2026-10-05, 17:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag håller med om att man får skilja på önskade och oöskade utfall samt sannolika och möjliga utfall. Men jag tror inte L under Simona Mohamson kommer byta sida. Hon har gått all in på närmandet till SD och jag har svårt att se vad ur hennes perspektiv hon skulle ha att vinna på en 180-graders sväng. Ser du något som talar för det?

För att undvika ett nyval där L riskerar att åka ur?

Man ska nog inte helt bortse från alternativet S, MP, C, KD, och L. Speciellt inte då alternativet är högst acceptabelt för både S och C.

Dock så tror jag inte att man ska avskriva möjligheten att C byter sida om SD avstår från ministerposter. Thand Ringqvist är inte Annie Lööf och det finns ett tryck på Centern att byta sida. Valresultatet kan ge en ursäkt till att göra så. Även här ska man ta i beaktande att ett nyval riskerar att sänka C:s stöd rejält.
'
V och C i samma regering känns inte längre möjligt. Speciellt inte i ett läge där sossarna är så stukade efter ett uselt val.
Senast redigerad av fernebo 2026-10-05 kl. 17:27.
Citera
2026-10-05, 17:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Det jag inte fattar är varför vänstersidan först nu ska sätta sig ner och samtala, varför gjorde man inte det INNAN valet?

Och om vi nu ponerar att V lägger ner sina krav på ministerposter så kommer dom ju ha krav på väldigt mycket vänsterpolitik istället, hur ska C kunna acceptera det?

Jag förstår verkligen inte hur vänstersidan plus C ska kunna få ihop en regering då C står så långt ifrån V och MP i allt förutom Invandring och miljö.
Citera
2026-10-05, 17:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Det faktum att L fortfarande har mandat i riksdagen visar att svenskarna aldrig har varit dummare. I övrigt var 2018 (egentligen 2014) det sista valet som spelade någon roll, och eftersom väljarna då valde att rösta fram vänstern så är Sverige kört - nu och för all framtid.
Nej, L är inte alls ett parti för idioter, det är ett parti för äldre damer med luddig filosofi och politik men de är alla väl utbildade och har bra jobb. Det finns plats för ett liberalt parti i Sverige, har funnits i 100 år, men de var bara vilse i pannkakan ett tag när de lurades tro att SD var faran. När SD tvärtom var räddningen.

Jag tänker inte heller på C som ett idiot-parti. De är bara lurade på samma sätt som L.

Partiet där logik och kunskap MEST ersatts av ideologi (dumhet) är naturligtvis MP. Att V släppte in Muhammed Ali antyder ganska stor dumhet i det partiet, det hade bara gått i MP eller V.
Citera
2026-10-05, 17:41
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Thand har börjat röra sig höger ut
https://www.expressen.se/nyheter/politik/centerpartiet-fortsatter-samtalen-till-hoger-naturligt/
Enligt källor i både C och de borgerliga partierna M, KD och L, pågår samtal på en rad olika nivåer.

men varför? Det räcker inte för en majoritetsregering. De måste fortfarande på något sätt ta med SD vilket är uteslutet för C.
Citera
2026-10-05, 17:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det jag inte fattar är varför vänstersidan först nu ska sätta sig ner och samtala, varför gjorde man inte det INNAN valet?

Och om vi nu ponerar att V lägger ner sina krav på ministerposter så kommer dom ju ha krav på väldigt mycket vänsterpolitik istället, hur ska C kunna acceptera det?

Jag förstår verkligen inte hur vänstersidan plus C ska kunna få ihop en regering då C står så långt ifrån V och MP i allt förutom Invandring och miljö.

Precis! V:s krav på politiken kommer ju knappast att minska om de ställs utanför. Tvärtom är väl min gissning.
Citera
2026-10-05, 17:42
Medlem
SD petar partitoppar: "Vill underlätta för C att acceptera oss"

https://www.friatider.se/sd-petar-partitoppar-vill-underlatta-c-att-acceptera-oss
Citera
2026-10-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
men varför? Det räcker inte för en majoritetsregering. De måste fortfarande på något sätt ta med SD vilket är uteslutet för C.
Det är nog det dom pratar om och sedan tar upp med SD, så kallad medlare/medling.
Citera
2026-10-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
SD petar partitoppar: "Vill underlätta för C att acceptera oss"

https://www.friatider.se/sd-petar-partitoppar-vill-underlatta-c-att-acceptera-oss
Det diskuteras här
(FB) SD petar flera riksdagstoppar

Blir nog förändringar i alla partier då det är nytt valresultat.
Citera
2026-10-05, 17:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Frågan är hur uteslutet det är i ett läge där SD är mer medgörliga än V och avstår från ministerposter?

C skulle tveklöst få igenom mer av sin politik med M, KD och L. Jag skulle inte vara så säker på att Thand Ringqvist prioriterar SD-motståndet lika högt som Annie Lööf gjorde.
Citera
2026-10-05, 17:48
Medlem
Gaffelpärms avatar
SD ändrar om lite bland folk högre upp. Det kan säkert va en tillfällighet men vissa av dessa är kanske ”lite obekväma och säger lite för aggressivt” sanningen i många fall. Jag gillar både Oscar, Tobbe och Jomshof, de är jävligt smarta.
Kan det vara pgr av C och ett steg närmande eller är det bara ett önsketänk att arga Magda och co blir snuvade på makten?

Edit: såg att det precis diskuterades. Var lite sen
Citera
2026-10-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
SD ändrar om lite bland folk högre upp. Det kan säkert va en tillfällighet men vissa av dessa är kanske ”lite obekväma och säger lite för aggressivt” sanningen i många fall. Jag gillar både Oscar, Tobbe och Jomshof, de är jävligt smarta.
Kan det vara pgr av C och ett steg närmande eller är det bara ett önsketänk att arga Magda och co blir snuvade på makten?

Edit: såg att det precis diskuterades. Var lite sen
Är ju bra att bredda sina kompetenser också framförallt då man ofta är i media.
Citera
2026-10-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På vilket sätt tycker du ETH gör det. Så sent som igår sade hon att c inte vill se v i en regering. Att den ståndpunkten ligger fast.

Jag menar att jag tror ETH kommer svänga och släppa fram en regering som V ingår i. Och sen hoppas jag att några centervildar röstar rött på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in