2026-09-14, 14:19
Medlem
Här kan ni enkelt räkna ut när ni kan sluta jobba utifrån vad ni faktiskt vill ha ut i handen varje månad. Lägg in tjänstepensioner, allmän pension och privat sparande. Sen kan ni testa om planen håller för skattehöjningar, börskrash eller ett oväntat arv mm.

SlutaJobbaKollen.se
Citera
2026-09-14, 14:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Låt höra åsikter och tankar kring detta. Planerar sluta jobba till våren då jag blir 60, ta ut all semester å sen börja lyfta pension.

Har ett totalt pensionskapital på ca 12 miljoner. Tjänstepension, fribrev osv..

Skulle jag ta ut allt från nästa sommar och livet ut, så blir det ca drygt 40 tusen i månaden. Suttit och pusslat med allt på Minpension.

Funderar på att ta ut mer av tjänstepensionen i början, men då ha mindre när jag blir sådär 80.

Helt skuldfri, bor mycket billigt i villa, ingen fru, så inget efterlevdsskydd.

Så, argument å tankar, mycket i början å mindre på ålderns höst eller jämt skägg livet ut?
Du skulle slutat tidigare.
Citera
2026-09-14, 14:40
Medlem
Citat:
Låt höra åsikter och tankar kring detta. Planerar sluta jobba till våren då jag blir 60, ta ut all semester å sen börja lyfta pension.

Har ett totalt pensionskapital på ca 12 miljoner. Tjänstepension, fribrev osv..

Skulle jag ta ut allt från nästa sommar och livet ut, så blir det ca drygt 40 tusen i månaden. Suttit och pusslat med allt på Minpension.

Funderar på att ta ut mer av tjänstepensionen i början, men då ha mindre när jag blir sådär 80.

Helt skuldfri, bor mycket billigt i villa, ingen fru, så inget efterlevdsskydd.

Så, argument å tankar, mycket i början å mindre på ålderns höst eller jämt skägg livet ut?

Tänk "baklänges" dvs ta ut så mycket du behöver för att täcka dina kostnader och ha ett
bekvämt liv.

Jag själv tar bara ut så mycket som mitt kapital avkastar, dvs
jag har 9 miljoner och avkastar 9 % så tar jag bara ut så att jag har hela kapitalet kvar + inflationen
På så vis så bränner jag inte själva kapitalet utan endast ökningen.
Citera
2026-09-14, 14:51
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.a.r.4.u.s
Här kan ni enkelt räkna ut när ni kan sluta jobba utifrån vad ni faktiskt vill ha ut i handen varje månad. Lägg in tjänstepensioner, allmän pension och privat sparande. Sen kan ni testa om planen håller för skattehöjningar, börskrash eller ett oväntat arv mm.

SlutaJobbaKollen.se
Jag kan tydligen sluta jobba om 11 månader. Det är också min plan.

Fast nu insåg jag att jag kan få loss några millar i övervärde i fastigheten också, vad tiden lider. Samt har väl i ärlighetens namn även kommande arv. Kanske dags att säga upp sig redan nu?
Senast redigerad av Musikopp 2026-09-14 kl. 15:01. Anledning: Tillägg
Citera
2026-09-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du skulle slutat tidigare.
Varför tycker du det?
Citera
2026-09-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tänk "baklänges" dvs ta ut så mycket du behöver för att täcka dina kostnader och ha ett
bekvämt liv.

Jag själv tar bara ut så mycket som mitt kapital avkastar, dvs
jag har 9 miljoner och avkastar 9 % så tar jag bara ut så att jag har hela kapitalet kvar + inflationen
På så vis så bränner jag inte själva kapitalet utan endast ökningen.
Delvis går det inte. Fribreven brinner inne vid 65, då de kommer från ett avtal där man skulle kunna gå 5 år i förtid (60-65).

