2026-09-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Sant, men påverkar mindre.
Each to his own....men visst är väl >30% i skatt på dina penningar sämre än <20% ändå?
Citera
2026-09-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Hade det varit så bra som du säger hade pensionsåldern (riktåldern) inte behövt höjas så mycket som nu sker?

Det är för att den höjs som den är stabil, då systemet anpassar sig efter att folk lever längre och längre. Man kan inte ha ett system anpassat för att folk är pensionärer i 10 år när de lever 20 år efter 65. Jo, om man vill halvera beloppet....

Men det är framför hur det finansieras som gör det stabilt.

Att riktålder höjts så mycket nu är för att man skjuter på det i decennier, då det varit politiskt självmord tidigare.
Citera
2026-09-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det var 63 men nu tror jag att de har höjt till 64. Jag får 🐑 strax över 7000 efter skatt men om 4 år kommer jag att få 10000. Klarar mig med hjälp av lite aktieutdelningar och ett litet svartjobb som drar in några extra tusenlappar.
7000??? Det är ju fan bara ca hälften av vad du hade fått i aktivitetsersättning......
Citera
2026-09-16, 00:45
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tänk "baklänges" dvs ta ut så mycket du behöver för att täcka dina kostnader och ha ett
bekvämt liv.

Jag själv tar bara ut så mycket som mitt kapital avkastar, dvs
jag har 9 miljoner och avkastar 9 % så tar jag bara ut så att jag har hela kapitalet kvar + inflationen
På så vis så bränner jag inte själva kapitalet utan endast ökningen.

Gör precis på samma sätt som du beskriver. Men avkastar 8% och då räknade jag på det på ett kapital av ca 10milj. Den allmänna livslånga pensionen täcker fastigheternas driftkostnader och resor.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in