Jag tror att folk har röstat så, ja. Vi har också sett att bland de med helsvensk bakgrund var det blågula blocket mer populärt. I vissa utanförskapsområden var de rödgröna helt överlägsna. Du får inte rösta i riksdagsvalet om du inte är svensk medborgare och det är inget demokratiproblem att svenska medborgare röstar, tvärtom! Men vi kan hitta förklaringen här att de rödgröna nådde fram till väljarna i dessa områden och deras kampanjer fick uppenbarligen stå oemotsagda.
Om jag trodde att de blågula skulle dra in mitt medborgarskap och skicka mig till ett land jag eventuellt har låg anknytning till (om vi tänker oss att mina föräldrar kom från ett utomeuropeiskt land) då skulle jag nog också rösta på V. Om vi istället tänker oss en förälder som har små barn som växer upp i ett område med hög brottslighet och gäng som rekryterar bland unga. Då kan säkert de blågulas syn på kriminalpolitiken verka lockande. Därför menar jag att siffror på över 90 procent i vissa distrikt för de rödgröna måste bero på att de fått en ensidig bild. Fast detta är inte fusk. Det är effektivt kampanjande.