Jo, det hade blivit billigare att själv anlita en städfirma eftersom man som privatperson kan använda RUT-avdraget, vilket hade "trollat bort" halva arbetskostnaden.
Hyresvärden kan inte utnyttja RUT.
Jag kollade upp det, och 5 000:- för en lägenhet på 60 kvadrat är ungefär vad städfirmorna tar.
Med RUT-avdraget hade Ts alltså fått betala under 3 000:- för en städning.
Jag kollade upp det, och 5 000:- för en lägenhet på 60 kvadrat är ungefär vad städfirmorna tar.
Så kan det vara, men oavsett det så är det mycket billigare att anlita en städfirma som privatperson än som företagare/hyresvärd, och Ts fick ju betala städningen utan RUT.
2500:-
10h a 500:- mer förtjänar inte en städare och nä det tar inte en person 10h att städa en liten lägenhet. Max 3h
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.
Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.
Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?
Jag anlitar alltid en firma för flyttstädning. Alltid gått bra. Sklle det bli anmärkningar får de rätta till det. Desstom får du RUT-avdrag så du betalar 50%
10h a 500:- mer förtjänar inte en städare och nä det tar inte en person 10h att städa en liten lägenhet. Max 3h
Ja det är 50% på arbetskostnaden, men de kan ta betalt för exempelvis körning eller städmaterial, och då kan kostnaden bli lite mer än 50% av totalkostnaden.
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.
Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.
Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?
Bara att punga ut!
Jag anlitade en gång två st städerskor men fick ändå anmärkning!
Så det bästa är nog att göra det själv, riktigt noggrant