2026-09-14, 09:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Skrev i den andra tråden.
Som jag ser det så finns det endast 2 alternativ.

Alternativ 1:
En S+MP regering med passivt stöd från V och C.
Dvs Andersson lyckas övertyga V att lägga sig för att "blockera fascisterna" och någon form av politiskt utbyte typ några eftergifter i den offentliga sektorn som även C kan gå med på. Då kan även C slå sig på bröstet och säga att man släppt fram en regering utan några extremister.

Alternativ 2:
En M+KD+L regering med passivt stöd från SD och C.
Kristersson måste helt enkelt övertyga SD att ge upp sina ministerkrav i utbyte mot att man bevarar status-quo dvs en regering där SD står utanför men får mycket inflytande i vissa kärnfrågor. Då kan även C slå sig på bröstet och säga att man släppt fram en alliansregering utan SD.

Åkesson var förbannad igår för han visste att dessa 2 scenarion är vad som kommer ske. Hur eller hur så vet han att han precis gick miste om sin ministerpost, och att hans dagar som partiledare troligtvis är räknade då SD nu backar.

Så frågan blir vem mellan V och SD som är mest hårdnackad kring "Vi ska minsann ingå i en regering för vårt stöd". Någon av dem kommer att tvingas lägga sig för att 'ta ansvar'. Frågan blir även vem C egentligen avskyr som mest.
Jag tror på alternativ ett, tyvärr. Jag tror att motsättningarna mellan L+KD+M och C är för stora i nuläget, men det kan ju tina på sikt, men inte den här gången.
Citera
2026-09-14, 09:34
Medlem
Tror det slutar med att S själva bildar regering efter mycket tjafs med övriga partier.
Sedan en svag minoritetsregering fram till 2030.
Citera
2026-09-14, 09:35
Medlem
wwrs avatar
Eftersom alla partier förefaller kunna bilda regering med alla andra, med få undantag, så visar detta att alla partier lyder samma order och den politik vi får blir densamma som tidigare.
Citera
2026-09-14, 09:38
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tror det slutar med att S själva bildar regering efter mycket tjafs med övriga partier.
Sedan en svag minoritetsregering fram till 2030.
Sedan ska de få försöka få genom sin budget
Citera
2026-09-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
SVT har en interaktiv sida där man kan laborera med olika alternativ.

Jag provade endast S i en enpartiregering och fick följande svar:

”En minoritetsregering med enbart S är inte särskilt sannolik. MP och V har bundit upp sig hårt vid kravet att sitta i en regering de stödjer. C:s hållning är fortsatt oklar.”

Här är sidan för dom som vill prova olika alternativ:
https://www.svt.se/datajournalistik/val2026/pussla-ihop-sveriges-regering/
Jo, men V och C verkar hålla benhårt på att inte sitta i regering med varandra. MA däremot gjorde processen kort med MP när Löfvén hoppade av.
När jag röstade gjorde jag det för att tvinga fram just en enpartiregering. Jag är Sosse och röstade för en mer vänsterpolitik av Sossarna. Det gjorde jag genom att rösta på V.
I sakfrågor är jag för deras tandvårdsreform och borttagandet av vinster i välfärden vilket är två frågor V inte kommer släppa i en förhandling.

Vi har många gånger testat fyrpartiregeringar och de funkar om partierna ligger tillräckligt nära varandra. L och KD fick många stödröster. Vad väljarna egentligen vill ha såg vi vid årsskiftet.
Tidö är ett exempel på hur det blir med partier som inte drar jämnt.
Med fyra partier åt vänster får vi samma röra igen.
Detta vet alla partiledare/strateger.
Står sig det nuvarande resultatet borde de övriga tre rösta fram Magdalena för att hålla upp en fasad av enighet. Sedan kan S förhandla brett även med KD/L i sakfrågorna.

Jag pratade med Ygeman på Skenninge Marknad där jag nämnde det dumma med låst blockpolitik och han sa uttryckligen att S vill få bort det för Sveriges bästa.
Det var vad Maggan gjorde när hon slängde ut MP.
Citera
2026-09-14, 09:40
Medlem
Grevelesevis avatar
När kommer kramen mellan Elisabeth och Nooshi?
Om bara KD och L ger fingret till Magda måste C eller V förnedra sig och sina väljare.
Citera
2026-09-14, 09:40
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Ge oss omval
Det vore det bästa alternativet, men vad krävs för att få utlysa nyval?
Citera
2026-09-14, 09:41
Medlem
Knegares avatar
Citat:

Alternativ 1:
Dvs Andersson lyckas övertyga V att lägga sig för att "blockera fascisterna" och någon form av politiskt utbyte typ några eftergifter i den offentliga sektorn som även C kan gå med på. Då kan även C slå sig på bröstet och säga att man släppt fram en regering utan några extremister.

Alternativ 2:
Kristersson måste helt enkelt övertyga SD att ge upp sina ministerkrav i utbyte mot att man bevarar status-quo dvs en regering där SD står utanför men får mycket inflytande i vissa kärnfrågor. Då kan även C slå sig på bröstet och säga att man släppt fram en alliansregering utan SD.

Åkesson var förbannad igår för han visste att dessa 2 scenarion är vad som kommer ske. Hur eller hur så vet han att han precis gick miste om sin ministerpost, och att hans dagar som partiledare troligtvis är räknade då SD nu backar.

Så frågan blir vem mellan V och SD som är mest hårdnackad kring "Vi ska minsann ingå i en regering för vårt stöd". Någon av dem kommer att tvingas lägga sig för att 'ta ansvar'. Frågan blir även vem C egentligen avskyr som mest.

Tror alternativ 2 är politiskt självmord för Sverigedemokraterna, varför skulle någon rösta på SD nästa gång om de lägger sig platt för Moderaterna ännu en gång.
Då återuppstår alliansen till nästa val och SD tappar allt annat än att vara ett litet stödparti utan egentlig makt.
Citera
2026-09-14, 09:41
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:

Alternativ 1:

Alternativ 2:

Bra inlägg.
Centerpartiet är nog där man vill vara. Möjligheterna till inflytande på politiken är stort.
Man kan nog till och med kräva en ren S regering utan MP.

Helt klart är att Sverige kommer klara sig från de ekonomiskt mest skadliga förslagen eftersom C aldrig kommer gå med på det.
Citera
2026-09-14, 09:43
Medlem
S+V+Mp med passivt stöd av C är det enda rimliga efter den gigantiska vänstersvängen i valresultatet. Det är också det enda sättet för samtliga partier att slippa bryta sina löften.
Citera
2026-09-14, 09:45
Medlem
Vänsterpartiet har alltid dragit röda linjer och sen bangat ur eftersom de har inget bättre alternativ.

Finns inget som talar för att det skulle bli annorlunda den här gången.

Och Centerpartiet har stängt dörren för SD så den konstellationen kräver minst en mandatperiod till för att mogna, om det någonsin kommer att hända.
Citera
2026-09-14, 09:45
Medlem
Magdalena kanske vågar ta ett omval nu när det syns i orten att det lönar sig att rösta. Det borde ge ytterligare 5-10% åt rödgröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in