2026-09-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det beror på vilken tidsperiod man tittar på.

Och AP7 / Såfa har högre risk samt använder hävstång. Inget fel med det i sig, dock kanske man inte ska ta hög risk med (allt) sitt pensionskapital.

(Älskar för övrigt byråkrathumorn "Såfa" - koden för soffliggarfonden 😆 )
...
Jo Såfa. Lite humor i förkortningen.

Just Såfa viktas ju över automatiskt till allt mer räntebärande ju äldre man blir. Men allt kapital ligger ju inte där, dock det mesta av just min premiepension. Fribreven vet jag inte ens hur de förvaltas. Mycket av tjänstepensionen hos Folksam-LO.
Citera
2026-09-14, 16:54
Medlem
Inspirit81s avatar
spara själv de röda vinner valet nu och tar dina pensionspengar till massinvandring istället
Citera
2026-09-14, 18:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jo, det är precis därför jag går i förtid. Har aldrig varit någon karriärist, till jobbet har jag gått för att finansiera min fritid och på 90-talet hittade jag ett jobb som gav mycket av båda, varit kvar där i 36 år.

Mycket av detta intjänade pensionskapital går inte att börja ta ut före 60, en del av det måste tas ut före 65.

Mitt "lilla" bryderi handlar mest om valet att ta ut mycket i början, för att sedan trappa ned, eller sprida jämt livet ut. Jag lutar åt det förra. Bara för att jag tar ut mer i början, innebär ju inte att jag nödvändigtvis sprättar bort pengarna. Tjänar ju mer än jag behöver redan idag och sparkontot växer med över 20K varje månad. Så, det är nog så det får bli, mycket i början.
Ett riktigt lyxproblem.
Citera
2026-09-14, 18:30
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Äger du en betald bostad då vid Medelhavet så du kan leva billigt?

Det stämmer! 500 meter från stranden och 27 grader just nu.
Citera
2026-09-14, 18:53
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Trams. Vårt pensionssystem är bland de stabilare, och flera andra länder tittar på hur vi löst det och planerar att göra likadant.

Hade det varit så bra som du säger hade pensionsåldern (riktåldern) inte behövt höjas så mycket som nu sker?
Citera
2026-09-14, 19:03
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag kan tydligen sluta jobba om 11 månader. Det är också min plan.

Fast nu insåg jag att jag kan få loss några millar i övervärde i fastigheten också, vad tiden lider. Samt har väl i ärlighetens namn även kommande arv. Kanske dags att säga upp sig redan nu?

Hur särskiljer man premiepensioner från tjänstepensioner?
Citera
2026-09-14, 19:20
Medlem
Du gamblar ju med hur gammal du kommer bli, det går inte att räkna ut vad som är bäst för dig, vad du har för utgifter, vanor.
Sen har du inget efterlevandeskydd, kanske inga arvingar, eller ev. organisationer du vill ska ärva dig?

Det är rätt många variabler som ska in, nu har du inga förmånstagare på TJP PPM. då är det väl bara o köra fullt ös.. sen numera kan man pausa pensionen lite hur man vill.
Citera
2026-09-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ett riktigt lyxproblem.
Ja, lyfter man blicken är det ju så. I Sverige har vi många lyxproblem sett globalt.
Citera
2026-09-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du gamblar ju med hur gammal du kommer bli, det går inte att räkna ut vad som är bäst för dig, vad du har för utgifter, vanor.
...
Det är rätt många variabler som ska in, nu har du inga förmånstagare på TJP PPM. då är det väl bara o köra fullt ös.. sen numera kan man pausa pensionen lite hur man vill.
Jo, tänk så hemskt om man visste vilken dag man dör..

Men där sa du nåt jag inte ens tänkt på, att kunna pausa. Fast rent spontant, varför då? Får man in mer än man behöver, så är det ju bara att spara.
Citera
2026-09-14, 20:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Lever du när du är 60? Troligen. När du är 80? Kanske inte. Bara det är skäl nog att spendera pengarna så snart som möjligt. Har du 12 mille varför inte gå imorgon?
Citera
2026-09-14, 20:16
Medlem
Gå till doktorn, dina 12 mille hjälper föga
om du är sjuk.
Citera
2026-09-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jo, tänk så hemskt om man visste vilken dag man dör..

Men där sa du nåt jag inte ens tänkt på, att kunna pausa. Fast rent spontant, varför då? Får man in mer än man behöver, så är det ju bara att spara.

Absolut, bäst att hantera pengarna själv och det inte bara per automatik går till andra med TJP , men spara med måtta om du inte har någon arvinge, lyxa till det.
väldigt svår frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in