2026-09-18, 17:30
Medlem
Gjordes det ingen slutbesiktning
Citera
2026-09-18, 17:30
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Jo, det hade blivit billigare att själv anlita en städfirma eftersom man som privatperson kan använda RUT-avdraget, vilket hade "trollat bort" halva arbetskostnaden.
Hyresvärden kan inte utnyttja RUT.
Men var hittar man en flyttstäd för 5k?
Citera
2026-09-18, 17:39
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Men var hittar man en flyttstäd för 5k?

Jag kollade upp det, och 5 000:- för en lägenhet på 60 kvadrat är ungefär vad städfirmorna tar.
Med RUT-avdraget hade Ts alltså fått betala under 3 000:- för en städning.
Citera
2026-09-18, 17:44
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Jag kollade upp det, och 5 000:- för en lägenhet på 60 kvadrat är ungefär vad städfirmorna tar.
Kanske beror på var man bor.
Citera
2026-09-18, 17:52
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Kanske beror på var man bor.

Så kan det vara, men oavsett det så är det mycket billigare att anlita en städfirma som privatperson än som företagare/hyresvärd, och Ts fick ju betala städningen utan RUT.
Citera
2026-09-18, 17:56
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:

2500:-

10h a 500:- mer förtjänar inte en städare och nä det tar inte en person 10h att städa en liten lägenhet. Max 3h
Citera
2026-09-18, 18:07
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?

Jag anlitar alltid en firma för flyttstädning. Alltid gått bra. Sklle det bli anmärkningar får de rätta till det. Desstom får du RUT-avdrag så du betalar 50%
Citera
2026-09-18, 18:13
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
2500:-

10h a 500:- mer förtjänar inte en städare och nä det tar inte en person 10h att städa en liten lägenhet. Max 3h

Ja det är 50% på arbetskostnaden, men de kan ta betalt för exempelvis körning eller städmaterial, och då kan kostnaden bli lite mer än 50% av totalkostnaden.
Citera
2026-09-18, 18:20
Medlem
Citat:
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?

Bara att punga ut!

Jag anlitade en gång två st städerskor men fick ändå anmärkning!

Så det bästa är nog att göra det själv, riktigt noggrant
Citera
2026-09-18, 18:27
Avstängd
Citat:
Tog ju en hel vecka och städade men men.
Väldigt abstrakt med vad man tycker är tillräckligt fint
Du har kastat en vecka åt helvete du fick ändå betala… fy fan vad surt men anywho

5000 är rimligt. Orimligt för dig kanske som slösar en vecka på städ
Citera
2026-09-18, 18:31
Medlem
En dyr läxa
Citera
2026-09-18, 18:39
Medlem
Själva nyckelfrasen är angiven i fetad text nedan:

Citat:
...och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Man flyttstädar EFTER det att man själv flyttat ut sina grejer och "så gott jag kunde" var alltså inte bra nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in