2026-09-17, 08:45
Medlem
AI LLM 20$ i månaden 2025 kostar nu 150 $ i månaden ?

Har kört flera modeller parallellt 2023-2026 nu och slutsatsen i september 2026 är fan inget annat än ett praktfiasko. Kommer ni ihåg 2024-2025? Då såldes skiten in som autonoma superagenter som skulle vända upp och ner på juridik, finans och kodning.

Nu sitter vi här i slutet av 2026 och vad fan har vi fått? En lobotomerad sekreterare med minnesförlust som: glömmer premisserna mitt i en session. Ber om ursäkt, lovar bättring, spyr ur sig exakt samma felformulering en gång till. Fastnar i ändlösa loopar så fort man ber om skarp logik istället för generiskt icke relevant innehåll.

Det roligaste av allt är affärsmodellen bakom. De tar 3 000 spänn om året för ett abonnemang. Vad kostar driften? Kanske en tusenlapp i el för servern och några tior i hårdvaruslitage per aktiv användare.

Är det fler här som märkt hur hårt modellerna tacklat av de senaste månaderna, eller sitter folk fortfarande och sväljer hypen? Det är dock inte Hype om man betalar!?

För att få den IQ som utlovades krävs idag abonnemang på minst 1000 kr per månad. Alla dessa modeller hos CLaude tex Heikku, sonnet, Opus och allt vad det heter och Fable det är mkt trams. Det skiljer inget på Sonnet 4,6 Low mid high max eller Sonnet 5 low mid high max. 10 -tals modeller med nästan ingen skillnad alls och om man postar text på mer än 1000 ord vips: 'Dokument 74 är tomt – inget innehåll kom med. Klistra in texten direkt i chatten så kollar jag igenom det du skrivit. 🎯'.. 'Även dokument 75 är tomt. Klistra in texten direkt i chatten. 🎯' byter man från Sonnet 4,6 Low till Sonnet 5 mid just i dessa fall så ser den pllötsligt texten man klistrade in.

Kontentan: Det som kostade 20$ i månaden 2025 kostar nu om man inte bara vill använda lite grann 150 $ i månaden.
Citera
2026-09-17, 08:53
Avstängd
Har vi varit nAIva?

Skämt åsido, naturligtvis har det varit orimlig 'hype' även denna gång, precis som tusentals andra saker genom historien. Självkörande bilar, Hyperloop, ny batteriteknologi som "förändrar allt!", tekniska lösningar på växthuseffekten, kryptovalutor som skulle ta över helt, NFT's, fusionsreaktorer, osv. osv.

Dessutom lär serverhallarna snart stängas ner ändå, då mänskligheten har mer brinnande problem framför sig.
Citera
2026-09-17, 09:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu har jag bara lekt lite med gratisvarianten av ChatGPT i ett par olika diskussioner men det händer ofta som den helt enkelt missar information som man tidigare skrivit om, att den helt enkelt skriver helt fel om saker som står klart och tydligt och sen alla dessa glada hurrarop när man frågar något om hur smart frågan var, vilket intressant ämne, vad mycket man kan osv.

Man måste verkligen vara med och rätta den titt som tätt och då har jag ändå inte använt den till någon direkt viktig funktion även om jag fått hjälp att göra någon excellösning i VB och det fixade den galant efter några försök. Mest jag själv som kom på nya funktioner.
Citera
2026-09-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Har vi varit nAIva?

Skämt åsido, naturligtvis har det varit orimlig 'hype' även denna gång, precis som tusentals andra saker genom historien. Självkörande bilar, Hyperloop, ny batteriteknologi som "förändrar allt!", tekniska lösningar på växthuseffekten, kryptovalutor som skulle ta över helt, NFT's, fusionsreaktorer, osv. osv.

Dessutom lär serverhallarna snart stängas ner ändå, då mänskligheten har mer brinnande problem framför sig.

Självkörande bilar tror jag dock på, men de kommer inte på en gång utan pö om pö. Det är ganska logiskt. Ingenting är logiskt med chatt gpt och har släppt det, det är bara bortförklaringar.
Citera
2026-09-17, 09:40
Medlem
Jag bytte ett tag från chatgpt till gemini för jag tyckte gemini verkade bättre och svarade snabbare.

Främst var det den långa tiden som fick mig att byta.

När jag kört med gemini ett tag så insåg jag hur dåliga svaren ofta blir och hur mycket fel den hade. Den säger sig ha tillgång till internet men glömmer bort osv.

