2026-09-19, 08:42
Medlem
Damortes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Tror inte att det blivit billigare om du själv anlitat en städfirma.
Det blir definitivt billigare om man själv anlitar städfirma eftersom du då kan använda dig av rut-avdraget vilket ju halverar kostnaden.
Citera
2026-09-19, 08:47
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Det blir definitivt billigare om man själv anlitar städfirma eftersom du då kan använda dig av rut-avdraget vilket ju halverar kostnaden.
Det beror på var man bor. Det är inte alltid du kommer under 5k fast du har RUT.

Men det är naturligtvis kanon om man kan nyttja det.
Citera
2026-09-19, 09:22
Medlem
ska jag flytta en gång till byter jag kvart med nån så slipper man städ inspektion
Citera
2026-09-19, 09:37
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Städfirmor är heller ingen garant för att det blir bra. Anlitade en städfirma för 5-6 år sen, och det blev förjävligt. De kom tillbaka och gjorde om det, denna gång skickade de en invandrare som varken kunde svenska eller engelska och grejorna i en låda. Lite skurmedel och någon borste.

Var själv inte på plats då utan hade redan flyttat, så en gammal granne släppte in personen. Såklart blev det inte rent då heller, varpå jag ringde upp och skällde ut företaget. Två reklamationer, herregud…

Sen kom de en tredje gång, därefter inspektion från hyresvärden som efter tveksamhet godkände det.

Och nej, det var ingen Alibabas städ AB, minns inte firman men den var legit. Kanske bara hade otur och fick nötter till mig.

Så sant så men då har man i alla fall garantier även om det blir jobb för en själv att följa upp om det inte blir godkänt, som du själv fick uppleva.

Tycker jag hör relativt vanligen att städfirmor får göra om sin städning. 5000kr låter inte orimligt om man inte letar efter flyttstädare på facebook marketplace eller något.

Sen ska man inte tro att "störst på flyttstäda" företag är bättre än mindre företag. Ofta har dom större hamnat i en fas där man försöker göra det så billigt och snabbt som möjligt och leva på marknadsföring medan ett mindre är i behov av bra recensioner för att få näsan över vattenyta för att synas.
Citera
2026-09-19, 10:43
Medlem
60kvm + akutinringd städfirma och inget RUT avdrag för 5000kr är väldigt bra pris skulle jag säga för det här slarvet. Det hade lätt kunnat blivit det dubbla.

Skulle inte tjafsa om detta. Precis som mycket annat så behöver man som vuxen köpa in tjänster om man inte kan själv. Flyttstädning är svårt och mycket tidskrävande jobb.
Citera
2026-09-19, 11:46
Medlem
Du hade säkert betalat 3000-4000 kr för att anlita en firma, som tar skiten ifall din hyresvärd inte godkänner. Tänk på att vi har RUT-Avdrag i Sverige!

Vissa hyresvärdar går runt med vita handskar och kollar lister ovanför dörrar osv. Så det är nästan omöjligt att inte få straff.
Citera
2026-09-19, 12:54
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?

Inte ens jag som gammal militär skulle försöka ge mig in på att flyttstäda själv. Bättre att skita helt i det och leja bort eländet från början, då spar man både tid och frustration.

Så, ja det är helt rimligt att du debiterades den summan.
Citera
2026-09-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?
Hade hyresvärden varit snäll så hade dom gett dig en chans att göra om och göra rätt,tyvärr är det nog bara att betala,fast 5000 tycker jag låter lite högt.
Fick med nedslag på min senaste städning och ändå anlitade jag nån oseriös städfirma som kom med 2 ryskor eller något som tydligen slarvade med städningen.
Fick komma dagen innan jag skulle vara ute från lägenheten och göra om allt!! tog säkert 6 timmar..
Senast redigerad av supermuppen1 2026-09-19 kl. 13:30.
Citera
2026-09-19, 13:57
Medlem
Barentss avatar
En flyttstädning av en liten trea kostar efter ROT 4500 kronor. Så helt klart överdebiterat. Men visst finns det överkänsliga människor, som så fort de flyttat in kollar bakom element, ovanpå listar ovan dörrar, längst in i ugnen, i badrumsgolvbrunnen. Och hittar de skit ringer de polisen. Sverige har ett antal rabiata gamlingar.

Vill tipsa om att om det är en privat person/köparen som krävt beloppet, så måste han FÖRST visa upp felet för säljaren. Så att säljaren själv kan komma och städa igen. Om köparen bara sätter igång städningen så kan man helt enkelt säga att löste problemet själv och då får han stå sitt kast och man behöver inte betala.
Senast redigerad av Barents 2026-09-19 kl. 13:59.
Citera
2026-09-19, 14:57
Medlem
Hade du rengjort stickkontakterna?
Rengjort avloppet, ugnen, fläkten och alla fönster in och utvändigt?

Om inte.
Då beställs det städfirma
Citera
2026-09-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är fint när folk besvarar sin egen frågeställning i TS.

Jag tror inte du förstår vad en flyttstädning är och vad den inbegriper. Säger du själv att det "kunnat vara finare" så har du misslyckats med den, open and shut case.

Tumregeln är att det ska vara så rent att det öht inte märks att någon bott där innan den nya hyresgästen flyttar in.

Den här användaren tycker att man ska renovera lägenheten istället för att städa den.

Lycka till att få det "så rent att det öht inte märks att någon bott där" i en lägenhet som det passerat över 3 hyresgäster i..
Citera
2026-09-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är svårt att lyckas själv. Nästan så man kan tro att de som jobbar med att städa är bättre på det 😉
Det är inte svårt att städa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in