Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Intressant artikel och den bekräftar väl egentligen vad jag tänker. Centerns är väljare är vänster och anti-SD medans partiledningen är höger. Det är också pga att SD-hatet blivit en av centerns profilfrågor, t.o.m. den viktigaste frågan enligt artikeln, som centern inte har någon annanstans att ta vägen. De kommer att vika sig för V. Det märkliga är att så många politiska kommentatorer och även sossarna verkar vara rädda för att C ska byta sida. Det vore politiskt självmord, de kan inte det. Alltså kan V lugnt pressa på och köra in i kaklet. V verkar ju uppenbarligen ha fattat att centern saknar alternativ så jag tror inte de kommer vika sig.
Tror också att C viker ned sig, dock inte riktigt med samma motivering.
C är amerikanska nyliberaler som inte passar in i svenska förhållanden, och därför inte på höger-vänsterskalan. I USA är Demokraterna ekonomiskt höger och kulturellt vänster med svenska mått mätt.Man är en god människa om man anlitar invandrare för slavlön i utbyte mot att de får stanna i landet. Reinfeldt var inspirerad av detta när han gjorde överenskommelsen med Miljöpartiet om lågkvalificerad invandring. Efter att han försvann försökte Annie Lööf axla hans mantel. Det gick sisådär under Demirok. Men nu tror jag att de som fortfarande drömmer sig tillbaka till Reinfeldt hittat till C.
I artikeln framgår det att partiet ogillar mest efter SD är KD (inte V). KD är också ett parti som blivit amerikaniserat, fast då av Republikanerna (fram tills Trump spårade ur).
Att M och KD skulle börja med Reinfeldtpolitik igen är uteslutet, då tappar de till SD. C-väljarnas hopp står till vänstern.