Bytte åter tillbaka till chatgpt, och visst den kanske inte klarar allt, men jag tycker den hjälper mig enormt mycket jämfört med vad den kostar. Den har betalt sin egna avgift många gånger om för min del.
Citera
2026-09-17, 09:46
Medlem
Ja man vill ju köra bilen själv inte sitta i nått som åker omkring själv..
Även om det kanske är kul för teknikerna att göra en sån bil så är det ju inget roligt i slut änden.
För mycke av allt bara
Citera
2026-09-17, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Självkörande bilar tror jag dock på, men de kommer inte på en gång utan pö om pö. Det är ganska logiskt. Ingenting är logiskt med chatt gpt och har släppt det, det är bara bortförklaringar.
Ja vi får väl se.

Nej, AI-boomen är en enda återvändsgränd. Även i Sverige tänker vi lägga ofantliga mängder energi på skräpet - ett enda servertempel kommer dra lika mycket som hundratusentals hushåll:
I Sverige är det storsatsningen på ett nytt datacenter för artificiell intelligens vid Gorsingberget utanför Strängnäs som toppar listan över de största planerade datacentren. Anläggningen beräknas sluka en yta på cirka 350 000 kvadratmeter, vilket motsvarar ungefär 50 fotbollsplaner. Det beräknas bli en av Europas största anläggningar med en kapacitet på 750 megawatt. Vilket motsvarar en årsförbrukning av el för 320 000 villor. Anläggningen beräknas kosta uppemot 95 miljarder kronor.
https://www.byggvarlden.se/har-byggs-nordens-60-storsta-datacenter/

Att frivilligt och utan skrupler outsourca vårt tänkande, bli dummare och samtidigt fortsätta med miljöförstöring.. Endast människan hade kunnat koka ihop något så självutplånande genomdumt!

Glömde en annan stor 'hype' som alla verkar ha glömt: Metaverse. Ni vet, anledningen till att Facebook bytte namn till Meta? För att alla i framtiden skulle leva i 'the Metaverse'?
https://stephenmoore.medium.com/rip-the-metaverse-only-73-billion-wasted-02c396a06a02
Woops!
Citera
2026-09-17, 10:04
Medlem
Jag använder ChatGPT (betalversion, Extra High/Pro) dagligen i mitt jobb, och det är utan tvekan värt mer än 1 500 kronor i månaden bara i den tid jag sparar. Jag upplever inte alls de problem du beskriver, men jag antar att det beror på många faktorer.

Jag räknar med att de bättre modellerna på sikt (när de blir ännu mer självgående) kommer att kosta >10k/mån, och många företag kommer gladeligen betala för det. Det är inte omöjligt att tillräckligt avancerade AI-modeller, med möjlighet att arbeta autonomt med avancerade uppgifter, kan kosta >50k/mån och även då vara värt pengarna.
Citera
2026-09-17, 10:05
Medlem
triptykens avatar
Ja men det är för att företag som Anthropic är modern ekomisk historias minst vinstdrivande företag. Dom knäcker ffs Uber!

Deras inkomst är ENBART investerare. Inget annat. Och som del sin reklam subventionerar dom just era prompter. (Och kör på AI kommer bli självmedveten och ta över världen, eller har "brutit sig fri" osv. Sälj sälj)

3000 per år är fortfarande mindre än dom gör av med för en användare på ett år.

Och när dom försöker få företag att betala hela summan för användandet har dom företagen helt enkelt slutat använda det. Det är billigare att anställa en samling folk.
Citera
2026-09-17, 10:08
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Finns ingen bubbla.

Däremot kommer låg iq användare såklart kritisera ai. Precis som samma människor kritiserar mänskliga experter.

De som kritiserar ai är samma människor som inte tror på vetenskap som klimatförändringarna, eller som tror att olja är en oändlig resurs som aldrig tar slut. De gillar Trump, för han är korrumperad och ond dvs "smart". De har några skruvar lösa med andra ord.

Jag är själv kritisk till ai, men det är just pga den fungerar så bra, därför är den ett hot mot våra jobb, och den vi har idag är den sämsta vi någonsin kommer ha.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-09-17 kl. 10:14.
Citera
2026-09-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja man vill ju köra bilen själv inte sitta i nått som åker omkring själv..
Även om det kanske är kul för teknikerna att göra en sån bil så är det ju inget roligt i slut änden.
För mycke av allt bara

Kul för alla körkortslösa också att äntligen kunna ratta omkring Ganska stor marknad skulle jag säga. Sen kommer att kunna köra full, avsvimmad m.m.
Citera
2026-09-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Kul för alla körkortslösa också att äntligen kunna ratta omkring Ganska stor marknad skulle jag säga. Sen kommer att kunna köra full, avsvimmad m.m.
Ja presis fast låsta händer vid ratten och den styr själv wow
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in