2026-09-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
2018: 87,2%
2022: 84,2%
2026: 80,4%

Varför färre och färre folk röstar på valet?
För att folk vet att alltihop är teater.
Citera
2026-09-14, 11:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis som andra skriver, man ska inte stirra sig blind på procenten.

Det kan vara så att nya personer till landet ökat men att färre av dessa går och röstar, då minskar procenten. Det behöver inte innebära att de människor som hela tiden går och röstar har minskat även om det procentuellt kan se ut så.

Procent kan man luras mycket med beroende på hur man räknar och hur man jämför etc. vilka källor man använder och räknar procenten på etc.

Sedan är det nog så att det alltid är en viss procent människor som inte röstade i detta val men som kanske röstar i nästa val, därav det går lite upp och ner från val till val. Samma sak med de väljare man kallar för rörliga, där man röstar mer utifrån hur läget ser ut idag eller på kort sikt jämfört med trogna väljare som alltid röstar på samma parti.
Citera
2026-09-14, 12:01
Medlem
BlaBalks avatar
Årets siffror är ju inte färdiga ännu, ska du jämföra sådär får du ju räkna hur läget såg ut dagen efter valdagen. Det brukar tillkomma ett par-tre procent när sena rösterna är räknade. Så, det ser ut som att nedgången förvisso fortsätter, men bara med en procent eller så jmf med föregående val.
Citera
2026-09-14, 12:03
Medlem
SoulOfSophias avatar
Den psykiska ohälsan har ökat kraftigt sedan 2018. Så en faktor kan vara att folk mår såpass dåligt så att dom inte orkar engagera sig i politiken. Eller inte heller ens orkar ta sig till vallokalerna. Framförallt inte stå och köa där i timmar.
Citera
2026-09-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du begriper inte ens vad topp 3 bästa länder betyder? En svensk 6-åring begriper detta, varför gör inte du det?

Nej, Somalia ligger väldigt långt ner, för Somalia är inte alls som Sverige. Även det vet en 6-åring.

Om du vet framtiden, så kan du berätta om lite händelser som ska ske imorgon.
"Bästa land" är inte en mätbar KPI, det är en åsikt. Även det vet en 6-åring.

Vad är det som Sverige är bäst på enligt dig? Alla kaosbabbar som våldtar och skjuter allt som rör sig? Eller alla miljarder som har slösats på dessa parasiter? Eller den minskande yttrandefriheten? Jo visst, vänsterslödder som dig ser säkert det här som positivt.
Citera
2026-09-14, 12:51
Medlem
otellos avatar
Jag hade förväntat mig det omvända.
Citera
2026-09-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Ett av världens topp 3 bästa länder i enligt alla mätningar, anser du är "förlorat"?

Dina gissningar är ganska tokiga minst sagt.

Tyvärr har Sverige varit ganska vilset länge. De 4 senaste åren gav mig hopp om att vi skulle lyckas vända på skutan och bli ett långsiktigt lyckat och rikt land. Jag började på riktigt få upp hoppet med satsningarna på försvar, kärnkraft och få invandringen under kontroll.

Men nu har dumsvensken röstat emot sig själv... igen...

Jag håller alltså med om att Sverige är ett av världens bästa länder. Jag är bara orolig att det inte kommer förbli så. Hade allt varit skit hade jag inte behövt oroa mig för att det ska bli förstört. Folk verkar leva efter mottot "man vet inte vad man har fören man har förlorat det" medan vissa av oss kan se utvecklingen i realtid.
Citera
2026-09-14, 14:04
Medlem
Notera att ogiltig/makulerad så ingår den normalt i underlaget för valdeltagandet.
Senast redigerad av TaxiAnders 2026-09-14 kl. 14:12.
Citera
2026-09-14, 14:11
Medlem
Folk i Sverige , många verkar totalt ointresserade av politik. Ja jobba verkar va hela identiteten, därför är de bra de inte röstar. I min värld är okunniga ett hot mot demokratin! De är som småbarn.
Citera
2026-09-14, 14:14
Medlem
Citat:

Minskat politiskt förtroende och partiidentifiering...
Citera
2026-09-14, 14:23
Medlem
Blaskas avatar
Mycket invandrare som inte röstar också.
Citera
2026-09-14, 14:31
Medlem
Citat:

För att fler och fler förstår att samtliga etablerade riksdagspartier är kontrollerade och att valutgången spelar ganska liten roll. De stora avgörande frågorna är redan satta och får inte ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in