Ditt förslag skulle innebära att jag tog ut allt som går att ta ut typ nu. Sedan investerar själv. På den punkten finns det andra som kan finansmarknaden betydligt bättre än mig, tex pensionsförvaltare. Att själv förvalta dessa miljoner innebär ju ett jobb i sig, att jag slutar jobba innebär just det, sluta jobba. Frihet och så lite tvång å måsten som möjligt.
Citera
2026-09-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
... få loss några millar i övervärde i fastigheten också, vad tiden lider....

Gör det innan du säger upp dig. Banken beviljar lån betydligt lättare om man en har en fast löneinkomst.
Citera
2026-09-14, 15:58
Medlem
Citat:
Delvis går det inte. Fribreven brinner inne vid 65, då de kommer från ett avtal där man skulle kunna gå 5 år i förtid (60-65).

Ditt förslag skulle innebära att jag tog ut allt som går att ta ut typ nu. Sedan investerar själv. På den punkten finns det andra som kan finansmarknaden betydligt bättre än mig, tex pensionsförvaltare. Att själv förvalta dessa miljoner innebär ju ett jobb i sig, att jag slutar jobba innebär just det, sluta jobba. Frihet och så lite tvång å måsten som möjligt.
Nej, våga investera själv!

Det är inget jobb och slit med att "förvalta". Tryck bara in kapitalet i ett gäng breda indexfonder. Du sköter allt i mobilen.

Det är "fire and forget" om du vill, det vill säga investera en gång, sedan behöver du inte peta i det utan låta tiden jobba med din investering.

De som "kan" finansmarknaden är bara bra på att ta betalt, inte på att placera smart.

Man har ju i olika experiment låtit en apa samt om det var en bläckfisk välja placeringar och de var duktigare än proffsen.

Lev livet!
Senast redigerad av SirDuke 2026-09-14 kl. 16:01.
Citera
2026-09-14, 16:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Varför tycker du det?
Du har ju bra med pengar. Om du inte älskar ditt jobb så är väl frihet mycket värt?
Citera
2026-09-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej, våga investera själv!

Det är inget jobb och slit med att "förvalta". Tryck bara in kapitalet i ett gäng breda indexfonder. Du sköter allt i mobilen.
...
Få av dem har ens slagit statliga AP7 över tid.
Citera
2026-09-14, 16:19
Medlem
Citat:
Få av dem har ens slagit statliga AP7 över tid.
Det beror på vilken tidsperiod man tittar på.

Och AP7 / Såfa har högre risk samt använder hävstång. Inget fel med det i sig, dock kanske man inte ska ta hög risk med (allt) sitt pensionskapital.

(Älskar för övrigt byråkrathumorn "Såfa" - koden för soffliggarfonden 😆 )

Men ovanstående bara bekräftar ju min tes: Aktivt förvaltade fonder går inte bättre än passiva indexfonder. Alla de som inte gjort något val av placering för sin pension är vinnare jämfört med dem som köpt proffsprodukter med aktiv förvaltning
Senast redigerad av SirDuke 2026-09-14 kl. 16:28.
Citera
2026-09-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du har ju bra med pengar. Om du inte älskar ditt jobb så är väl frihet mycket värt?
Jo, det är precis därför jag går i förtid. Har aldrig varit någon karriärist, till jobbet har jag gått för att finansiera min fritid och på 90-talet hittade jag ett jobb som gav mycket av båda, varit kvar där i 36 år.

Mycket av detta intjänade pensionskapital går inte att börja ta ut före 60, en del av det måste tas ut före 65.

Mitt "lilla" bryderi handlar mest om valet att ta ut mycket i början, för att sedan trappa ned, eller sprida jämt livet ut. Jag lutar åt det förra. Bara för att jag tar ut mer i början, innebär ju inte att jag nödvändigtvis sprättar bort pengarna. Tjänar ju mer än jag behöver redan idag och sparkontot växer med över 20K varje månad. Så, det är nog så det får bli, mycket i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in