Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Då förstår jag bättre vad du menar med verktyg. Och då hamnar vi kanske ganska nära min personliga ursprungliga tanke: att bildning inte främst handlar om hur mycket kunskap man har samlat på sig, utan om vad man förmår göra av det man möter – vad man ser, vad man väljer att fästa vikt vid och vad man sedan gör synligt för andra.
Korrekt.
Det är just utmaningen mellan objektivitet och subjektivitet som både har präglat och fortsätter att prägla det vetenskapliga etablissemanget.
Låt oss säga att jag exempelvis har ägnat hela mitt liv åt ett visst ämne. Jag har studerat det, skrivit böcker och etablerat mig som en erkänd och respekterad auktoritet inom området. Jag är någon som andra lyssnar på och fäster stor vikt vid.
Sedan kommer en annan vetenskapsman och upptäcker någonting som fullständigt demolerar det arbete jag har ägnat mitt liv åt. Han dekonstruerar mina argument och visar att de premisser och påståenden jag har byggt mina böcker på är bristfälliga.
Vad gör jag då?
Väljer jag att försvara mitt tidigare arbete, trots att den andre vetenskapsmannen objektivt och faktamässigt visar att mina grundläggande premisser är felaktiga?
Eller är jag beredd att överge det jag har byggt hela min vetenskapliga karriär kring?
Här står jag inför ett val som inte enbart är strikt vetenskapligt och objektivt, utan också subjektivt och psykologiskt. Jag måste i praktiken välja mellan att försvara det jag har byggt upp, mitt anseende och mitt ego, eller att offra detta till förmån för sanningen och den fortsatta forskningen.