Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
SVT har en interaktiv sida där man kan laborera med olika alternativ.
Jag provade endast S i en enpartiregering och fick följande svar:
”En minoritetsregering med enbart S är inte särskilt sannolik. MP och V har bundit upp sig hårt vid kravet att sitta i en regering de stödjer. C:s hållning är fortsatt oklar.”
Här är sidan för dom som vill prova olika alternativ:
https://www.svt.se/datajournalistik/val2026/pussla-ihop-sveriges-regering/
Jo, men V och C verkar hålla benhårt på att inte sitta i regering med varandra. MA däremot gjorde processen kort med MP när Löfvén hoppade av.
När jag röstade gjorde jag det för att tvinga fram just en enpartiregering. Jag är Sosse och röstade för en mer vänsterpolitik av Sossarna. Det gjorde jag genom att rösta på V.
I sakfrågor är jag för deras tandvårdsreform och borttagandet av vinster i välfärden vilket är två frågor V inte kommer släppa i en förhandling.
Vi har många gånger testat fyrpartiregeringar och de funkar om partierna ligger tillräckligt nära varandra. L och KD fick många stödröster. Vad väljarna egentligen vill ha såg vi vid årsskiftet.
Tidö är ett exempel på hur det blir med partier som inte drar jämnt.
Med fyra partier åt vänster får vi samma röra igen.
Detta vet alla partiledare/strateger.
Står sig det nuvarande resultatet borde de övriga tre rösta fram Magdalena för att hålla upp en fasad av enighet. Sedan kan S förhandla brett även med KD/L i sakfrågorna.
Jag pratade med Ygeman på Skenninge Marknad där jag nämnde det dumma med låst blockpolitik och han sa uttryckligen att S vill få bort det för Sveriges bästa.
Det var vad Maggan gjorde när hon slängde ut MP.