2026-09-13, 14:56
Medlem
bithaxs avatar
Min parkeringsplats är ganska thight. Och jag brukar därför backa in för att jag och bilen på höger sida om mig enkelt ska kunna komma ut ur våra bilar.

Det betyder dock att jag ofta står väldigt nära bilen på vänster sida. Nu tänkte jag att det var lugnt eftersom vi står passagerardörr mot passagerardörr lixom.

Men i går så måste han på vänster sida ha haft en passagerare som försökte ta sig ur och klämde sig ut med dörren emot min bil.

Jag trodde att folk förstod att man släpper av passagerare innan man parkerar, men tydligen inte.

Notera att jag står alltid innanför linjerna på min plats, men jag står närmare bilen på vänster sida.

Vad gör jag nu?
Ska jag försöka få tag på bilägaren?
Ska jag ringa mitt försäkringsbolag?

Det är en repa och röd färg runt den. Han har en röd bil. Repan var inte där i förrgår.
Citera
2026-09-13, 14:58
Medlem
BaronAfTrosas avatar
För att få ut något på försäkringen ska du göra en polisanmälan. Lär bli nerlagd men ett krav från försäkringsbolag vid smitning.
Citera
2026-09-13, 15:08
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min parkeringsplats är ganska thight. Och jag brukar därför backa in för att jag och bilen på höger sida om mig enkelt ska kunna komma ut ur våra bilar.

Det betyder dock att jag ofta står väldigt nära bilen på vänster sida. Nu tänkte jag att det var lugnt eftersom vi står passagerardörr mot passagerardörr lixom.

Men i går så måste han på vänster sida ha haft en passagerare som försökte ta sig ur och klämde sig ut med dörren emot min bil.

Jag trodde att folk förstod att man släpper av passagerare innan man parkerar, men tydligen inte.

Notera att jag står alltid innanför linjerna på min plats, men jag står närmare bilen på vänster sida.

Vad gör jag nu?
Ska jag försöka få tag på bilägaren?
Ska jag ringa mitt försäkringsbolag?

Det är en repa och röd färg runt den. Han har en röd bil. Repan var inte där i förrgår.

Jag brukar också backa in på det viset men då ställer jag mig så nära så det är omöjligt att ta sig in från passagerarsidan. Då borde dom fatta att de ska backa ut innan en eventuell passagerare stiger in.
Citera
2026-09-13, 15:52
Medlem
NyaHenriksss avatar
Nr1 är att konstatera att det är bilen bredvid som orsakat skadan. Det göres innan du flyttar din bil genom att öppna den misstänkta bildörren.
Hamnar den på din skada så är det uppenbart vem som är skyldig.
Nästa steg blir att ta det via deras försäkring.
Citera
2026-09-13, 16:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nr1 är att konstatera att det är bilen bredvid som orsakat skadan. Det göres innan du flyttar din bil genom att öppna den misstänkta bildörren.
Hamnar den på din skada så är det uppenbart vem som är skyldig.
Nästa steg blir att ta det via deras försäkring.
O det skoter ditt bolag.

Du polisanmäler, kontaktar ditt bolag o lämnar in bilen där dom anvisat.
Citera
2026-09-13, 16:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Trådstarten hade kunnat vara:

Fått dörrupslag. Vad gör jag nu?

Vi skiter liksom i om du backar in, står nära eller långt ifrån eller vilken färg andra bilar har.

Och frågar man AI är svaret:

Fota skadorna och parkeringsplatsen. Gör en polisanmälan. Kontakta ditt försäkringsbolag.
Citera
2026-09-13, 23:02
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Trådstarten hade kunnat vara:

Fått dörrupslag. Vad gör jag nu?

Vi skiter liksom i om du backar in, står nära eller långt ifrån eller vilken färg andra bilar har.

Och frågar man AI är svaret:

Fota skadorna och parkeringsplatsen. Gör en polisanmälan. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Asså grejen är att jag vetefan om det är värt självrisken att ta det på försäkringen. Och polisanmäla grannen då också, över en liten repa.
Senast redigerad av bithax 2026-09-13 kl. 23:04.
Citera
2026-09-14, 00:20
Medlem
Är det en högerstyrd bil du har eftersom du går ur till höger? Men ett lackstift gör jobbet om du gör det innan det blir rost.
Citera
2026-09-14, 02:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Asså grejen är att jag vetefan om det är värt självrisken att ta det på försäkringen. Och polisanmäla grannen då också, över en liten repa.

Självrisk betalar väl inte du. Det gör väl den som orsakat skadan.
Citera
2026-09-14, 07:41
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det en högerstyrd bil du har eftersom du går ur till höger? Men ett lackstift gör jobbet om du gör det innan det blir rost.

Nej, backar in på platsen.
Citera
2026-09-14, 07:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Självrisk betalar väl inte du. Det gör väl den som orsakat skadan.

Och hur bevisar jag att det är han då, om han inte erkänner? Visst, det finns lite färgspår, men det kan ju ha varit en annan bil. Ord står mot ord där.
Citera
2026-09-17, 16:49
Medlem
zebra121s avatar
Om du inte vet vem som åsamkat detta åker du väl på självrisken? Vad har du för självrisk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in