Citat:
Ursprungligen postat av
Stiber
Jag använder ChatGPT (betalversion, Extra High/Pro) dagligen i mitt jobb, och det är utan tvekan värt mer än 1 500 kronor i månaden bara i den tid jag sparar. Jag upplever inte alls de problem du beskriver, men jag antar att det beror på många faktorer.
Jag räknar med att de bättre modellerna på sikt (när de blir ännu mer självgående) kommer att kosta >10k/mån, och många företag kommer gladeligen betala för det. Det är inte omöjligt att tillräckligt avancerade AI-modeller, med möjlighet att arbeta autonomt med avancerade uppgifter, kan kosta >50k/mån och även då vara värt pengarna.
Jag kör ChatGPT Plus privat och har Svea på jobbet (vi får inte ladda upp, peka på eller ens copy-paste:a från dokument eftersom allt åker raka vägen till USA).
Har rätt lång erfarenhet från IT-sidan, så ur min synvinkel så är hela "AI"-grejen rätt naturlig. Det mystiska är hypen, eftersom I:et i praktiken inte ens ännu existerar. AI:n är inte intelligenta, de är fortsättningsvis bara automatisering, med den "breakhtrough" att genom att lära dem att förstå språk så kunde man för första gången suga in ett enormt kunskapsunderlag och sortera upp det. Men det är vad alla LLM:s är, den språkbaserad, automatiserad hantering av den samlade kunskapen.
Och det är jävligt bra och effektivt, om man förstår vad det är och hur det funkar. Om man däremot tror att det finns "intelligens" på andra sidan prompten, då är man HELT ute och seglar.
ChatGPT är den bästa python-kodare jag haft, men ChatGPT klarar inte av att fatta nyttan med den script/det lilla system jag vill ha. Jag kan alltså inte skriva en prompt som säger "jag har det här problemet" och inbilla mig att AI skulle lösa det. Men om jag skriver "jag har det här problemet, jag vill lösa det så här och jag vill att du inklederar det här och det här", då får en jävla massa nytta av ChatGPT. Det går snabbt, AI:n kollar också logiken, kollar efter andra (tidigare) lösningar och föreslår dellösningar. Om jag bara handleder AI:n genom processen så är slutresultatet gediget och uppnått på otroligt mycket kortare tid och med mycket mindre kostnad än om jag kodat själv, anställt en skicklig kodare eller försökt hitta nån kommersiell mjukvara som klarar av just det jag vill ha gjort.
Och det är "AI" i ett nötskal. Den största kunskapsresurs vi nånsin haft tillgång till, men som är väldigt tunn på "intelligens"-fronten...
Och av det följer givetvis att nu när alla LLM-företaget sugit in det mesta av kunskapen så har de nått en platå. Med en avgrund framför. De har kunskapen lagrad, de har sin språkmodell, men de har ingen egentlig artificiell intelligens att tala om. Kunskapen och användningen av den, i kombination med automatisering, är definitivt produkter de kan sälja. Men deras nuvarande värde speglar inte värdet av deras tjänster och produkter, det innehåller en enorm förväntning på nåt slags banbrytande, övermänsklig intelligens. Som tar oss till "nästa steg". Och den finns bara inte, trots att de i ökande desperation dels slänger miljarder på att försöka nå ett sånt genombrott och bygger om sina modeller för att emulera sådan intelligens.