2026-09-14, 21:00
Medlem
Vilken otroligt absurd diskussion.

Handlar era liv enbart om konsumtion? Smällfeta alkoholiserade människor som babblar om hur man ska maximera sin konsumtion. Sjuka jävlar.

Ta ut den pensionen som gör att du kan upprätthålla din livsstil (som förhoppningsvis är en frisk, positiv livsstil utan alkohol, tobak och liknande och full av energi och livsglädje). Sätt lite guldkant på vardagen och ge resten till dina barn och barnbarn.
Citera
2026-09-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Absolut, bäst att hantera pengarna själv och det inte bara per automatik går till andra med TJP , men spara med måtta om du inte har någon arvinge, lyxa till det.
väldigt svår frågeställning.
En arvinge finns, å på den punkten tror jag på att ge med varm hand, inte med kall. Finns ett hus, sådär 3m idag..
Citera
2026-09-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vilken otroligt absurd diskussion.

Handlar era liv enbart om konsumtion? Smällfeta alkoholiserade människor som babblar om hur man ska maximera sin konsumtion. Sjuka jävlar.

Ta ut den pensionen som gör att du kan upprätthålla din livsstil (som förhoppningsvis är en frisk, positiv livsstil utan alkohol, tobak och liknande och full av energi och livsglädje). Sätt lite guldkant på vardagen och ge resten till dina barn och barnbarn.
Inte någonstans har tråden handlat om konsumtion, inte någonstans. Det är ditt påhitt som du sedan argumenterar emot. Retoriskt kallas det att göra en halmgubbe.
Citera
2026-09-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
En arvinge finns, å på den punkten tror jag på att ge med varm hand, inte med kall. Finns ett hus, sådär 3m idag..

TJP PPM ingår ju inte i ditt dödsbo som du sa och givetvis inte allmän pension.. kör full gas om du kan hamna under statlig skatt, sen spara konservativt, eller hur du vill , privat så får arvingen det han får
allt försvinner ju när du dör för arvingar förutom det privata...
Citera
2026-09-14, 21:42
Medlem
Citat:
TJP PPM ingår ju inte i ditt dödsbo som du sa och givetvis inte allmän pension.. kör full gas om du kan hamna under statlig skatt, sen spara konservativt, eller hur du vill , privat så får arvingen det han får
allt försvinner ju när du dör för arvingar förutom det privata...
Håller helt med. Det man vill undvika är att bli en fattigpensionär på ålderns höst. Kanske är jag lite färgad av att alla släktingar blivit över 90. Ett visst mått av lyxproblem. Med lite pusslande håller jag mig just under gränsen upp till 80, men sen utför. Men är man då ännu frisk, så finns besparingar och mer fasta tillgångar.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-09-14 kl. 21:47. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-09-14, 21:55
Medlem
Citat:
Låt höra åsikter och tankar kring detta. Planerar sluta jobba till våren då jag blir 60, ta ut all semester å sen börja lyfta pension.

Har ett totalt pensionskapital på ca 12 miljoner. Tjänstepension, fribrev osv..

Skulle jag ta ut allt från nästa sommar och livet ut, så blir det ca drygt 40 tusen i månaden. Suttit och pusslat med allt på Minpension.

Funderar på att ta ut mer av tjänstepensionen i början, men då ha mindre när jag blir sådär 80.

Helt skuldfri, bor mycket billigt i villa, ingen fru, så inget efterlevdsskydd.

Så, argument å tankar, mycket i början å mindre på ålderns höst eller jämt skägg livet ut?
Värt att beakta är att det sk. "förhöjda grundavdraget" (dvs lägre skatt på pensionen) börjar för din årskull (67a?) gälla först vid 68 års ålder.
Citera
2026-09-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasilencer
Värt att beakta är att det sk. "förhöjda grundavdraget" (dvs lägre skatt på pensionen) börjar för din årskull (67a?) gälla först vid 68 års ålder.
Sant, men påverkar mindre.

Har nog börjat cementera mig i att ta ut mycket i början, sådär 10-15 år för att sedan trappa ned, ev överskott i början går in i sparande.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-09-14 kl. 22:30. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-09-14, 22:29
Medlem
Citat:
Håller helt med. Det man vill undvika är att bli en fattigpensionär på ålderns höst. Kanske är jag lite färgad av att alla släktingar blivit över 90. Ett visst mått av lyxproblem. Med lite pusslande håller jag mig just under gränsen upp till 80, men sen utför. Men är man då ännu frisk, så finns besparingar och mer fasta tillgångar.

Som sagt, man vet inte hur gammal man blir, men som det ser ut idag får du iallafall garantipension och bostadstillägg om du blir 100+ då har man, beroende på var du bor ett hyggligt äldreboende , och haft god tid på dig att ge bort tillgångarna, eller behålla en del för säkerhet
Senast redigerad av LDRLDR 2026-09-14 kl. 22:36.
Citera
2026-09-14, 22:41
Medlem
Citat:
Som sagt, man vet inte hur gammal man blir, men som det ser ut idag får du iallafall garantipension och bostadstillägg om du blir 100+ då har man, beroende på var du bor ett hyggligt äldreboende , och haft god tid på dig att ge bort tillgångarna, eller behålla en del för säkerhet
Tackar för svar och mer generellt att kunnat lufta tankegångar.
Citera
2026-09-14, 23:18
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Hur särskiljer man premiepensioner från tjänstepensioner?
Premiepensionen hittar du i ditt orangea kuvert. Det är den del av den allmänna pensionen du får placera själv.

Tjänstepensionen står din arbetsgivare för. Du hittar båda på minpension.se
Citera
2026-09-15, 09:54
Medlem
Citat:
Delvis går det inte. Fribreven brinner inne vid 65, då de kommer från ett avtal där man skulle kunna gå 5 år i förtid (60-65).

Ditt förslag skulle innebära att jag tog ut allt som går att ta ut typ nu. Sedan investerar själv. På den punkten finns det andra som kan finansmarknaden betydligt bättre än mig, tex pensionsförvaltare. Att själv förvalta dessa miljoner innebär ju ett jobb i sig, att jag slutar jobba innebär just det, sluta jobba. Frihet och så lite tvång å måsten som möjligt.

Om du tar ut allt nu kommer du lösa ut en lavin av skatt, så nej
Sträva efter att ta ut upp till 660.000 kr i total inkomst under ett beskattningsår
Citera
2026-09-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du tar ut allt nu kommer du lösa ut en lavin av skatt, så nej
Sträva efter att ta ut upp till 660.000 kr i total inkomst under ett beskattningsår
Precis, ytterligare en anledning till att inte investera allt själv.

Det jag siktar på är att ligga på drygt 50k/mån de första ca 15 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in