Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Obildade skriver den här trådstarten.
Det var minst sagt höga krav för att delta, men jag gör ett försök.
Inledningsvis vill jag ifrågasätta antagandet att kunskap eller vetande kan mätas. Mängden kunskap hos den bildade respektive den obildade kan inte i dagsläget kvantifieras i någon objektiv modell. Det är inte att argument för att det varken kan eller inte kan göras, utan enbart att en sådan modell i dagsläget är obefintlig.
Om man studerar historiska individer och skiljer dem från kollektivet, blir båda grupperna en källa till kunskap för historikern.
Det innebär att "objektet", vare sig det är den bildade eller den obildade, inte begränsas av en viss mängd kunskap som kan erhållas utav respektive.
Snarare handlar det om den tid och den data som tillägnas och finns tillgänglig för att studera dem.
Det problemet rör sig i själva verket in i en olöst filosofisk fråga som i princip alla filosofer har ställt sig... är kunskap, liksom okunskap, begränsad eller oändlig?
De flesta landar i antagandet att det senare gäller, det vill säga att varken kunskap eller okunskap har några gränser.
Sålunda kommer framtidens historiker inte att begränsas av den mängd kunskap om bildade eller obildade som går att erhålla, utan enbart av tillgänglig tid, möjlighet men även prioritet.
Personligen anser jag att studiet av mänsklighetens ignorans bör ges högre prioritet. Jag är förvisso partisk i frågan, men detta beror på att jag anser att såväl individens som kollektivets livskvalitet får en betydligt större förbättringsfaktor genom studiet av, och lärandet kring, våra misstag.
Edit. Glömde en definition utav "misstag".
Misstag, substantiv. Handlingen eller tanken att ha gjort eller tänkt något som i efterhand visar sig orsaka lidande eller ofördelaktiga konsekvenser för en själv eller andra.
Substratum, ignorans.