2026-09-18, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har du själv suttit vallokal och tagit emot och räknat röster? Antingen vet du inte hur det går till eller så låtsas du att valet är 100% säkert. Jag tog upp hur enkelt det skulle kunna gå att fuska och jag har själv sett det.

Jag svarade visst på din fråga men du kan uppenbarligen inte tänka i flera led. Byter man ut 10-20% godtyckligt ur valsedlarna och lägger i exakt samma mängd valsedlar där man vet att SD och nu kanske AfS inte finns så kan man hålla dem nere utan att styra exakt med hur mycket. Det krävs inte särskilt många inblandade. Det var ju i någon valkrets för något eller några val sedan där L fick +90% av rösterna och man skyllde på att det var klanröster. Man ursäktade också det hela med att det inte påverkade utgången. Hur vet vi det? Att tro att det inte fuskas i valen så är man riktigt naiv eller bakom flötet.
Du har inte svarat på vad logiken är bakom att först låta SD växa ohämmat och efter förra valet få stort politiskt inflytande, för att i detta val putta ned dem ett fåtal procent. Samtidigt som AfS gör en omvänd resa. Skulle resultatet systematiskt manipuleras för att hålla SD borta hade det politiska landskapet sett annorlunda ut.
Jag har f.ö suttit som röstmottagare i en mindre kommun en gång (2014). Kan inte påstå att det väckte misstankar wller gjorde något större intryck.
Citera
2026-09-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Ja, rösterna räknas inte föränn alla väljare har lämnat och man bryter upp valurnan, man får lov att ställa sig i kön senast kl 20. Var själv röstmottagare och då satt vi till midnatt och räknade. Förtidsrösterna kommer med post till vallokalen under söndagen och skrivs in i röstlängden. Om någon har både förtidsröstat och ångerröstat så gälls inte förtidsrösten. Annars släpps de ner i samma urna och vi räknar allt tillsammans.

OK för att man är precis och ställer sig i kön senast 20.00, för det är ju då valet är över. Men kontrollerar man det. Har man vakter så att det inte fylls på folk kontinuerligt även efter 20.00. Låste att man ni Umeå hade haft timslånga köer och inte lyckats kalla in mer personal eller arrangera övervakning av kön. Hur länge fick folk hålla på att rösta där?

Jag tycker det är gott om tid att få rösta från 26 augusti både i vallokaler "hemmavid" och ute i världen på de svenska ambassaderna. Själv röstade jag redan 29 augusti genom kommunala ombud som kom med en hel och fullständig utrustning (Låda, skärm, "data-läsare" m.m.) och två pålitliga personer som var ute i god tid. Jag har inte behövt ångerrösta.

Men når alla vet hur viktigt det är att delta i valet så ger det ett märkligt intryck att komma 19.58 och ställa sig i nybildade köer utan att länsstyrelsen /valmyndigheten larmas om att det är stor trängsel och folk tvingas köa i timmar!!
Citera
2026-09-19, 16:30
Medlem
Man får ställa en valförrättare sist i kön klockan 8. Alla som då står i kön framför denna får rösta.

Sedan nämnde någon tidigare om att byta sedlar, och att urnan öppnades innan 20. Det ska inte gå till så. Det är direkt felaktigt oavsett om man har bytt sedlar eller inte. Den ska vara plomberas från att första röstare sett att den är tom, och den under överinseende blir plomberas, tills den öppnas när valet är stängt.
Hoppas den som gjorde så blev anmäld.

Och till alla er som misstror valet och räkning, det är öppet i alla lokaler från start på valet, tills efter räkningen är klar och inrapporterad, så ni kan åka ut på plats, sitta och titta hela dagen, lyssna vad som rapporteras in och sedan ta en titt på detta på webben så att det stämmer med vad som rapporterades på valkvällen/natten.

