon anmärkning. Fönstren är kluriga, och i övrigt är det många småsaker att komma ihåg.
Citera
2026-09-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
2500:-

10h a 500:- mer förtjänar inte en städare och nä det tar inte en person 10h att städa en liten lägenhet. Max 3h

Har du flyttstädat många gånger?

När jag flyttstädar så räknar jag med i alla fall 3-4 timmar bara för köket, spis med ugn och att dra fram och städa rent under och bakom tar sin tid, kyl/frys ska avfrostas innan den/dom torkas ur och såvida dom inte är inbyggda ska dom dras fram och städas under och bakom, sen spisfläkt med filter utöver att torka alla skåp invändigt och utvändigt. Får vara ett väldigt litet kök eller väldigt nyligen storstädat om en person ska göra det på mycket mindre än 3-4 timmar, och på det ska fönster putsas och tak- och golvlister våttorkas.

Till det kommer badrum/toa med dusch, beroende på väggar så ska dom rengöras, ev tvättmaskin ska rengöras, golvbrunnar och vattenlås.

Så vill hävda att en flyttstädning som lär få godkänt för en lägenhet med kök, badrum och ett eller två rum utöver hall, lär ta åtminstone 10 timmar men kan dra iväg till 15 lika gärna beroende på smutsighetsgrad och vad det är för typ av väggytor.

Skulle vilja hävda av en hel del erfarenhet att på 3 timmar är sannolikt bara köket inklusive fönster färdigt, har svårt att se att någon kan göra en ordentlig flyttstädning av bara kök och badrum på 3 timmar...
Citera
2026-09-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att lyckas passera visitationen vid en flytt är svårt jo. De flesta som inte anlitar flyttstäd får någon anmärkning. Fönstren är kluriga, och i övrigt är det många småsaker att komma ihåg.
Jag har aldrig misslyckats och då är jag ändå inte särskilt pedantisk i vardagen. Men visst, i 100% av alla mina inflyttningar har jag mötts av dålig städning så uppenbarligen har folk problem.

Men det beror på lathet och ingenting annat. Folk vet hur man städar.
Citera
2026-09-20, 16:16
Medlem
Citat:
Jag har aldrig misslyckats och då är jag ändå inte särskilt pedantisk i vardagen. Men visst, i 100% av alla mina inflyttningar har jag mötts av dålig städning så uppenbarligen har folk problem.

Men det beror på lathet och ingenting annat. Folk vet hur man städar.
Då är du antingen bättre än du tror på att städa jämfört med gemene man eller - mer troligt - du har haft tur vid inspektionerna.

Den som är lat anlitar flyttstäd istället för att städa själv.
Citera
2026-09-20, 19:42
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Har du flyttstädat många gånger?

När jag flyttstädar så räknar jag med i alla fall 3-4 timmar bara för köket, spis med ugn och att dra fram och städa rent under och bakom tar sin tid, kyl/frys ska avfrostas innan den/dom torkas ur och såvida dom inte är inbyggda ska dom dras fram och städas under och bakom, sen spisfläkt med filter utöver att torka alla skåp invändigt och utvändigt. Får vara ett väldigt litet kök eller väldigt nyligen storstädat om en person ska göra det på mycket mindre än 3-4 timmar, och på det ska fönster putsas och tak- och golvlister våttorkas.

Till det kommer badrum/toa med dusch, beroende på väggar så ska dom rengöras, ev tvättmaskin ska rengöras, golvbrunnar och vattenlås.

Så vill hävda att en flyttstädning som lär få godkänt för en lägenhet med kök, badrum och ett eller två rum utöver hall, lär ta åtminstone 10 timmar men kan dra iväg till 15 lika gärna beroende på smutsighetsgrad och vad det är för typ av väggytor.

Skulle vilja hävda av en hel del erfarenhet att på 3 timmar är sannolikt bara köket inklusive fönster färdigt, har svårt att se att någon kan göra en ordentlig flyttstädning av bara kök och badrum på 3 timmar...

Flyttstäda flera gånger, just städdagen så är lägenheten tom , kyl frys redan avstängt tycker det går fort men då har jag rent hemma så bara snabbt gå över allting. Ugnen görs ofta ren likaså drar utspis osv så bara dammsuga o våttorka
Gär lätt på 3g effektiv tid.
Citera
2026-09-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Då är du antingen bättre än du tror på att städa jämfört med gemene man eller - mer troligt - du har haft tur vid inspektionerna.

Den som är lat anlitar flyttstäd istället för att städa själv.
Jag har anlitat flyttstäd två gånger och båda gångerna har de fått komma tillbaka och göra om sen har jag ändå fått städa själv.

Förstår inte hur det kan vara så svårt.
Citera
2026-09-21, 17:12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag har anlitat flyttstäd två gånger och båda gångerna har de fått komma tillbaka och göra om sen har jag ändå fått städa själv.

Därför man bör ta en seriös firma som man hört av andra och värden är bra.
Oftast kostar dom men kvalite kostar idag.

Oseriösa dra ner på dom enda två saker som går nämligen sämre och billigare städmedel , samt okvalificerade städare (minimi lön)
Citera
2026-09-21, 17:19
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:

Besiktningen har blivit tuff, själv hade tanten med sig fuktservetter och kollade med den runt alla handtagen i köket o i badrummet. Jobbig tant, jag tror de har satt i systemet att inte godkänna och sedan fakturera för städning trots att de inte gör det alls.
Citera
2026-09-22, 07:06
Medlem
Damortes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det beror på var man bor. Det är inte alltid du kommer under 5k fast du har RUT.

Men det är naturligtvis kanon om man kan nyttja det.

Om priset är tillräckligt högt kommer givetvis priset bli högre än 5000, även med RUT. Men det hör ju inte till saken överhuvudtaget, eftersom priset inte var så högt i detta fall.

Faktiskt förstår jag inte alls vad du ville säga med detta?
Citera
2026-09-22, 07:20
Avslutad
Städning ska helst ske innan besiktning, lättare att finputsa om nåt missats.

Vid inga anmärkningar så kan den nyinflyttade inte gnälla.

Godkänd flyttstäd vid besiktning – så klarar du kraven.
https://www.j2flytt.se/blogg/godkand-flyttstad-vid-besiktning/
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in