2026-09-18, 16:22
Medlem
INGSOCs avatar
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?
Citera
2026-09-18, 16:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det kan absolut vara rimligt. En flyttstädning ska vara ordentligt gjord och har man fuskat så blir det omstädning och företaget tillkallar helt enkelt en städfirma som löser det.
Citera
2026-09-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Hej, flyttade nyligen ut från en lägenhet på 60 kvadrat och veckan innan jag flyttade ut såg jag till att städa så gott jag kunde.

Hade självklart kunnat vara finare då jag inte är någon professionell städare men tyckte inte det såg helt förjävligt ut då jag lade ner ett antal timmar på städningen.

Nu har jag blivit debiterad 5000kr för 9 timmar städning av lägenheten, undrar om det är rimligt och om det är något man kan göra, eller är det bara att punga fram stålarna?
Annars i framtiden är det bättre att anlita ett eget städföretag för att spara pengar?
Helt rätt, om man inte städar ska man straffas. Tar flera dagar att städa allt så det ser fint ut. Du var lat.
Citera
2026-09-18, 16:28
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det bästa är ju att gå igenom städningen med värden innan man flyttar.

Rengjorde du golvbrunnar och vattenlås? Dammsög du bakom kyl/frys/spis?
Rengjorde du ugnen?
Torkade du persiennerna?
Putsade du fönstren?
Torkade du ovanpå köksskåpen?
Avfläckade du väggar och dörrar?
Citera
2026-09-18, 16:28
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Helt rätt, om man inte städar ska man straffas. Tar flera dagar att städa allt så det ser fint ut. Du var lat.
Tog ju en hel vecka och städade men men.
Väldigt abstrakt med vad man tycker är tillräckligt fint
Citera
2026-09-18, 16:29
Medlem
One2Manys avatar
Citat:

Det är fint när folk besvarar sin egen frågeställning i TS.

Jag tror inte du förstår vad en flyttstädning är och vad den inbegriper. Säger du själv att det "kunnat vara finare" så har du misslyckats med den, open and shut case.

Tumregeln är att det ska vara så rent att det öht inte märks att någon bott där innan den nya hyresgästen flyttar in.
Citera
2026-09-18, 16:32
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är fint när folk besvarar sin egen frågeställning i TS.

Jag tror inte du förstår vad en flyttstädning är och vad den inbegriper. Säger du själv att det "kunnat vara finare" så har du misslyckats med den, open and shut case.

Tumregeln är att det ska vara så rent att det öht inte märks att någon bott där innan den nya hyresgästen flyttar in.
Aja surt, hade det varit bättre att anlitat en städfirma som tog hand om det tror du?
Hade man sparat pengar då?
Fattar inte hur man som vanlig person ska få det att se helt nytt ut utan att ha grov autism av något slag
Citera
2026-09-18, 16:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Aja surt, hade det varit bättre att anlitat en städfirma som tog hand om det tror du?
Fattar inte hur man som vanlig person ska få det att se helt nytt ut utan att ha grov autism av något slag
Tror inte att det blivit billigare om du själv anlitat en städfirma.
Citera
2026-09-18, 16:38
Avslutad
5 000 kr låter spontant väldigt mycket, men det avgörande är nog vad som faktiskt stod i avtalet och om hyresvärden kan visa vad som behövde åtgärdas.

Jag hade absolut inte bara betalat utan att först be om underlag. Be dem specificera vad som gjorde att städningen bedömdes som bristfällig, hur de kom fram till 9 timmar och gärna få kopia på eventuell besiktningsrapport och bilder.

Om de själva har beställt städningen bör det dessutom gå att få fakturan från städfirman. Då kan du åtminstone se om 5 000 kr faktiskt motsvarar den kostnad de haft.

Och ja, inför nästa flytt kan det vara värt att anlita en städfirma – inte nödvändigtvis för att det alltid blir billigare, utan för att du får ett kvitto och kan visa att flyttstädningen är utförd av en firma.
Citera
2026-09-18, 16:40
Medlem
One2Manys avatar
Citat:

Det bästa hade väl varit att göra ett gediget jobb själv, men det hade gått åt åtskilliga timmar beroende på hur skitigt du haft det.

Jag har ingen aning om vad en flyttstädning kostar kontra din deposition/kostnad för städbolaget fastighetsägaren anlitar.

5000 låter billigt, tror de brukar ta betalt per kvadrat. Så det är möjligt att det du städade och det fastighetsägaren debiterar dig för sin städning ändå är billigare än vad en städfirma kostat.
Citera
2026-09-18, 16:41
Medlem
Citat:

Varför var du inte med när man besiktade städningen??
Citera
2026-09-18, 16:44
Medlem
Om TS hade bokat flyttstädning hos Hemfrid(störst i sverige på privatstädning?) hade det kostat 3600 efter RUT avdrag. Är inte säkert på att hyresvärden kan göra RUT avdrag.
Plus att det var "akutstädning" med en ny hyresgäst som står i trapphuset och vill flytta in.
Så 5000 kr är nog rätt bra pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in