De partier som skriker att det fuskas har samma möjlighet till detta, men väljer då inte att nyttja detta för då skulle man inte (i just detta fall) kunna skrika att det fuskas.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
OK för att man är precis och ställer sig i kön senast 20.00, för det är ju då valet är över. Men kontrollerar man det. Har man vakter så att det inte fylls på folk kontinuerligt även efter 20.00. Låste att man ni Umeå hade haft timslånga köer och inte lyckats kalla in mer personal eller arrangera övervakning av kön. Hur länge fick folk hålla på att rösta där?

Jag tycker det är gott om tid att få rösta från 26 augusti både i vallokaler "hemmavid" och ute i världen på de svenska ambassaderna. Själv röstade jag redan 29 augusti genom kommunala ombud som kom med en hel och fullständig utrustning (Låda, skärm, "data-läsare" m.m.) och två pålitliga personer som var ute i god tid. Jag har inte behövt ångerrösta.

Men når alla vet hur viktigt det är att delta i valet så ger det ett märkligt intryck att komma 19.58 och ställa sig i nybildade köer utan att länsstyrelsen /valmyndigheten larmas om att det är stor trängsel och folk tvingas köa i timmar!!
Citera
2026-09-19, 16:32
Medlem
Knotknets avatar
Sverige har ett av världens robustaste valsystem.
Citera
2026-09-19, 19:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofilen
Det var droppen denna gången när jag såg 173 / 176 eller vad resultatet nu blev. Alldeles för jämnt varje gång.

Det är ett skådespel för Kreti och Pleti. Likt en Idoltävling arrangerad för att hålla oss hypnotiserade och ge oss någon känsla av progression och förändring.

Självklart är detta riggat och inget man kan lita på. Det finns ingen som helst garanti för att din röst inte hamnar i en soptunna.

Men plebejerna fortsätter att slita och knåpa på. Det kanske blir bättre snart!

Har du fortfarande tillit till myndigheterna och staten i denna fråga?
Litar du på dem?
I diktaturer brukar alltid sittande president eller regering vinna, just på grund av valfusk. I demokratier som Sverige och USA brukar alltid oppositionen vinna på grund av valfusk. Det är naivt att tro att oppositionen har sådan makt över myndigheter att de lyckas valfuska sig till seger.
Citera
2026-09-19, 21:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sverige har ett av världens robustaste valsystem.
källa tack och en oberoende seriös sådan då den inte finns, känner en rösträknare som fuskar medvetet tex
Citera
2026-09-19, 21:27
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
källa tack och en oberoende seriös sådan då den inte finns, känner en rösträknare som fuskar medvetet tex
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country
Citera
2026-09-19, 21:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country
seriös sida sa jag.

den där visar bara alla länder som säger sig ha demokratiska val likt sverige bedöms trovärdigare än tex diktaturer och korrupta länder men det har vi ju alltid vetat eller?
Citera
2026-09-19, 21:56
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
seriös sida sa jag.

den där visar bara alla länder som säger sig ha demokratiska val likt sverige bedöms trovärdigare än tex diktaturer och korrupta länder men det har vi ju alltid vetat eller?
Om du inte kan ta till dig seriös och riktig information så är det ditt problem.
Citera
2026-09-19, 22:01
Medlem
lakritcs avatar
Klanröstning hör inte hemma i en demokrati, så svaret är såklart nej.
Citera
2026-09-19, 22:03
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Om du inte kan ta till dig seriös och riktig information så är det ditt problem.
enligt dig seriös, och det bevisar du inte har så höga krav på vart du hämtar din fakta, och det är dina problem min vän inte mina, men det är ju därför landet ser ut som de gör pgr av sådana som dig
Citera
2026-09-19, 22:13
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
enligt dig seriös, och det bevisar du inte har så höga krav på vart du hämtar din fakta, och det är dina problem min vän inte mina, men det är ju därför landet ser ut som de gör pgr av sådana som dig
Du är en obildad vuxenbebis som är oförmögen att ta till dig kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in